Bukvattensots medeciner? helt förvirrad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ps.Daniel

    #16
    Hej!

    Jag försökte också en ggr köpa flagyl till mina fiskar på djursjukhuset.
    De visste inte ens vad malawiciklid va, utan de förknippade det med någon katt.
    Sen va de tvunga att se djuren innan dom skrev ut medicinen + att de inte gjorde några hembesök.
    Då sket jag i det och åkte o köpte FuraPond.
    Bästa medlet jag har haft!

    Mvh Daniel

    DANIEL

    Kommentar

    • Bo Stenback

      #17
      Flagyl används inte mest av kvinoor för underlivsbesvär Kjell, visserligen är metronidazol verksamt mot flagellater så som Trichomonas (en flagellat som orsakar en fiskliknade lukt) som kvinnor kan härbergera i underlivet. Främst är metronidazol verksamt mot anaeroba (bakterier som förökar sig utan tillgång till syre) bakterier. Vanliga ställen för infektioner är munhåla, bukhåla, underliv, samt vid infektioer av protozoer som amöbor. Används ofta förebyggande av de med aktiv inflammatorisk tarmsjukdom. En stor fördel med Flagyl är att det finns i injektionberedning, dvs flytande, bara att slå i burken. Efter denna lilla förläsning så vilar jag mig. Ingen blir kallad för att han/hon köper Falgyl på apoteket.
      Bosse/

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #18
        Jag har köpt Flagyl på apoteket. Ingen kallade mig för nåt eller tittade konstigt på mig. Men så stod det också "Recept avsett för husdjur" eller liknande på receptet...

        När jag gick till veterinären och frågade om receptet sade han "javisst, har dina fiskar fått vattensot?". Han behövde inte se några av fiskarna "Det är ju lite bökigt att ta med sig dem hit". Inga problem där, behövde inte ens betala för receptet.

        mvh
        /Hasse

        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          "Flagyl används inte mest av kvinoor för underlivsbesvär Kjell"
          Ok, det kanske är så som du säger - fick uppgiften av en kvinnlig läkare som sa att just detta är den vanligaste orsaken till att de skriver ut recept på flagyl. Dock strunt samma, mitt inlägg var väl mest menat som ett skämt (hade ju också slängt dit några smileys).
          Det viktiga är ju att det tydligen går att få utskrivet av veterinär nu när det inte längre går att få tag på Emtrylvet.

          "2 fiskar kvar..dem ser friska ut är det nån ide.."
          Nej, jag hade inte medicinerat om det inte rör sig om extremt värdefulla fiskar. En medicinering med dessa mediciner påverkar ju också den biologiska balansen i akvariet negativt (om än inte i samma utsträckning som Nifurpirinol-medicinerna) så man måste alltid väga den eventuella nyttan mot den skada det kan ställa till med.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • melkis

            #20
            EMTRYLVET FINNS TYDLIGEN INTE LÄNGRE,MEN FLAGYL..
            JAG PRATADE MED EN VETRINÄR SOM SKREV UT RESEPTET.
            100:-FÖR RESEPT/56:-FÖR 21 TABL A` 200MG....

            LYCKA TILL

            Kommentar

            • perik9
              Användare
              • april 2002
              • 161

              #21
              Hello!

              Köp Metronidazol 500 mg istället för Flagyl, Flagyl finns bara som
              250 mg och 400 mg(mer mg för mindre pengar)
              Metronidazol 500 mg har ersatt Elyzol 500 mg.
              En 100 burk 500 mg kostar ca:280 kr och räcker länge.
              Bryt gärna tabletten i 4 delar och lägg i lite vatten så att den löses upp innan man häller i karet.
              Ta också bort filter materialet.
              Ang. Nifurpirinol så finns det andra nitrofuraner som är mer skonsamma mot fisken men ska ha mycket bra verkan.
              Återkommer när jag kollat lite till på dessa mediciner.
              Mvh Perran

              Perran
              Perran

              Kommentar

              • Kenneth
                Användare
                • april 2002
                • 277

                #22
                citat:
                Köp Metronidazol 500 mg istället för Flagyl, Flagyl finns bara som
                250 mg och 400 mg(mer mg för mindre pengar)
                Metronidazol 500 mg har ersatt Elyzol 500 mg.
                En 100 burk 500 mg kostar ca:280 kr och räcker länge.
                Bryt gärna tabletten i 4 delar och lägg i lite vatten så att den löses upp innan man häller i karet.
                Ta också bort filter materialet.
                Ang. Nifurpirinol så finns det andra nitrofuraner som är mer skonsamma mot fisken men ska ha mycket bra verkan.
                Återkommer när jag kollat lite till på dessa mediciner.
                Mvh Perran

                Perran
                Har du någon ytterligare information om andra "nitrofuraner" än Nifurpirinol? Jag vill köpa lite medicin som är skonsam mina fiskar.

                Funkar det lika bra med krossade tabletter som med flytande i fallet Flagyl/Metronidazol?

                Hur länge ska filtermaterialet vara bortplockat?

                MVH
                /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                MVH
                /Kenneth Johansson,

                ordförande
                Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                Kommentar

                Arbetssätt...