Lämplig gastub vid CO2 gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Lämplig gastub vid CO2 gödning?

    Vad finns det för olika tuber att köra med vid CO2 gödning.
    Min lokala akvariehandlare har 500g tuber från vad jag tror är sera som kostar ca 200kr att fylla. Kommer inte ihåg vad inköpet låg på men 500g låter iaf för litet för ett 450 liters kar.

    Går det hitta större och billigare tuber att köra med? Kan det tänkas finnas typ gasdepåer i storstäderna där man kan få sin tub utbytt till ett lägre pris? Vad ska jag fråga efter för tub och vad kan tuben kosta i inköp och sedan i utbyte av påfylld?

    Har hört att vissa soda streamer flaskor passar? Stämmer det och vilka modeller? Vad byter man ut dessa flaskor?

    Vad för tryckregulator, nålventil, magnetventil m.m bör jag välja? Vill ha lätthanterliga saker men ändå prisvärda. Går det hitta regulatorer på typ clas ohlson, jula, järnhandlare som är billigare än hos akvarebutikerna?
  • Haacke
    Användare
    • juli 2006
    • 36

    #2
    Du kan få tag på gammal omgjord kolsyresläckare för en lagom summa finns nog ngn på plantswap som vet var det går att ordna men en 6-900 spänn får man en 6kg flaska för och fyllning brukar inte kosta mer än 3-400 men 6kg då har du ett par månader iaf.

    De andra sakerna kan man finna på vissa tyska sidor för bra priser man kan köpa här hemma med men då får man oftast ha ngn kontakt som handskas med sånt, eller tyvärr betala lite dyrare för det.

    Släng ut en sökes annons så kanske du får napp och dessutom tjänar du och den som har det liggandes en slant.

    Lycka till
    Senast redigerad av Haacke; 26 juni 2007, 17:21.
    http://plantswap.se
    http://www.haack.se/jobbekar.htm
    http://www.haack.se/smafisk/smafisk.htm
    http://www.haack.se/projekt.htm
    http://www.haack.se/nufisk.htm

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av MagArne
      Vad finns det för olika tuber att köra med vid CO2 gödning.
      Min lokala akvariehandlare har 500g tuber från vad jag tror är sera som kostar ca 200kr att fylla. Kommer inte ihåg vad inköpet låg på men 500g låter iaf för litet för ett 450 liters kar.

      Går det hitta större och billigare tuber att köra med? Kan det tänkas finnas typ gasdepåer i storstäderna där man kan få sin tub utbytt till ett lägre pris? Vad ska jag fråga efter för tub och vad kan tuben kosta i inköp och sedan i utbyte av påfylld?

      Har hört att vissa soda streamer flaskor passar? Stämmer det och vilka modeller? Vad byter man ut dessa flaskor?

      Vad för tryckregulator, nålventil, magnetventil m.m bör jag välja? Vill ha lätthanterliga saker men ändå prisvärda. Går det hitta regulatorer på typ clas ohlson, jula, järnhandlare som är billigare än hos akvarebutikerna?
      En 500gramstub räcker inte länge för ett 450-literskar. Jag köpte en komplett co2-utrustning med en 2-kilostub för 2000 kronor med frakten inräknad från www.aquaristic.net. Tuben fyller du billigast på hos företag som sysslar med brandskyddsutrustning. Jag fyllde på min tub för hundralappen.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • kanotisten
        Användare
        • september 2006
        • 74

        #4
        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
        En 500gramstub räcker inte länge för ett 450-literskar. Jag köpte en komplett co2-utrustning med en 2-kilostub för 2000 kronor med frakten inräknad från www.aquaristic.net. Tuben fyller du billigast på hos företag som sysslar med brandskyddsutrustning. Jag fyllde på min tub för hundralappen.
        Jag har samma tub som du. Har hört att det kanske inte är lätt att få den påfylld pga regler, men det har gått utan problem för dig?

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Ursprungligen postat av kanotisten
          Jag har samma tub som du. Har hört att det kanske inte är lätt att få den påfylld pga regler, men det har gått utan problem för dig?
          Jag har inte haft några problem med det. Vänd dig bara till de som sysslar med brandskyddsutrustning så fyller de på den.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Det finns EN europeisk standard och den är ok att fylla på vid vilken europeisk gasdepå som helst som nyttjar standarden.

            De som inte använder sig av denna standard är AGA som bara fyller på sina egna flaskor (och aldrig berättar att det finns alternativ). Sen är det sodastream som har förstaventilen inbyggd i toppen och behöver en speciell regulator.

            AGA flaskor vet jag inte vad man behöver för utrustning till för att använda, någon annan?

            För att använda sodastream flaskor måste du ha en speciell regulator. För akvariebruk vet jag att dennerle hade en komplett co2 anläggning för sodastream, reaktorn som följde med där är den bästa jag någonsin kört, så den hängde med länge. Sodastreamflaskorna fyller du på för runt 50 lappen och de varade i ca 2 veckor i min 375 balja med 300w mh.

            Nej satsa du på en regulator från tex aquaristic och en beggad brandsläckartub. Ta den största du kan hitta och få plats med. Har du vägarna förbi Göteborg kan jag hjälpa dig att hitta en moddad tub till bra pris.

            Sen kommer du att behöva en co2 säker slang, magnetventil och en backventil också. Använd inte slang och backventil avsedd för luft, de håller inte. När det gäller magnetventil så går de flesta på 220 v. Det tycker jag känns lite osäkert eftersom olyckan kan vara framme med vatten i ventilen. JBL är den enda tillverkaren som har magnetventil med 12 volt, ett par extra hundralappar på säkerheten rekomenderas.

            Lycka till
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              Jag har slängt mäskgödningen nu, luktar ju f*n när man byter flaska så nu försöker jag övertala sambon om hur bra det är med CO2 gödning via gastuber . Får se om det går vägen efter allt sommarjobbande i sommar.

              Lutar åt att jag gör ett besök hos en brandskyddsbutik och frågar vad de kan tänkas ha för gastuber. Möjligt att de har färdiga svetstuber för CO2 gas.

              *edit*
              Ringde en brandfirma idag och de ville ha 700kr för en provtryckt och fylld 6kg tub med ny ventil. De tog sen 200kr för återfyllning. De hade även en dyrare tub i aluminium.
              Så det verkar ju klart smidigast att köpa en 6kg tub lokalt och finliret från nätet.
              Senast redigerad av MagArne; 28 juni 2007, 11:28.

              Kommentar

              Arbetssätt...