Behövs överhuvudtaget mekanisk filtrering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Behövs överhuvudtaget mekanisk filtrering?

    Hej. Jag har två stora burkar, 840 resp 1000l. bägge byggda med hemmagjorda moduler i epoxiplast som ger mig en jättestor volym för filtrering, jag har stoppat i allt jag hittat, makaroner, begagnade biobollar som jag komiit över o.s.v säker mer än 60-70 liter i vardera burk.
    Har man egentligen nån nytta av mekanisk filtrering, alltså nån liten skumpatron på nåt pumphuvud? Förutsatt alltså att den biologiska filtreringen funkar bra.
    Anledningen att jag frågar är att det är omständingt att plocka ut dom så ofta för att görar rent.

    /Carl
    Senast redigerad av Carl; 19 augusti 2007, 09:46.
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det behövs väl inte om du är tillfreds med att vattnet är klart och fritt från partiklar.
    Problemet kan bli efter en tid när alla små partiklar som skulle hamnat i partikelfiltret ist har landat i det biologiska filtret och kvävt större delen av ytorna så man blir tvungen att gör ett större ingrepp vilket kan vara jobbigt i ett stort biologiskt filter med en tillfälligt försämrad effekt en kort tid efter.
    Det absolut bästa är ju att ha en fin filterpatron till insuget på det biologiska filtret som man gör rent lite snabbt nån gång varannan månad så man slipper rota i den själva huvudfiltret.
    Men det e klart att det fungerar ändå.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Skiten landar ju någonstans, så frågan handlar om var man vill ha den. Helt enig med Deelay i att det lär samlas mängder med grejer i det biologiska filtret om man inte har någon skumpatron på insuget. Fast det är också sant att det funkar ändå, men förr eller senare måste det till en storrengöring.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Fast allt organiskt material ar nedbrytbart och forsvinner med tiden. Med lag belastning och fa vaxter sa skulle man inte behova filtrering alls och anda ha mycket lite gunk i grus och vatten.

        Detta ar ratt hypotetiskt och jag har i princip endast lyckats ga fran mycket gunk till noll gunk (slutna system i PET-flaskor). Fast jag vet folk som kommit ratt langt pa vagen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 374

          #5
          Jag har nån tanke åt det hållet Ola resonerar. Jag byggde en bakgrund till mitt 840-liters med en sktstor filtervolym, sedan gick det i 2.5 år utan att gjorde vid det alls, när jag sedan flyttade och rev upp burken var det inte så skitigt som jag hade trott. inte i närheter av igenklottat.
          Filterpatroen behöver lite skötsel, dom klottar ju igen och i mina burkar sitter dom lite illa till för det så jag tänker alltså helt skita i mekanisk filterering på försök, kanske behålla nån lite filterpatron som jag enkelt kommer åt. Jag har ju å andra sidan löjligt stor filtervolym, närmare 60-70 liter/burk, kanske mer...... bara makaroner och biobollar som inte klottar igen.

          Jo visst om 3-5 år kanske jag får till att rengöra, rörs om och suga upp så mycket jag kommer åt.

