Astaxathin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Astaxathin

    Har nu köpt Astaxathin (genom Linkan) för första gången. Frågeställningen är hur mycket skall man ha i räkmixen?
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Fisk en har inte fått det förr?? Ta det då lugnt till en början. Jag gör mix på ca 1,3 kg åt gången, till det har jag ca en struken tsk. Överdoserar du tex t dina Kiriza så syns det även på dina honor till slut. Mina Kir får ingen Asta-spetsad mix längre.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Stephan E
      Användare
      • februari 2005
      • 307

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Fisk en har inte fått det förr?? Ta det då lugnt till en början. Jag gör mix på ca 1,3 kg åt gången, till det har jag ca en struken tsk. Överdoserar du tex t dina Kiriza så syns det även på dina honor till slut. Mina Kir får ingen Asta-spetsad mix längre.
      Tack för tipset!

      Har kört med pellets med Astaxathin tidigare. Jag kör med 3-4 olika sorters foder så det blir 2-3 ggr/vecka som jag kommer att köra med denna mix.
      Det kanske är för många olika typer av foder men sedan jag började köra med spenaten så fungerar det utmärkt.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        På linkans astaxantin som är ca 3% igt så rekomenderas 10 gram/ kilo mat för bästa resultat sedan är det ju upp till dig om du vill lägga i den dosen eller inte.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          På linkans astaxantin som är ca 3% igt så rekomenderas 10 gram/ kilo mat för bästa resultat sedan är det ju upp till dig om du vill lägga i den dosen eller inte.
          Hm, definiera "bästa" resultat...
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            #6
            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            På linkans astaxantin som är ca 3% igt så rekomenderas 10 gram/ kilo mat för bästa resultat sedan är det ju upp till dig om du vill lägga i den dosen eller inte.
            Jag tror att det blir något mellanting dvs mellan 5-10 gram/kg till att börja med. Får hem en grupp VF Chilanga i veckan och de kanske kan klara en starkare dos än mina Kiriza. Skulle se lite dumt ut om Kirizan så ut som Bemba orange pga överdosering.

            Hur som helst så tack för tipsen.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Uuuhh, låter mkt med 5-10 gram! En struken tsk som jag kör med kan väl max väga 2 g, gissar jag. Å så e jag inte säker om färgningen påverkas på sp. Red (jo,ja vet att Chilanga inte tillhör den men...) av Astaxathin, men där kan jag ha fel.
              Bästa "färgmedlet" på Tropheus,får man inte glömma,är förutom bra avelsdjur - konsekvent kristallklart, rent vtn med minimalt av negativa bakterier i.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Stephan E
                Användare
                • februari 2005
                • 307

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Uuuhh, låter mkt med 5-10 gram! En struken tsk som jag kör med kan väl max väga 2 g, gissar jag. Å så e jag inte säker om färgningen påverkas på sp. Red (jo,ja vet att Chilanga inte tillhör den men...) av Astaxathin, men där kan jag ha fel.
                Bästa "färgmedlet" på Tropheus,får man inte glömma,är förutom bra avelsdjur - konsekvent kristallklart, rent vtn med minimalt av negativa bakterier i.
                Synd att det inte fanns någon rekommendation på påsen. Vill inte dosera för mycket av något medel.

                Den mix jag hade tänkt mig var följande
                50% ärtor
                25% kruskakli
                20% räkor
                5% musslor
                vitaminer
                Astaxathin

