Hur vill du att ditt akvarium ska se ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Hur vill du att ditt akvarium ska se ut?

    Ja har tre akvarium hemma just nu, o alla har ja av olika anledningar.
    Mitt inbyggda 540 fungerar i mycket som en snygg möbel och fångar alltid besökares blickar.
    Mitt hörnkar som ja tycker är mycket snyggare och intressantare just nu. Tittar nästan ingen på.
    O mitt växtkar är helt ok men inte en enda blick fångar det, o även det tycker ja är snyggare än 540it.

    O det är i detta resonomanget det blir lite knepigt. Ja är påväg att bygga ytterliggare ett kar (precis som ni någon gång har gjort).
    Ska ja inreda det helt o hållet enligt min egen vision?
    Som det verkar så är min smak inte den samma som resten av familjen/vännerna.

    Hur resonerar du när du ska starta ett akvarium?

    Vad är din avsikt med att ditt akvarium ser ut just som det gör?

    O varför har ni just så många akvarium som ni har?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    #2
    Börja med att brainstorma. Skissera upp ett antal olika täkbara alternativ. Kan du inte bestämma vilket det skall bli, sätt upp lapparna på en piltavla och kasta med ögonbindel på dig.
    När du tittar på lappen som blivit träffad, ta den iden eller förkasta den (och upprepa sedan proceduren).

    För egen del, skall jag inskaffa ett 150-200 literskar i dec/jan. Detta skall dock ersätta 2 av de jag har så inrednings/teknikfrågan är redan löst.

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Hehe, ja, det var en intressant fråga.
      Har själv enbart akvarium i en hyrd källarlokal och inget av dessa skulle jag, än mindre min äkta hälft, kunna tänkas villja ha i vardagsrummet. Spartanskt inredda med lite stenar ( praktiskt, lättskött och lätt att fånga tuggande honor o.s.v. ), inga växter och tämligen grå och intetsägande firrar ur en icke akvaristisk synvinkel.
      I ett framtida akvarium i vardagsrummet skulle jag nog satsa på ett riktigt växtakvarium, alltså något helt annat än de som är i odlingen. Om det skulle tilltala icke akvarister är nog tveksamt. Kollar man i många leasingakvarium så är det i många fall stora och färgglada firrar som tilltalar den stora allmänheten. Typ groteskt fula Slöjstjärtar i alla dess former och för all del klara fina färger. Skulle aldrig komma på tanken att stoppa dessa i "finkaret" !
      Nä, hade nog satsat på att i första hand tillfredställa min egen smak och skitet i vad andra, okunniga skulle tycka.
      På Malmö AkvarieFörenings utställning förra hösten, valde publiken fram det snyggaste akvariet. Kom inte som någon större överaskning att det blev det lilla, förvisso ganska snygga, saltvattensakvariet med en livs levande Nemo som kammade hem priset. Så ska du ha ett akvarium för att briljera för vänner och bekanta som kommer på besök är det salt med Nemo och Doris som gäller !
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • Styrsö
        Användare
        • november 2004
        • 343

        #4
        Jag tycker du var väldigt klarsynt i dina frågeställningar!
        Vad är syftet att bygga en burk till hos dig? Var kommer den stå? Kommer den synas? lider familjen av en till ful fisktank? Tyvärr är vi nog många akvarieegon som inte riktigt tänker på vad vi ställer till med hemma ;-)
        Går den att gömma kan du göra den praktisk men mindre skön. Om den syns så vinner du många intergalaktiska goodwilldollar på att göra den snygg- bara den då också blir funktionell för hobbyisten i dig.

        Jag har själv slagits med det visuella i min stora burk. Stora centraler är vackra i sig och maffigheten av burken brukar fånga uppmärksamhet. Däremot ser bottnen alltid ut som ett slagfält. Växter kan man glömma om de ska stå mer än ene vecka. Det har gått så långt att jag funderar på att byta fiskför storburken.... men det är svårt att lämna sina favouritdjur - Labiatus, Dovii, FH...

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Jag har alltid kört mina kar rätt kompromisslöst. Akvaristiken är min hobby, och ska jag lägga pengar och tid på det så måste det mest grundläggande vara att JAG trivs med mitt kar. Annars sitter jag ju inte där och studerar fiskarna/växterna/karet. När jag bott ihop med folk så har jag kompromissat lite i fiskval, men annars - absolut inte. I lokalen är det ännu värre, där är det dessutom företagstänk inblandat.

          Fråga dig vad DU vill med karet. Ska det ses som en möbel, en del av inredningen och förhöja hela hemmet? Eller ska din egen lust få fritt spelrum? Ska det kompromissas mellan dessa "ytterligheter"? Om det ska kompromissas, vari ligger då grunden? Din lust eller möbelvarianten? Ett annat perspektiv är att dela upp tänket i "fart & fläkt" eller "lugn & ro".

