Hjälp med rätt lysrör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elaine
    Användare
    • juli 2007
    • 8

    Hjälp med rätt lysrör!

    Jag har ett Rio 400 med plats för 2 lysrör, och idag så sitter orginalrören i. Vet inte vad de heter men ett är gult och ett blått.
    De känns lite halvkassa så jag funderar på att byta nu och då undrar jag om ni har några bra förslag.
    Jag har inga växter att ta hänsyn till, utan jag vill bara framhäva färgerna på mina firrar som är Röd Zebra, Golden, Demasoni och Maingano.
    Hälsningar Elaine
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    #2
    Hej,


    Har samma burk som du...jag tog bort det "rosa"-röret och monterade en Marine-glo istället.

    Det blåa Marine-glo röret har jag närmast bakgrunden och det ger en fin djup i karet, samt att fiskarnas färger blir mer kontraststarka och livligare.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Röda fiskar blir riktigt fina i Gro-lux.
      Blå fiskar i Marine-glo.

      Ett bra rör som framhäver de flesta fiskar är Aquarelle
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Jag håller med LN aquarelle är riktigt bra! Ett annat rör som återger alla färger bra är sylvania aquastar.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Hade jag haft dom fiskarna och skulle välja två lysrör så skulle jag helt klart ta ett grolux och ett aquarelle eller aquastar.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Med dom firrarna skulle jag kört med ett grolux längst fram o ett aqua star bakom alt aqurelle bak. Def ett grolux där fram iaf.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Förstår inte varför Grolux är så poppis. Sunkigt och rött så det är porrvarning på det..hehe.

              Kör med Aquarelle och PowerGlo/MarineGlo.

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • januari 2007
                • 869

                #8
                Ursprungligen postat av Elaine
                Jag har ett Rio 400 med plats för 2 lysrör, och idag så sitter orginalrören i. Vet inte vad de heter men ett är gult och ett blått.
                De känns lite halvkassa så jag funderar på att byta nu och då undrar jag om ni har några bra förslag.
                Jag har inga växter att ta hänsyn till, utan jag vill bara framhäva färgerna på mina firrar som är Röd Zebra, Golden, Demasoni och Maingano.
                Hade själva ett Rio 300 inann och tyckte att det var ok med ett aquastar och ett grolux. Men fattades ljus ändå pga att det "bara" finns plats till 2 rör. Om jag får ge ett tips?: Nästa gång du e vid en akvariebutik så "hoppar" du in och beställer en xtra ljusramp till 400a hundrat. Sedan väntar du tills det kommer hem,ta av täck plast lukorna och läg ditt den nya rampen bakom den gammla. och vips så har du ett kanon ljus i karet! sen e det bara till att fixa till täcklukorna av plast så dom passar med dubbla rammper. Får ett grymt ljus i karet + att du kan kompletera upp med lite fler färgspektra på lysrören... 1 xtra ramp borde ligga på ca 800:- beroende på vart du handlar den, och det e värt vartända öre....
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Nu vet jag inte om du har reflektor i men det gör stor skillnad om du har det.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Förstår inte varför Grolux är så poppis. Sunkigt och rött så det är porrvarning på det..hehe.

                    Kör med Aquarelle och PowerGlo/MarineGlo.
                    Håller med dig. Kör aqarelle o andvänd det längst fram!. Groluxen kan bli fin i kombination med aqarellen men ha den i bakre delen. Bara grolux ser risigt ut....sunkig barbelysning......


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Elaine
                      Användare
                      • juli 2007
                      • 8

                      #11
                      Tack för alla svar.
                      Det verkar som de flesta av er är inne på Grolux i.a.f och sen om det ska vara Aquastar eller Aquarelle.
                      Men om de ska vara fram eller bak verkar oxå spela roll. Varför? Och vad blir bäst?
                      Jag har reflektorer på mina rör, de är dåliga ändå.
                      Hälsningar Elaine

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag kan ju bara säga att Grolux återger knappast ett naturligt ljus. Personligen så tycker jag att det är bättre att köra med ett starkt klart ljus men som ändå återger fiskarnas naturliga färger på ett bra sätt.

                        En del är emot att mata fiskarna med astaxanthin för att det sägs förstärka fiskarnas färger för mycket...men ändå är det poppis att förvanska hela karets ljus och genom detta få fram felaktiga röda färger. Tycker det känns mycket underligt.

                        Personligen så tycker jag att du bör kolla denna sajt innan du bestämmer dig...man får en bra känsla över vilket ljus som känns mest naturligt och vilket som avger naturliga färger. Vill du ändå köra Grolux så kör på...

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Vill du ändå köra Grolux så kör på...
                          Jag har använt kombinationen grolux och aquastar i många år till ett kar med bl a just rödzeba och maingano. Det tycker jag ger mycker mer natuligt ljus än de flesta andra speciallysrören, samtidigt som det förstärker rött och blått. Ensamt håller jag med om att grolux ger ett ganska tasigt ljus men i kombination passar de väldigt bra.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jo men det krävs att man använder lysrör som går att ha tillsammans med Grolux rent ljusmässigt också. Din kombo är kanske/troligen bra, men när jag testade PowerGlo tillsammans med Grolux så blev det totalt värdelöst...man såg en skarp övergång när fiskarna simmade in och ut ur de olika ljuskällorna. Det var riktigt fult.

                            Just det som jag inte gillar med Grolux är att det färgar allt i en rödrosa ton och för mig känns det inte som en verklig värld. Men visst kan jag förstå att en del vill ha lysrör som ger fiskarna knallröda färger även om det ljuger för ögat. Det upplevs ju som snyggt...dock inte i mina ögon.

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Din kombo är kanske/troligen bra, men när jag testade PowerGlo tillsammans med Grolux så blev det totalt värdelöst...man såg en skarp övergång när fiskarna simmade in och ut ur de olika ljuskällorna. Det var riktigt fult.
                              Det handlar nog också om hur många lysrör man har. Med 4 som jag hade blandas ljuset bättre, med bara 2 lysrör skulle jag satsa på 2 av samma sort istället. Som jag skrev i det andra forumet där frågan diskuteras så tycker jag Philips Aquarelle är det bästa alternativet då.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...