Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Ursprungligen postat av LN
    Drömmen är ju helt klart att fylla karet med riktiga rariteter, men verkligheten är den att jag får min dröm i uppfyllelse ialla fall. För att jag tror att även med "standard" fiskar så kommer det att bli riktigt maffigt.
    Helt enig - karet kommer att bli mycket maffigt även med "vanligare" firrar. Köper man rariteter för verkligt dyra pengar så vill man väl oftast odla dem, och det kan ju vara lite bökigt att odla effektivt i ett så stort kar. Yngel lär det bli, men med det karet så tycker jag spontant att det vore skoj att försöka få till en "cykel", där enbart ett fåtal yngel växer upp till full size och då kompletterar den ursprungliga gruppen. Även om karet är stort tror jag också det är klokt att akta sig för fisksoppa. Inred det så att det blir olika nischer och kör med en art per nisch, t ex grottlekare, snäckskalslekare, halvpelagiska och sandlevande. I naturen går väl oftast hannarna från både Petrochromis och Troffar ensamma, bara yngel och honor som går i stim. Vore alltså rätt biotopriktigt att bara ha en Petro-hanne. Då slipper man dessutom risken för fighting.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Det känns lite trögt just nu. Alla priser är inte framme. Grävfirman kunde inte komma förrän i slutet på september. Så man går här och stampar.
      C är inne på att det är ok att behålla 540 SA karet som är inbyggt även efter tillbygget. men jag känner att mina andra kar åker ut mest för att inte hobbyn ska ta all plats här hemma.
      Bifogar hur akvariet ska vara placerat i akvarierummet. Var först inne på att placera karet på långsidan men har nu mer eller mindre bestämt mig för denna placering.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Tror att jag vill ha öppningen mellan rummen ca:2 meter stor, och att öppningen blir mellan fönstret och tavlan.
        Placerar jag karet på långsidan så kommer det att synas och dominera huset mer eller mindre, o det vill varken jag eller C.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Gäst

          Ursprungligen postat av LN
          Det känns lite trögt just nu. Alla priser är inte framme. Grävfirman kunde inte komma förrän i slutet på september. Så man går här och stampar.
          C är inne på att det är ok att behålla 540 SA karet som är inbyggt även efter tillbygget. men jag känner att mina andra kar åker ut mest för att inte hobbyn ska ta all plats här hemma.
          Bifogar hur akvariet ska vara placerat i akvarierummet. Var först inne på att placera karet på långsidan men har nu mer eller mindre bestämt mig för denna placering.
          Ditt inbyggda SA-kar "MÅSTE" du ju ha kvar nu när du verkar ha bestämt dig för att satsa på Tanganyika i drömbygget! För övrigt så låter det vettigt att hålla akvarieantalet på en lagom nivå. Det skall inte kännas betungande att genomföra ett så roligt och intressant projekt...
          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            Att du inte gör en biotop här är bilder på mitt mini Taiwan ref

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Snyggt Tezz

              Jo jag var inne på det, T.e.x att ta ett foto från T-sjön och göra karet efter det. Ta fiskarna på bilden och kanske komplettera med annan fisk från samma plats. O visst det kanske kommer men som det ser ut i nuläget så kommer jag att köra med fisk från hela sjön ev. så blir det fisk bara från "nedre" halvan.
              Alltså inte köra biotop utan habitat. Försöka fixa nischer så att sandlekare, grottlekare, frivattenlekare och snäcklekare hittar sin ideala lekplats.

              Jovisst A C-son visst vill jag behålla SA-karet, men i uppgörelsen med C att jag överhuvudtaget skulle få starta megaprojeketet så sa jag att en fördel är ju att du/vi får tillbaka klädkammaren vid entren. Så att just nu så ligger karet lite pyrt till. Men våra discus har blivit husdjur som bara inte gör sig av med, o det talar ju till SA- karets behållande
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Även om karet är stort tror jag också det är klokt att akta sig för fisksoppa.