          Personligen är jag ju så insnöad i detta så det kan vara svårt att se helheten på ett kar. Visst, jag kan ju säga att det och det karet var snyggt/biotopriktigt/fascinerande fiskblandning eller whatever, men icke-akvarister ser inte akvarier på det sättet. Som gammal trummis har jag även lätt att snöa in i musikaliska detaljer, och kan lyssna på musik enbart ur ekvilibristisk synvinkel - vilket många andra inte greppar. Samma sak.

          Jag har iof en hel del tankar kring "designakvarium" eller vad man ska kalla det, men hittills har jag inte genomfört så många av dem. Grundtanken är där att karet ska vara fräckt, roligt att kika på för alla samt utgöra en del av inredningen. Tids nog kommer det säkert.

          Men, men - lycka till i planerna!! Hoppas det blir bästast!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Jag vill att mitt akvarium ska vara helt neutralt, jag menar att när man ser det ska man tänka på fisken och senare börja titta på akvariet och inte tvärtom.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Ja har tre akvarium hemma just nu, o alla har ja av olika anledningar.
              Mitt inbyggda 540 fungerar i mycket som en snygg möbel och fångar alltid besökares blickar.
              Mitt hörnkar som ja tycker är mycket snyggare och intressantare just nu. Tittar nästan ingen på.
              O mitt växtkar är helt ok men inte en enda blick fångar det, o även det tycker ja är snyggare än 540it.

              O det är i detta resonomanget det blir lite knepigt. Ja är påväg att bygga ytterliggare ett kar (precis som ni någon gång har gjort).
              Ska ja inreda det helt o hållet enligt min egen vision?
              Som det verkar så är min smak inte den samma som resten av familjen/vännerna.

              Hur resonerar du när du ska starta ett akvarium?

              Vad är din avsikt med att ditt akvarium ser ut just som det gör?

              O varför har ni just så många akvarium som ni har?
              Spännande frågor. Från början skaffade jag mitt första akvarium enbart för att jag hade en plats över i bokhyllan och min kompis hade pratat om att skaffa ett så jag tänkte att jag måste bli först! Sen blev det efter 2 månader att jag bytte upp mig till ett 250 och kompisen som från början ville starta ett kar fick överta mitt första. Sen blev det ett 375 osv.
              I dagsläget har jag 3 akvarium förutom karantäns/yngel karet. Fram till de att jag skaffade mitt 1200 hade jag bara ett akvarium i taget. Sen fick jag för mig att prova med ett till när min ena fisk blev dålig, sen bytte jag upp detta mot ett större 540 och så skaffade jag mig ett till mindre som hamnade ovanför det senaste på en byggd ställning som i sin tur blev ett 720. Kan ju säga att jag säkerligen aldrig kommer ha enbart ett kar efter att ha haft flera. Är otroligt smidigt att bara dumpa över en mobbad fisk/fiskar i ett annat kar osv. Förr blev de ju att man fick sälja eller lämna tillbaka när inget annat funkade. Sen betyder ju mer kar mer fisk!

              Sen ligger väl mitt problem i att man vill ha så fruktansvärt många olika fiskar och malar men platsen finns inte alltid och det är sällan jag har någon plats över tyvärr (tvärtom). Så när man väl hittar något nytt intressant blir det att tacka nej.

              Inredning och så bryr jag mig kanske inte jätte mkt om nu för tiden. Förr var jag pedantisk och pillade jämt men inte längre. Brukar hämta stenar utifrån och dumpa i några större mangrove rötter. Skifferplattor brukar fungera fint som tak över revir. Bakgrunden blir en naturtrogen sten affish då jag inte vill ta yta som BTN gör. Växter är för de mesta uteslutet när man har mina sorters fiskar som antingen äter upp dom eller gräver upp / möblerar om. Lyckades få upp en djungel en gång i det stora men höll på att få nervsammanbrott när jag hur jag än bar mig åt för att förankra dom så var fiskarna där och drog upp dom några minuter senare.
              Nu har jag dock börjat med Sessilliflora i mitt 540 igen vilket funkar hittills.

              Vad de gäller fisksamansättning så kanske jag inte är jätte hård. CA är ju de som står mig närmast men om de dyker ner någon SA spelar ingen större roll. Sen att jag har några diamantbarnber från Asien kanske man inte ska prata högt om för dom som är biotopriktiga.

              Och syftet med mina akvarium är att jag ska ha mest nöje av det eftersom det är min hobby. Sen är det alltid roligt när folk tycker om det och blir imponerade men det är inte de viktigaste tycker jag. Jag tänker inte inreda mina akvarium så att andra blir nöjda och jag själv missnöjd. Men visst så brukar det alltid bli ett akvarium som hamnar i folks ögon. Blir lätt att de bara går förbi de mindre och raka vägen till de stora.

