Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    En strålande lördagsmorron här i Växjö.

    Inhandlade de första fiskarna som ska gå i det stora karet.
    Jag köpte 15st sandlekare Callochromis Pleurospilus Maswa på Håvmästarna i går kväll. Dom ser helt lite bleka ut nu på morgonen men här är första fotot av ungdjuren. Dom kommer att få gå i mitt 220liters hörnkar och växa till sig.
    Det är riktigt kul ha börjat samla på mig fiskbesättningen.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Gäst

      Ursprungligen postat av LN
      En strålande lördagsmorron här i Växjö.

      Inhandlade de första fiskarna som ska gå i det stora karet.
      Jag köpte 15st sandlekare Callochromis Pleurospilus Maswa på Håvmästarna i går kväll. Dom ser helt lite bleka ut nu på morgonen men här är första fotot av ungdjuren. Dom kommer att få gå i mitt 220liters hörnkar och växa till sig.
      Det är riktigt kul ha börjat samla på mig fiskbesättningen.
      Roligt LN!
      Antar att de fiskarna kommer att synas fler gånger här..?
      Mvh/ANdreas.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Oja en hel drös bilder hoppas jag .
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Jag måste dock varna för plerospilusen.... jag har aldrig varit med om en aggresivare fisk i mitt liv och då menar jag verkligen det... de tryckte upp mina kilesa 30cm ovan botten samt mina macrops lika så. och då hade jag bar 2 hanar i ett 900 liters.... när jag tog bort plerospilusen så tog macropsen för sig mer och kilesan fick även komma ner till botten o lekte gjorde de efter bara en vecka typ.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Jag måste dock varna för plerospilusen.... jag har aldrig varit med om en aggresivare fisk i mitt liv och då menar jag verkligen det... de tryckte upp mina kilesa 30cm ovan botten samt mina macrops lika så. och då hade jag bar 2 hanar i ett 900 liters.... när jag tog bort plerospilusen så tog macropsen för sig mer och kilesan fick även komma ner till botten o lekte gjorde de efter bara en vecka typ.
            Ajajaj dåliga nyheter. Hmmmm , Kilesa har jag inga planer på men kanske någon liten grupp Xenotilapia nigrolabiata är i tankebanorna. Mer verklighetanknytet är definitivt någon hästnos grupp.
            Samtidigt så tycker jag at plerospilusen är rackarns snygg.
            Ja det blir nog till att testa endel innan det blir balans i karet,
            men å andra sidan-det ska inte vara för enkelt
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              Jag tror det är lite olika. Mina pleurospilus "kigoma" var inte alls så aggresiva. Iofs hade jag dem med O. ventralis "Tembwe" som enligt mig är det aggresivaste som någonsin simmat i mina kar. Mina 25 cm Crenichichlor var som små söta lamm i jämförelse.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                Ursprungligen postat av Bilbo
                Jag tror det är lite olika. Mina pleurospilus "kigoma" var inte alls så aggresiva. Iofs hade jag dem med O. ventralis "Tembwe" som enligt mig är det aggresivaste som någonsin simmat i mina kar. Mina 25 cm Crenichichlor var som små söta lamm i jämförelse.
                Håller med dig Bilbo! Jag hade 5+7 av pleurospilus "kigoma" i mitt 375 liters med 3+3 Xenotilapia flavipinnis och ca 35 Tropheus sp. Kabimba och det fungerade perfekt. Alla arterna lekte och producerade rätt mycket yngel. Har inte alls upplevt pleurospilus som super aggro i de olika kar jag har haft den.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  Är väl oloka det där... men jag tycker som sagt att det är en ruskigt stygg firre som slår ihjäl eller jagar ihäl annan fisk. Jag anser att ges de platts så kommer en hane ha ett revir på 1x1 meter när de kommer upp i 8-10cm klassen.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    Ursprungligen postat av Cutekid
                    Håller med dig Bilbo! Jag hade 5+7 av pleurospilus "kigoma" i mitt 375 liters med 3+3 Xenotilapia flavipinnis och ca 35 Tropheus sp. Kabimba och det fungerade perfekt. Alla arterna lekte och producerade rätt mycket yngel. Har inte alls upplevt pleurospilus som super aggro i de olika kar jag har haft den.
                    Jag tycker nog det karet är väl fyllt med baar 35 troffar... hur stora var dom? var de 3cm så förstår jag att det funka men var de vuxna så kan jag inte förstå hur du ens fundera på o ha mer fisk än bara troffarna i det karet. skoj o se att det funka dock men trångt måste det varrt.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 1159

                      Det kan ju också bero på könsfördelningen, kanske blir det lugnare om man har många hannar, ungefär som med Mbunas och Cyps. Aggresiviteten riktas då mot den egna arten istf mot andra fiskar.
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Jag tycker nog det karet är väl fyllt med baar 35 troffar... hur stora var dom? var de 3cm så förstår jag att det funka men var de vuxna så kan jag inte förstå hur du ens fundera på o ha mer fisk än bara troffarna i det karet. skoj o se att det funka dock men trångt måste det varrt.
                        7 liter per fisk det är väll klart att det funkade då dom kunde ju inte röra sig

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Ja gillar att ha mycket mycket fisk i akvariet. Dels för att det är en utmaning och dels för att de flesta fiskar verka minska sin aggression.

                          Jag siktar på att ha 60 troffar i 3000 liter och det låter glest men skulle det vara någorlunda bra "naturliga" förhållanden så vore en hanne och två honor mera riktigt.
                          60 troffar kan ironiskt nog vara för lite för att skapa någorlunda jämvikt

                          Men nu till frågor. Är 15 Callochromis Pleurospilus för lite grupp att starta med?
                          Är dom duktiga föräldrar i bemärkelsen att dom lyckas driva upp något yngel i "normal" akvariemiljö?
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            Det kommer förhoppninsvis funka kanoners LN! Ska bli enormt intressant att se det färdiga resultatet iaf.
                            Jag har Fö satt igång med mitt 900 liters projekt i helgen och har nu silikonat svart där ramen kommer synas mellan modulerna o gjort rent karet. Idag skall karet vändas på och ställas med bakrutan neråt så jag kan sätta fart med puzzlet av modulerna som ska i.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • endymion

                              Har funderat mer och mer på det här med olika aggresivitet i olika kar med samma art. Och det enda sambandet jag hittar är att det är temperaturen det skiljer på, hög temp hög aggresivitet. För övrigt har dessa Callochromis pleurospilus:ars föräldrar gått ihop med ett gäng Xenotilapia flavipinnis utan några som helst problem. Temperatur i detta fall ca 24 °C och bägge arter har lekt.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Det kommer förhoppninsvis funka kanoners LN! Ska bli enormt intressant att se det färdiga resultatet iaf.
                                Jag har Fö satt igång med mitt 900 liters projekt i helgen och har nu silikonat svart där ramen kommer synas mellan modulerna o gjort rent karet. Idag skall karet vändas på och ställas med bakrutan neråt så jag kan sätta fart med puzzlet av modulerna som ska i.
                                Vilka moduler ska du sätta i?
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...