Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Tack Johan

    Har fixat hem tre plexiglasrör som är 1,8 meter och 10-12cm i diameter.
    Jag tänker bygga två fluidiserande sandfilter och två trycksandfilter o placera dom i några moduler.
    Tanken med trycksandfilter är att ja ska försöka göra dom så att så mycket klägg som möjligt ska fastna i sanden och att genom att skifta in och ut ur filtret så ska jag spola filterna vid varje vattenbyte. På så sätt ska filterna bli "självrengörande"
    Om det kommer att funka har ja ingen aning om men testar man inte så får man aldrig någon utveckling
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      LN,
      är inte en av grejerna med sandfilter att man just inte ska behöva göra rent dem? Tror inte att det fastnar särdeles mycket guck i sanden om den virvlar runt, men kör du filtren som sandbädd så funkar det säkert klockrent. Fluidised bed-filter är annars ett av de få filtertekniker där jag faktiskt köper påståendet att "mitt filter är så himla bra så jag behöver aldrig göra rent det"...

      Ser bra ut annars, skoj att följa projektet!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Jovisst gäller det fluidiserande sandfilter helt klart.
        Men trycksandfilter har flödet åt andra hållet.
        D.v.s jag trycker vattnet uppifrån sandbädden och ner igenom sandbädden. Sanden kommer att ligga helt still under den tiden.
        Sen skiftar jag håll på flödet d.v.s vattnet kommer in nerifrån istället. Sandbädden lättar (fluidiserar) och rengörs. Det skitiga vattnet leds direkt till avloppet. Det borde gå på några minuter och sen är det bara att ställa tillbaka kranarna. Vips så är filtret rengjort och redo för en ny drift.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Egentligen är sandfilter gammal teknik som används i alla simhallar för att ta bort partiklar. på 60-80 talet så var det öppna sandfilter men sen kom trycksandfilter och man kunde minska filterarean betydligt.
          Är helt säker på att det kommer att komma inom akvaristiken nu i energisparandets tidevarv. Himla enkelt och mycket effektivt. O eftersom jag kommer att ha ett avlopp i anslutning till karet så bara måste jag testa
          Men det kommer säker att bli en del testande med sandstorlekar och sanddjup innan ja får till det men ja är helt övertygad om att det kommer att funka tillslut.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            Oki, då är jag med. Slug lösning som jag inte funderat på innan. Månne skulle jag ta och testa jag med!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Guzrob
              Användare
              • oktober 2004
              • 389

              Jag väntar med spänning på hur sandfilterna blir.
              Då vet du att jag är spekulant på ett.
              :D:D:D:D

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                Hej
                vi sålde ganska många sandfilter för ca 10 år sedan
                men dom är lite besvärliga, dom slutar att snurra sanden eller så pumpar dom ut allt i akvariet
                (typ folk tycker om dom men efter ett år står filtret i förådet)
                ingen köper sandfilter längre, men dom är bra.
                vänligen
                Christer
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  Poolfilter ger mig en rysning genom kroppen
                  vi har ett antal större sådanna på Fjärilshuset modell större
                  dom är inte gjorda som fisktoaletter, våra måste backspolas varannan dag
                  mitt förslag är ha ett lagom stort filter som görs rent ganska ofta gärna filtermatta och efter det ett större Uvc anläggningha det bra
                  Christer
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Ursprungligen postat av LN
                    Jovisst gäller det fluidiserande sandfilter helt klart.
                    Men trycksandfilter har flödet åt andra hållet.
                    D.v.s jag trycker vattnet uppifrån sandbädden och ner igenom sandbädden. Sanden kommer att ligga helt still under den tiden.
                    Sen skiftar jag håll på flödet d.v.s vattnet kommer in nerifrån istället. Sandbädden lättar (fluidiserar) och rengörs. Det skitiga vattnet leds direkt till avloppet. Det borde gå på några minuter och sen är det bara att ställa tillbaka kranarna. Vips så är filtret rengjort och redo för en ny drift.
                    Blir inte det ett vanligt mekaniskt filter med "enkel" rengörning?
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Ursprungligen postat av Johan F
                      Blir inte det ett vanligt mekaniskt filter med "enkel" rengörning?
                      Jojjemen men det blir det o det är det som är vitsen

                      Fluiserande sandfilter är nog ganska vanligt men ett trycksandfilter nog mera ovanligt skulle jag vilja säga. Efter som det kräver lite mera av den som ska sköta det. De som köpte Christers för tio årsedan kanske inte pallade den inlärning som behövs. D.v.s stänga rätt kran o öppna rätt. Med fel handering så är det nog lätt att spola ut böset i akvariet istället för avloppet
                      Dessutom så är nog ett avlopp nödvändigt i direkt anslutning till akvariet, ja om det ska bli enkelt ialla fall.

                      Intressant ska det bli att kolla om man kan hålla nere nitrathalten någon liten tusendel.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        Efter som det kräver lite mera av den som ska sköta det. De som köpte Christers för tio årsedan kanske inte pallade den inlärning som behövs. D.v.s stänga rätt kran o öppna rätt. Med fel handering så är det nog lätt att spola ut böset i akvariet istället för avloppet
                        ------------------------------------------------------------
                        LN du har säkert rätt
                        vi sålde bara ca 300 st och vi skötte bara ett par stycken själva (höll ut i 5 år)
                        dom andra 297st sålde vi till kunder men ingen frågar efter reservdelar eller sand
                        kort sagt ingen används.
                        men det finns nostalgiker i allt
                        (vissa bygger plan från 1917 och jag är imponerad)
                        bli inte ledsen
                        Christer
                        Senast redigerad av cf.akvarielagret; 14 oktober 2007, 20:59.
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          Varför höga rör om du ska trycka bakvägen genom sanden, borde det i så fall inte vara bättre med en lite vidare behållare???
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Efter som det kräver lite mera av den som ska sköta det. De som köpte Christers för tio årsedan kanske inte pallade den inlärning som behövs. D.v.s stänga rätt kran o öppna rätt. Med fel handering så är det nog lätt att spola ut böset i akvariet istället för avloppet
                            ------------------------------------------------------------
                            LN du har säkert rätt
                            vi sålde bara ca 300 st och vi skötte bara ett par stycken själva (höll ut i 5 år)
                            dom andra 297st sålde vi till kunder men ingen frågar efter reservdelar eller sand
                            kort sagt ingen används.
                            men det finns nostalgiker i allt
                            (vissa bygger plan från 1917 och jag är imponerad)
                            bli inte ledsen
                            Christer
                            Jo men att du höll ut i fem år visade att du hade en viss nytta av dom
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Ursprungligen postat av tege
                              Varför höga rör om du ska trycka bakvägen genom sanden, borde det i så fall inte vara bättre med en lite vidare behållare???
                              Nu blir dom inte så höga utan jag kapar till rören så att ja får i dom i karet, blir det kar på över 2 kanske 3 kubikmeter så kommer all teknik att placeras i karet.
                              Men visst har du rätt i att bredare är bättre i detta fallet
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Bilbo
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 1159

                                Går det framåt Larry, eller har det stannat upp?
                                // Magnus Arvidsson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...