              Herrejäklar blev ju en halv novell av detta.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 22 november 2007, 17:10.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Jag vill att mitt akvarium ska vara helt neutralt, jag menar att när man ser det ska man tänka på fisken och senare börja titta på akvariet och inte tvärtom.
                För mig är det tvärt om. Betraktaren ska se ett snyggt inrett akvarium som det simmar fisk i. =)
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Hur resonerar du när du ska starta ett akvarium?

                  Vad är din avsikt med att ditt akvarium ser ut just som det gör?

                  O varför har ni just så många akvarium som ni har?[/QUOTE]

                  Först av allt har man ju akvarium för sin egen skull. Anpassa dig inte så mkt till dina vänner tycker jag, de har ju endå ditt tjusiga 540 att glo på Jag älskar helt enkelt fiskarna så mkt och vill därmed ha fler arter, akvarium att expandera min hobby men detta verkar vara något som är djupt rotat i människans natur att gå vidare och utveckla det som man sysslar med, för att stimmuleras...


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • palleh
                    Användare
                    • december 2006
                    • 704

                    #10
                    När jag startar upp ett akvarie(stort eller litet) så gör jag det endast för att jag själv ska bli så nöjd som möjligt..Spelar ingen roll om det står mitt i entrén så alla som kommer in i huset ser det eller längst ner i en källare...För mej är det klart en lugn och ro och filosofi källa.
                    Att inreda eller göra ett akvarie för andras tyckte tror ja inte på i längden.
                    Och att ha en fiskbesättning som man kommer vara nöjd med länge är viktigt med spec i större kar
                    http://picasaweb.google.com/palleph

                    Nya bilder laddas upp hela tiden


                    Mvh Patrik

                    Kampfisk!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Kan du inte skicka in foto på de tre karen så man kan se vad de andra dras till eller vad de inte förstår?

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        #12
                        Intressant läsning här..För min egen del vill ja ha helheten med naturtrogen inredning växter rötter + bakgrund inte så lätt när man blev anfallen av CA träsket
                        blev en utmaning kan jag säga iaf växterna ,men folk som kommer hem och har lite fisk intresse iaf, vill varje gång gå ner i Gillestugan och se vad som har hänt sen förra gången, men dom flesta kommentarena är på fiskarna någon ser bakgrunden ibland och fråga kan väl inte vara av sten där där va??
                        Senast redigerad av Micke Jarhl; 22 november 2007, 19:37.
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ja jag har aldrig haft några problem vad andra tycker.
                          för att jag har odlat malawi i stor skala.
                          Så i min balja som jag har kört i huset har jag bara lagt i lite malawi med lite färg, och en tre fyra stenar.
                          Och alla som besöker mig nu menar jag amatörer, dom säger vilket fint akvarium, är det saltvatten.
                          Så samtidigt som det är ett snyggt akvarium så är det väldigt funktionsmässigt, det är ju bara att lyfta upp dom tre stenarna, ta håven fånga in honan som tuggar, låt henne spotta glassburken, trilskas hon ta en hårnål och dra ner underkäken.
                          Sen är det bara att lägga tillbaka hona och gå ner till källaren och lägga ynglen i yngelbaljorna.
                          Och som jag skrev i början, tycker dom som besöker mig att det ser ut som ett saltvattensakvarium, då har jag nog lyckats att uppfylla kriteriet för ett snyggt akvarium, och samtidigt uppfylla mina mål som odlare.Janne

                          Kommentar

                          • salar
                            Användare
                            • juni 2002
                            • 227

                            #14
                            Bland det roligaste med hobbyn är nog att starta ett nytt kar. Helst med nya fiskar man aldrig haft förut. Eller med en snygg inredning typ en BTN.
                            Inreder alltid efter egen smak men försöker få det att se så naturligt och vackert ut som möjligt.

                            Två lite större kar räcker att sköta. Tiden, ekonomin och intresset har sina gränser. Har några mindre kar som står tomma då jag höll på med odling. Kanske tar upp det en dag igen.
                            Med tiden lessnar man dock alltid förr eller senare och det blir i princip bara en rutin att mata fiskarna och sköta vattenbyten. Kör med foderautomat t.o.m.

                            De flesta folk tittar knappt på mina kar men det finns undantag. Ett välskött akvarium kan imponera stort på vissa medans andra helt struntar i det.

                            Men själva burken ska väl inte vara blickfånget typ lyxigt möbelakvarie, utan innehållet med intressanta fiskar. Har bara billiga alukar som smälter väl in i min spartanskt furuinredda lägenhet.
                            SALAR

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Tackar för svaren. dom skiljer sig åt precis som ja trodde.
                              Frågan vad familjen tycker är i viss mån relevant för att i mitt fall så har C fått utstå enheldel baksidor med min hobby med 1000 liter vatten på golvet för ett år sedan o nu när ja bygger ut huset för att akvriet ska få plats.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...