          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Mjo, det borde ju funka ett rätt bra tag. Personligen föredrar jag ändå att skiten bryts ner utanför mina akvarium istf i akvarierna. Nedbrytning kräver stora mängder syre, samt för att bli komplett även syrefattiga områden. Har iof haft en del funderingar tidigare runt slutna kretslopp (eller i princip slutna i allafall, viss skötsel får nog utföras ändå). Tror att det är lurigt med den fiskbelastning man ofta vill ha i en normal burk. Alternativt kan man köra med oxydator, vilket på längre sikt tydligen ska ge en verkligt bra nedbrytning (se t ex i Ciklidboken, Lasse Forsbergs avsnitt). Mina experiment med oxydator har varit alldeles för kortlivade för att jag ska kunna uttala mig om det.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Helt inne på Patriks tankar.
              Mycket bättre att då och då mekaniskt ta bort gucket ur burken än att låta det sno en massa syre och tillväxtplats åt "goda bakterier".
              Särskilt som jag gillar att mata mina fiskar
              Man kan ju omvandla en del av gucket till växtmassa på ett rätt lätt sätt men det kräver mera pyssel än vad rengöringen kräver.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Mjo, det borde ju funka ett rätt bra tag. Personligen föredrar jag ändå att skiten bryts ner utanför mina akvarium istf i akvarierna. Nedbrytning kräver stora mängder syre, samt för att bli komplett även syrefattiga områden. Har iof haft en del funderingar tidigare runt slutna kretslopp (eller i princip slutna i allafall, viss skötsel får nog utföras ändå). Tror att det är lurigt med den fiskbelastning man ofta vill ha i en normal burk. Alternativt kan man köra med oxydator, vilket på längre sikt tydligen ska ge en verkligt bra nedbrytning (se t ex i Ciklidboken, Lasse Forsbergs avsnitt). Mina experiment med oxydator har varit alldeles för kortlivade för att jag ska kunna uttala mig om det.

                Hilsen,

                P
                Janne Wester pastar att han far bra mycket mindre gunk med oxydator och hans oxydatorakvarier ar extremt gunkfria.

                Det foll bort lite i min forra text. Jag menade att jag endast lyckats riktigt riktigt bra och det var i tva PETflaskor med gunk, vaxter och snackor. Efter 3 ar var de 100% gunkfria (men vaxtligheten bestod da bara av nagra ljusgrona algtoffsar). Innan vaxterna dog i varsolen sa var de ocksa gunkfria. Allt gunk blev nagot annat. Jag staller mig fortfarande fragan var "gunket" "hamnade" och jag tror att mycket hamnade i snackskal samt i de levande snackorna.

                (jag tror tyvarr numera att varmen var orsaken till vaxterna dog/ blev strypta av Cladophora. Forut trodde jag att ljuset orsakade konkurrensforskjutning eller mojligen att nagot naringsamne tog slut men det hande i princip 100% synkronicerat i de tva flaskorna och det tog en vacka efter manader av stabilitet sa det senare ar nog mindre troligt i mitt fall (men troligt att det knacker vaxterna en vacker dag i ett slutet system) - jag ska gora om det hela fast med ljusror nagon dag och se vad som hander).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  Jo, självklart att skiten man flyttar ut akvarierna då man skjöljer filtrena blir kvar i burken om man slutar med rent mekaniska filter. Men som Ola säger, allt är ju nedbrytbart i slutändan, jag har heller inga växter som sprider stora växtdelar omkring sig. Och självklart är det en fråga om hur mycket man belastar burkarna,men tills en viss grad får jag en känsla av att man kan hitta nån form av balans, om man bara har tillräckligt mycket bakteriesubstrat exemplet jag beskriver ovan skvallrar ju om detta, och var anledning till att jag nu börjat fundera i dessa banor (eller egentligen, lathet, för att jag har byggt modulerna så de blir pilligt att få ut filterpatronerna på ett smidigt sätt) Enklare blir det att nån gång per år trixa ner en slang i botten på dom olika utrymmena och skaka runt lite och ta ut vad som följer med.
                  Kolla bilderna så kommer ni förstå både vad jag menar med stor filtervolym och meckigt att byta filter, i princip alla moduler är sammankopplade med rör och fulla med makaroner eller biobollar, pumparna sitter i alla moduler med öppen del mot ytan där det är lite trång och biobollar som flyter upp och ivägen hela tiden när man vill pillar med filtret.
                  Jaja, man får se helt enkelt.
                  /Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • september 2003
                    • 660

                    #10
                    har inte riktigt med ämnet att göra men måste bara säga att dina moduler är så coola, hoppas att det kommer en detaljerad beskrivning på hur du gjorde snart i CB
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • Carl
                      NCS Medlem
                      • maj 2002
                      • 374

                      #11
                      Tack. Det var skitjobbigt att göra dom........
                      /Carl
                      www.stockholmsciklidklubb.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...