Hur många l/min genom raster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens Netteberg
    Användare
    • mars 2005
    • 67

    Hur många l/min genom raster?

    Goddagens!

    Jag sitter i lite tankar på att göra om i mitt akvarie. Det lutar åt att
    jag ska försöka få i en eller två btn-moduler på någotvis.
    Jag har nu läst en del i olika trådar om att en del av er har haft problem
    med att ett raster har varit för lite för att kunna släppa igenom tillräckligt
    med vatten till era pumpar.

    Givetvis vill man ju ha så lite hål och fula raster som möjligt så min fråga är
    nu om någon vet hur man kan räkna ut hur många liter vatten som kan
    passera genom en öppning på X antal kvadratcentimeter per minut tex.

    Det borde ju inte vara omöjligt att räkna på detta men tyvärr så sov jag nog
    även på den lektionen i skolan. :-/

    Tacksam för lite hjälp med denna matematiken.
    /Jens
    ------------------------
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #2
    Det här har jag också funderat över. Jag vill minnas att det har varit uppe nån gång tidigare på forumet, så en sökning kanske kan vara behjälplig.

    För egen del så provade jag två 5 cm-raster till en BTN rocky med rätt mycket filtermatta bakom i ett 375-liters. Då körde jag 2.500 liter/timme och det funkade inte så bra. Det blev en nivåskillnad på minst 5 cm. När jag nu kör 1500 liter/timme så funkar det precis.

    Så två stycken 5cm-raster per 1500 liter/timme är nog att rekommendera iallafall.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #3
      Lite snabb sökning på google så hittade jag detta. Kanske ger något?
      Vilka dimensioner går åt till Btn-modulerna?? Kommer köra med ett flås på 2000 el 3000 l/h till modulerna A och R. Räcker det med en 60 mm eller går det åt 2 st per modul?? Kanske ännu fler. Kommer förmodligen inte ha växter så igenproppning lär nog inte bli nån fara.

      Hur kraftig pump kan jag ha i en BTN-modul med ett 6 cm raster utan att modulen töms på vatten?

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Jag kommer förmodligen göra som så att i de moduler vars feta cikulatinspumpar kommer gömmas ha väldigt lite filtermaterial (som jag kan tvätta oftare) och då ist för raster ha antigen myggnät el enbart en sån där "blåfilterkloss" inpressad. ca 4 x 10 cm utgår jag ifrån kommer räcka.Alternativt så borrar jag många pyttesmå hål i modulen också.

        I den modul med mest bio-filter bakom ( ca 5 - 7 liter) kommer jag nöja mig med en pump som tar ca 1000 l/H för att, som jag tror, optimera nerbrytningen. Och förmodligen sätta den rätt högt upp i karet för att så lite skit/ mat som helst skall sugas in. Och på den utgår jag ifrån att ett raster, modell stor, kommer att räcka.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Jens Netteberg
          Användare
          • mars 2005
          • 67

          #5
          Tack för tipsen så långt.
          Det tråkiga är ju om man skulle råka göra för lite hål :-(
          det blir ju lite jobbigt och rodda med det i efterhand.
          Ska nog också se om man kan hitta ett annat lämpligt sätt
          att få insugen på än via btn-rasterna.

          Någon mer som har tips så tar jag gärna del av dem.
          /Jens
          ------------------------

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Läste den här tråden och undrar lite hur det gått för er med pumpar och filter? Själv körde jag modellen borra 10-15 små hål och det funkade inte alls, min modul tömms på vatten så pumpen suger luft (600 liters pump). SÅ nu måste jag tömma karet och göra mer hål. Antingen göra jag fler rätt stora hål typ 6 mm och sätter myggnät bakom eller ett större hål med raster eller filtematta i torv.

            Filtermatta i torv är ju en snygg modell, men sätter det inte igen och hindrar intaget väldigt mycket?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Jag gjorde INTE som jag skrev ovan att jag skulle göra,så jag fick också limma om en del moduler.Var alldeles för optimistisk (återigen bevisat att man inte skall vara de..) ¨
              Om jag säger så här; Ett kraftpaket (1200 l/h) behöver minskt 3 raster för att det inte skall bli någon större nivåskillnad. Helst 4 !!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • keno
                Användare
                • oktober 2006
                • 119

                #8
                Såga ur modulerna i överkant precis under vattenytan så eliminerar ni risken för torrkörning av era pumpar, skippa myggnätet ta ett grovmaskigare raster i stället, klart bara att köra!

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Jag har ett raster + 5 st 6 mm hål borrade under rastret i min bakgrund.
                  Pumpen ska pumpa 3000l /tim, nivåskillnaden är hos mig bara ca 2 cm.
                  Vet inte pumpen kanske inte håller vad den lovar, men bra fart är det iaf. på den, det är en new jet 3000.

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 869

                    #10
                    4st

                    har ett 450 kar med ett eheim 1500-3000L powerhead bakom en btn rocky bakgrund.. Har 4 stora 60mm raster i det och det funkar. Om jag kör ett flöde på 1500-ca 2500L så har jag ingen nivåskilnad, MEN!! om jag drar upp powerheadet till 3000L så får jag nivåskilnad på ca 3 cm men problemet är att det flyttar fiskar och framförallt sanden runt i hela karet samt att det för ett dj-a forsande vattenljud i karet....Nästa gång jag gör ett nytt kar skall jag sattsa på 2 separata huvud med vardera ca1400L så e man säker om ett lägger av så har man iallafall 1 som funkar......
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      #11
                      Jag undrade samma sak tidigare och jag tog fram en tratt 1cm2 och hälde 1l vatten igenom och det tog 10 sekunder. 10*6*60=360l/h. Detta gjorde jag för att få lite känsla över hur fort vattnet rinner, och är inte vetenskapligt. Tryck påverkar dock flödet och det finns även risk att hålen sätter igen, så överdimensionera insugen.

                      Personligen skulle jag borra flertalet hål för att jag tycker att raster förstör det naturliga, eller så skulle jag dölja raster eller grov filtermatta så det inte syns framifrån.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...