                P
                Helt sant! Det är väldigt lätt att lura sig själv och tro att man kan komma undan känslan av fisksoppa bara för att karet är stort. Mitt är iofs inte i närheten lika stort, men jag lyckades ändå göra misstaget med för många arter. Skulle jag göra om det idag hade jag helt klart haft två stora grupper som bas. Sen kan man komplettera med några udda par. De två stora grupperna bildar harmoni i jämförelse med att ha 4-6 st av varje art som yr omkring. Det ser jäkligt rörigt ut kan jag intyga!

                Jag ska förmodligen ta och göra om - göra rätt... Fast det blir svårt nu när man redan har hittat favoriter!

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  Är det tänkt att du skall ha ett fönster ovanför akvariet, eller tar du bort fönstret nu?
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Hej Bilbo! Verkligen trevligt att träffas tidigare idag.

                    Det fönstret är helt åt norr så att jag får inte ens morronsol rakt in, o från framsidan så behöver fasaden ett fönster så att det inte ser ut som ett tillbygge utan blir en naturlig del av huset. Men sammtidigt så jag håller med dig det är inte optimalt på något sätt, så att vi letar alternativa lösningar.

                    Men det är fruktansvärt drygt just nu när man går och väntar på att de sista pusselbitarna ska falla på plats och jag kan sätta igång allt på allvar med projektet.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Rauken
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 310

                      Hej Larry!

                      Otroligt kul å läsa om dina "häftiga" projekt, är inte ett dugg avundssjuk ... Satt å läste CB1-2007 i går och då speciellt om "olyckan" i söderpärlan. Tänkte då att dina erfarenheter ang. försäkringsfrågor vore ett perfekt ämne för dej att skriva en artikel om, snälla... Tror att många går och småfunderar på detta, och det är en sak att läsa på bolagens villkor (=reklamsidor ibland) och å andra sidan hur det fungerar irl...
                      / Kenneth
                      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Tack Rauken

                        Jo jag har en tanke på att ringa runt till våra fem vanligaste försäkringsbolag och helt enkelt fråga ut om vilka rutiner de skadedrabbade kan väntas sig av just det bolaget. Även fråga vilka kriterier som akvarister kan tänka på/förebygga innan en olycka sker, med tanke på att förenkla sammarbetet vid skaderegleringen.

                        Tyvärr har jag inte fått tummen ur innan detta projekt snurrade igång men jag ska försöka få tid men vet inte riktigt när.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Så då var Tropheus Ikolan sålda som gick i hörnkaret.
                          Lite tråkigt men inget att göra nått åt.
                          Ska ha en grupp Ikola i stora karet, men eftersom dom gick för trångt och det lutar åt minst 5 månader innan det nya karet är igång så så så.

                          Någon av Er som har C. Leptosoma Kekese erfarenhet??
                          Verkar vare en snygg fisk och skulle sitta som handsken.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 4122

                            Ursprungligen postat av LN
                            Tack Rauken

                            Jo jag har en tanke på att ringa runt till våra fem vanligaste försäkringsbolag och helt enkelt fråga ut om vilka rutiner de skadedrabbade kan väntas sig av just det bolaget. Även fråga vilka kriterier som akvarister kan tänka på/förebygga innan en olycka sker, med tanke på att förenkla sammarbetet vid skaderegleringen.

                            Tyvärr har jag inte fått tummen ur innan detta projekt snurrade igång men jag ska försöka få tid men vet inte riktigt när.
                            Kjell ringde för några år sedan här är de svaren:
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Strålande Christian Strålande.
                              Den länken kan nog hjälpa räta ut en hel del frågetecken som vi akvarister ställer oss ibland
                              Dessutom så slipper jag att grunna på den artikeln eftersom det redan finns en bra artikel i ämnet
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Rauken
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 310

                                Den atikeln är jättebra... men som ofta med försäkringsbolag så kan det låta ganska olika när man skall teckna försäkring mot när man vill nyttja försäkringen. Det var det uppslaget jag tänkte på, alltså hur bra stämde löftena, hur var kontakt/arbetsgången i ett skadeärende, vad bör man tänka på (dokumentering, fotografering, mm).
                                Men jag förstår mycket väl om du har annat att tänka på just nu (och annars också eftersom du verkar ständigt ha roliga projekt på gång..)
                                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...