                Spenaten körs separat.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Jag fick höra av den person som börja att ta in astaxantin till sverige och som också tillverkar mat med astaxantin i och de anv 5 gram/ kilo mat men då är det 5%ig astaxantin. Linkans är ca 3%ig konsentration så därför fick jag rekomendation för o få ut max av astaxaninet så bör du anv ca 10gram/ kilo färdig mix. Nu så tycker jag inte att mixen behöver bli knall röd utan jag har nöjt mig med 5 gram/kilo ändå trotts del lägre konsentrationen på astaxantinet o det hjälper ju det med men då jag hade rödzebrer så tyckte jag dock inte de fick 100% lika bra resultat som på de som gick med 10 gram/kilo mat.
                  Senast redigerad av Falköping Andreas; 17 september 2007, 12:26.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Jag fick höra av den person som börja att ta in astaxantin till sverige och som också tillverkar mat med astaxantin i och de anv 5 gram/ kilo mat men då är det 5%ig astaxantin. Linkans är ca 3%ig konsentration så därför fick jag rekomendation för o få ut max av astaxaninet så bör du anv ca 10gram/ kilo färdig mix. Nu så tycker jag inte att mixen behöver bli knall röd utan jag har nöjt mig med 5 gram/kilo ändå trotts del lägre konsentrationen på astaxantinet o det hjälper ju det med men då jag hade rödzebrer så tyckte jag dock inte de fick 100% lika bra resultat som på de som gick med 10 gram/kilo mat.
                    Håller med dig. Bäst resultat får man om man ligger på ca 8-10g/kilo färdig räkmix. Frågan är just vad man själv vill ha ut av det...vill man förstärka färger maximalt så ska man köra 10g/kilo färdig räkmix. Linkans Naturose astaxanthin innehåller så mycket mer i näringsvärden att man kan använda det i förebyggande syfte som förstärkning av färger tillsammans med förstärkning av fysik och immunförsvar. Det är inte fel att ligga på den nedre gränsen heller...som jag skrev..det är vad man vill ha ut av det. En del ogillar att färger förstärks för mycket medans andra tycker det är helt perfa. Astaxanthin har inte visat några oönskade sidoeffekter vid sk "överdosering" såvitt vad jag tagit del av. Inte alls att likna med Spirulinas sidoeffekter med färgpigmentsfläckar. Astaxanthin förändrar inte färgerna heller..dvs gör gula färger till röda utan enligt mina erfarenheter så blir färgerna mer mättade.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Oönskad effekt av Astaxanthin fick jag när jag delade upp några yngelgrupper i två av gula Nkonde-Troffar. Ena gruppen fick vanlig mix,dvs utan Asta - den andra med Asta i mixen. De som fick Asta i mixen blev helt klart mer "murriga" och mörka i sitt gula på kroppen,nästan roströd-brun ton, vilket avgjorde att jag fick nog och la ner "projektet"!! Förmodligen så petade jag ner alldeles för mkt Asta åt dem så effekten blev missvisande,men samtidigt blev ju de utan Asta i mixen minst lika bra som på dem som fick det,efter att det "murriga" försvann efter nån månad. Som jag minns det så använde jag nåt i stil med en struken msk till ca 0,6 kg färdig mix.
                      Numer höftar jag till med en knivsudd ibland när jag gör mix (dock aldrig till Kiriza- de behöver inget!) men dels bara för att bli av med Astaxanthin-påsen....
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Konstigt faktiskt. Vad använde du för astaxanthin?

                        Jag matade Golden yngel med astaxanthin och de fick inga "murriga" färger alls utan riktigt gyllengula/kycklinggula färger. Kanonfina. Jag hade nog t o m i mer astaxanthin än det du hade till dina troffe yngel. Kanske reagerar en del arter olika?

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Samma skit som du,höll jag på att säga! Skämtåsido. NaturRose heter det va?
                          E åas övertygad om att det inte går att jämföra Golden med tex sydliga Moorii ,men förklara mig på den punkten kan jag inte... Inte mer än att fiskarna e färgmässigt uppbyggda på helt olika sätt beträffande melanin,pigment osv...antar jag.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Konstigt faktiskt. Vad använde du för astaxanthin?

                            Jag matade Golden yngel med astaxanthin och de fick inga "murriga" färger alls utan riktigt gyllengula/kycklinggula färger. Kanonfina. Jag hade nog t o m i mer astaxanthin än det du hade till dina troffe yngel. Kanske reagerar en del arter olika?
                            Golden har ju endast gult pigment i sig til lskillnad mot troffar. de har en blandning av färger som sedan får det att se ut som gult grönt elelr rött men plockar man isär fjällena på dom så ser man många färger... det är väl en av sakerna som jag gillar med tanganyika. Månag malawi har inte detta färg fenomenet i sig utan har klara ensidiga färger och därav berörs de inte på samma sätt av astaxantinets påverkan i färgerna.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...