Hur vill du att ditt akvarium ska se ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    Ursprungligen postat av Malawe
    Kan du inte skicka in foto på de tre karen så man kan se vad de andra dras till eller vad de inte förstår?
    Jodå men ja har nu hållt på i tre timmar suck, suck, suck
    Ja måste gå någonslags fotokurs, blir tokig när bilden och färgerna i bilden inte motsvarar verkligheten.
    ja vägrar att lägga in något av dessa ca:300 misslyckade fotona.
    Får helt enkelt ta hit kompisen som äger kameran o låta han plåta istället

    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=53949.


    Här är bilder hur dom såg ut för ett tag sedan.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      ...... Och alla som besöker mig nu menar jag amatörer, dom säger vilket fint akvarium, är det saltvatten.?....

      Visst är det underbart! Det måste vara något i sanningen om ett sötvattenakvarie. Det innehåller: två black molly, ett par svärdbärare, några tetror och en mal. Med kanske det exotiska inslaget av en eller två scalarer, "jag känner en kille som fick yngel av dem en gång" LoL ;-)
      Allt annat måste ju vara saltvatten!

      Fråga två- det måste vara mycket jobb att sköta om va??? (ok- definiera mycket? sköt om din jvla pudel- så åker jag på semester när jag vill)

      Fråga tre- hur mycket skulle en sån här fisk kosta???? (vad då skulle- kan den inte kosta för att den aldrig går att sälja :-) Jag tror jag ska köra den på en hund- eller kattägare- vad skulle en sån här katt kosta? (underförstått- om nån är så puckad att köpa en)

      Kommentar

      • qristina
        Banned
        • september 2005
        • 85

        #18
        Ursprungligen postat av Styrsö
        Visst är det underbart! Det måste vara något i sanningen om ett sötvattenakvarie. Det innehåller: två black molly, ett par svärdbärare, några tetror och en mal. Med kanske det exotiska inslaget av en eller två scalarer, "jag känner en kille som fick yngel av dem en gång" LoL ;-)
        Allt annat måste ju vara saltvatten!

        Fråga två- det måste vara mycket jobb att sköta om va??? (ok- definiera mycket? sköt om din jvla pudel- så åker jag på semester när jag vill)

        Fråga tre- hur mycket skulle en sån här fisk kosta???? (vad då skulle- kan den inte kosta för att den aldrig går att sälja :-) Jag tror jag ska köra den på en hund- eller kattägare- vad skulle en sån här katt kosta? (underförstått- om nån är så puckad att köpa en)
        Ja där fick du med lite skrönor styrsö,Janne

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #19
          I mitt fall, så är det primära alltid att JAG skall tycka att det är snyggt, är inte mycket för "tomma" kar utan vill rötter, växter, stenar mm.
          Om jag är halv nöjd eller känner för en andra åsikt så frågar jag min syster eller tjejen.. Då får man ett feminint perspektiv och sen kan man välja själv.

          När jag innredde mitt 540 så fick jag komentaren av min syster att det var underligt vilken bra smak och öga för inredning jag hadde när det gäller akvariet eftersom hon tycker att jag är kass på inredning i övrigt

          I LN:s fall så tycker jag hörn karet var snyggast, men förvånas inte av att de är 540 karet som de flesta gillar eftersom det går/gick Diskus på fotot.. Det är ju en fisk som nästan alltid går hem har jag förstått det som.

          Har 2st projekt till våren

          Projekt 1

          1st 375L med mängder med rötter, dämpad belysning och lite växter, kanske ngn BTN modul med som skall startas. Det karet kommer innehålla Biotodoma, Apistogramma, Tetror och Malar

          Projekt 2

          1st 720, detta karet kommer ha 1st 1m rot + ngn rot ytterligare, lite grenar och BTN moduler.. Kanske några störrestenar också.
          Det karet kommer husera Chokladciklider, Geophagus, Aequidens Metae + kanske ngn mer Ciklid och givetvis även malar.
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #20
            Har 3st så kallade finakvarium 2st 720L aluram med heltäckande ramp i vardagsrummet det ena med BTN Malawi och moduler det andra med bara moduler, där går mina lekgrupper och par för att jag ska kunna sitta o studera dem och för att jag vill att de ska synas. I hallen står ett 240L Juwel rio "Bok" med slimline och modul mest för platsens begränsade utrymme som det vart ett juwelkar men oxå pga alla lister och panel i bokträ som finns i hallen. Alla karen uppmärksammas av besökare och vänner som kan stå och titta i dem i evigheter o fråga roliga frågor =)

