Innerfilter till 375L västafrika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vete
    Användare
    • februari 2007
    • 35

    Innerfilter till 375L västafrika?

    Hej!

    Håller på att sätta upp ett 375L västafrika och undrar om jag klarar mig bra med endast ett innerfilter? Någon som har erfarenhet av de lite större innerfiltren, ex Eheim Powerline 2252, FLUVAL 4+ eller annat?

    I akvariet kommer det finnas 2-3 fjärilsfisk, 2 fengäddor, 4 knivfiskar, 4 ciklider (har ej valt art ännu) och ancistrus. Vill gärna slippa ytterfilter om möjligt.
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    Jag skulle hellre köra tex ett Aqua Clear 70 (gamla 802). Den kör som mest igenom 1500 liter i timmen, kan strypas vid behov och kan kopplas samman med filterpatron som är mycket större än tex 2252ans filtervolym.
    Du får mer fart,(om man önskar det), och mer filtervolym för halva 2252ans pris.

    Fluval 4+ kostar ungefär samma som AC 70 men har mindre kapacitet och mindre filtermassa.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Jag gillar iofs Fluval +4, har ett själv, men filtermassan har som sagt problem. Skall man köra det filtret är det bästa man kan göra att modda filtret. Hittar inte länken nu, men sök så hittar du den nog - i korthet tar man ur hela filterhållaren och sätter i formklippt blå filtersvamp istället - det ökar kapaciteten och gör att filtret inte sätter igen så fort.
      Senast redigerad av Mike_Noren; 27 juni 2007, 21:42.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag använder Eheim compact 1000 i kombination med filtermatta i ett kar med västafrikanska ciklider och kongotetror på 450 liter. Det fungerar bra.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • albjohn
          Användare
          • september 2006
          • 36

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Jag gillar iofs Fluval +4, har ett själv, men filtermassan har som sagt problem. Skall man köra det filtret är det bästa man kan göra att modda filtret. Hittar inte länken nu, men sök så hittar du den nog - i korthet tar man ur hela filterhållaren och sätter i formklippt blå filtersvamp istället - det ökar kapaciteten och gör att filtret inte sätter igen så fort.

          Jag antar att du menar den här sidan om modifieringen av fluvalfiltret.
          Produsentene av filtere og pumper til akvarier finner på mange lure løsninger og fix-faxerier når de designer nye innerfiltere til akvariene våre...

          Kommentar

          • Vete
            Användare
            • februari 2007
            • 35

            #6
            Ursprungligen postat av Micke
            Jag använder Eheim compact 1000 i kombination med filtermatta i ett kar med västafrikanska ciklider och kongotetror på 450 liter. Det fungerar bra.
            Har du en bild på hur det ser ut? Lite nyfiken..

            Är också inne på att modda Fluval 4+, det verkar vara en ganska bra lösning. För visst måste det väl vara så att om man inte vräker i fisk och inte har arter som kräver en ordentlig fart på vattnet (typ malawi) så borde de största innefiltren räcka till ett 375L??

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              Jag kör med enbart ett Eheim 2252 (med en extra filtermodul) till mitt 450 liters och det fungerar helt okej. Den pumpar 1200l/h

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av Vete
                Är också inne på att modda Fluval 4+, det verkar vara en ganska bra lösning. För visst måste det väl vara så att om man inte vräker i fisk och inte har arter som kräver en ordentlig fart på vattnet (typ malawi) så borde de största innefiltren räcka till ett 375L??
                För vattenkvaliteten? Ja, det räcker om man inte överdriver belastningen allt för mycket. Jag tror du underskattar hur pass stor effekt ett större innerfilter har - de har visserligen mindre filtervolym än ytterfilter, men det är å andra sidan betydligt större flöde genom den filtermassa som finns. Den förbättrade vattenrörelsen i karet jämfört med ytterfilter gör också att inredningen, framförallt sanden, hjälper till med vattenkvaliteten bättre.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vete
                  Har du en bild på hur det ser ut? Lite nyfiken..
                  Här är en bild på karet:
                  För snart ett år sedan startade jag denna tråden: http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=47245&page=1&pp=40 Efter diskussionen där jag blivit ännu mer inspirerad att komma igång med västafrikanska ciklider igen. Till slut har jag också kommit igång med ett projekt med en ställning till två kar på 400-430


                  De tre mittmodulerna i bakgrunden är fylla av sönderklippt filtermatta och i hörnmodulen till höger sitter pumpen.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...