            I akvarierummet står karen på våningställningar med vanliga lysrampar, inte ofta besökare står där mer en dem som kommer o köper fisk, oftast är dessa fiskar skyggare och karen går bara med nån sten i och sand då naturligtvis. Väldigt spartanskt men ändå har jag satsat på att ha ordning o snyggt på allt gillar inte kar som växer igen med alger kör endast 9tim ljus om dagen i alla kar 12.00-21.00 Just nu går det bara yngel på tillväxt men ska in några lekgrupper där med.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Haha... Första kommentaren när folk ser mina kar är alltid "finns det nånting i?".

              Små, oftast färglösa, fiskar, ofta hemliga av sig, ofta i totalt igenvuxna akvarier.

              En enda gång har jag satt upp ett kar med målet att det skulle se snyggt ut:


              Det höll i nästan två år, sen slutade jag bry mig om hur karet såg ut och började experimentera med det istället.

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #22
                Jag är mer inne på linjen "det som jag själv tycker är snyggt kommer troligen dom flesta andra också tycka är snyggt".

                Är för tillfället i planeringstagen för både en "showburk" i vardagsrummet på en knapp kubik, samt ett akvariemysrum med tre halvstora burkar (c:a 375 liter).

                I vardagsrummet, där man kan anta att dom flesta besökare kommer att vara, lär det bli mer färgglada malawi. Lite av en deelay-burk. Och i akvariemysrummet (där mest bara jag och sambon kommer att hänga) kommer det bli både malawi och "grå trista tanganyikasillar", som bara ciklidister kan uppskatta.

                Så sammanfattningsvis är jag nog lite av en sellout. Jag kommer gilla alla burkarna, men jag placerar den mest iögonfallande och den som jag tror även amatörer kommer gilla i vardagsrummet.

                (Dessutom är det min sambo som är mest drivande för tillfället vad gäller akvaristik, apropå tråden "var är tjejerna". )
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Yonaz
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 227

                  #23
                  För min del är det enbart vad jag själv tycker som spelar någon roll. Iofs tycker jag att färgglada fiskar är fina att kolla på men mest gillar jag ändå lite hårdare fiskars lekbeteende eller rovfiskar. Tycker det är väldigt intressant att studera när tex en crenicichla får vittring på något litet man stoppar nedi karet

                  Sen till kommentarerna från släkt och vänner när de ser mina kar:

                  - Ojojoj, tänk om det går sönder(när de ser 1600 baljan).
                  - Wow vilka fiskar, de ser ju ut som riktiga vilda fiskar(som om inte alla fiskar kan vara det)

                  eller

                  - Är det en muräna?(när de ser eldålen)
                  5000 liter hemma!
                  http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #24
                    Ursprungligen postat av Yonaz
                    För min del är det enbart vad jag själv tycker som spelar någon roll. Iofs tycker jag att färgglada fiskar är fina att kolla på men mest gillar jag ändå lite hårdare fiskars lekbeteende eller rovfiskar. Tycker det är väldigt intressant att studera när tex en crenicichla får vittring på något litet man stoppar nedi karet

                    Sen till kommentarerna från släkt och vänner när de ser mina kar:

                    - Ojojoj, tänk om det går sönder(när de ser 1600 baljan).
                    - Wow vilka fiskar, de ser ju ut som riktiga vilda fiskar(som om inte alla fiskar kan vara det)

                    eller

                    - Är det en muräna?(när de ser eldålen)
                    Haha
                    Det första dom brukar reagera på när dom kommer hem till mig är min stora Pearsei hane: WOW vilken jätte!! Har aldrig sett en sån förut. Undrar hur många personer den räcker till eller så undrar dom om man får ner den i stekpannan De brukar se i mitt ansiktutryck hur road jag blir....

                    Sedan brukar dom upptäcka de afrikanska silvermalarna på 14-15 cm och utbrista: wow har du hajar!?

                    Standardfrågan sen brukar va om de är söt eller salt vatten och hur mycket fiskarna kostar: det är söt vatten och fiskarna är skit dyra brukar jag svara eller så säger jag att dom kostade inget: har fiskar dom själv.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...