Silikonering av bakgrund....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johandenver
    Användare
    • juni 2006
    • 43

    Silikonering av bakgrund....

    Hej!

    Jag har köpt ett Aquael 112l samt en bakgrund som jag inte vet vad den heter.
    Har kollat lite på nätet och jag tror den är av märket Aquael också.
    Det är en strukturmodell med nät i kanterna.
    Väldigt lik denna... http://www.pwss.nu/product.php?produ...7&cat=0&page=2

    Den passar fint i akvariet men det verkar som om det är meningen att den ska
    vara lite grand för liten. Typ 3-4cm på höjden och 0.5cm på båda sidorna.
    Vad jag kan läsa så står det att anledning till att den är något mindre än
    akvariet är att vattnet ska kunna flyta fritt in bakom bakgrunden.

    Nu till min fråga, hur sätter man fast en sådan här bakgrund?
    Ska man låta det vara några centimeter utan bakgrund uppe
    eller ska man lägga frigolit eller något annat under?
    Nätet på sidorna hindrar ju fiskar att simma in men vad är meningen med det
    ifall de kan simma in ovanifrån istället?

    Tacksam för lite info kring detta :-)
    hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla
  • johandenver
    Användare
    • juni 2006
    • 43

    #2
    Eller är det bara meningen att man inte ska fylla vatten högre upp än bakgrunden?

    Har bara erfarenhet av bakgrundsbygge på ett akvarium sedan tidigare så jag är lite fundersam...
    hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Bakom bakgrunden så kan du gömma pumpar och värmare om du vill. Ta det lite lugnt innan du sätter igång att limma fast bakgrunden. Det finns en del frågor att besvara först.
      Vill jag ha tekniken bakom?
      Får pumpen plats?
      Hur löser jag cirkulationen iså fall?
      Behöver jag flytta fram bakgrunden för att få plats med pumpar & Värmare?
      Kanske snedställa bakgrunden lite?
      Du kan göra som så att du limmar bakgrunden ett par cm över bottenglaset. Gruset täcker det. En metod är att limma en fet siliconfog i botten. En annan metod är att ställa bakgrunden på distanser i form av siliconpluttar. Sen är det bara att hälla i ett par liter 2-4 mm grus bakom bakgrunden som ramlar ner och tätar nedre springan.
      Gör du på det viset så kan du utveckla med att sätta en pump som drar vatten igenom gruset in bakom bakgrunden. Sen placerar du utsuget på pumpen så att det mynnar ut i karet igen. Då har du skaffat dig ett kanonfilter

      Synliga siliconfogar på sidorna kan du gömma lite genom att dutta i grus i fogen innan den torkat.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • johandenver
        Användare
        • juni 2006
        • 43

        #4
        Jag ämnar ta det väldigt långtsamt med detta akvariet...vill planera lite mer än det förra :-)
        Egentligen vill jag gömma pumpen och värmaren bakom bakgrunden men det är ju bara ett 112l-kar så jag har inte jättemycket utrymme att använda.
        Jag får ju i så fall vinkla bakgrunden för att få in tekniken där bak.
        Behövs det inte en jättestark pump för att dra in vattnet genom gruset?
        Jag kommer inte ihåg prestandan på pumpen som följde med men jag
        gissar att den inte är så väldigt bra.

        Tack för dessa kanontips, det är precis sånt jag behöver.

        /Johan


        Ursprungligen postat av LN
        Bakom bakgrunden så kan du gömma pumpar och värmare om du vill. Ta det lite lugnt innan du sätter igång att limma fast bakgrunden. Det finns en del frågor att besvara först.
        Vill jag ha tekniken bakom?
        Får pumpen plats?
        Hur löser jag cirkulationen iså fall?
        Behöver jag flytta fram bakgrunden för att få plats med pumpar & Värmare?
        Kanske snedställa bakgrunden lite?
        Du kan göra som så att du limmar bakgrunden ett par cm över bottenglaset. Gruset täcker det. En metod är att limma en fet siliconfog i botten. En annan metod är att ställa bakgrunden på distanser i form av siliconpluttar. Sen är det bara att hälla i ett par liter 2-4 mm grus bakom bakgrunden som ramlar ner och tätar nedre springan.
        Gör du på det viset så kan du utveckla med att sätta en pump som drar vatten igenom gruset in bakom bakgrunden. Sen placerar du utsuget på pumpen så att det mynnar ut i karet igen. Då har du skaffat dig ett kanonfilter

        Synliga siliconfogar på sidorna kan du gömma lite genom att dutta i grus i fogen innan den torkat.
        hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Aquaelpump om det är en sådan är helt ok. Alldeles för liten filteryta i dock men det kan du lösa på två sätt. det lättaste och bästa är att köpa ett litet ytterliggare pumphuvud. Två pumpar är fyra gånger bättre än en. Om man tar hänsyn till driftsäkerheten och dina fiskars hälsa. Om en pajjar så går det inte helt åt pepparn.
          Nästa variant är att du ser till att vattnet förfiltreras genom en filtermatta innan vattnet kommer in i innerfiltret. "Grusuppfyllnadslösningen" kanske t.o.m räcker som förfilter. Ytan som bakterier kan växa på ökar drastiskt med den lösningen. Det blir inget tryckfall att tala om med så grovt grus så att din pump kommer med säkerhet att räcka o med två pumpar så skulle det rent av bli exelent.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • johandenver
            Användare
            • juni 2006
            • 43

            #6
            Tror faktiskt jag ska kolla på att köpa en extra pump.
            I så fall behöver man jag inte gå på de allra dyraste, om man har två stycken alltså.

            Vad det gäller bottenmaterial så har jag liknande blästersand i mitt 300l nu.
            Mest på grund av att jag gillade utseendet av sandbotten.
            Du menar att jag borde ha grovare grus, eller hur?
            Jag gissar att "bakterieytan" på sand blir mycket mindre men blir det också
            svårare att cirkulera vatten genom det?
            Sponant känns det som om det borde bli det.

            Tack för alla dina tips, det är väldigt uppskattat.
            hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

            Kommentar

            • johandenver
              Användare
              • juni 2006
              • 43

              #7
              Efter att ha mätt och trixat lite så får jag in pumpen och värmaren bakom bakgrunden.
              Då finns det plats för en likadan pump till i samma utrymme.
              Sätter jag pumpen så högt upp jag kan (för att filtrerat vatten ska spruta tillbaka över bakgrundskanten) så blir det typ 1-1½cm på botten som skulle gå att ha "grusfilter" på.
              hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Det blir alltid så att vattennivån bakom bakgrunden blir lägre än vattennivån i resten av karet. Så seupp så att inte pumpen hamnar för högt. Det man kan göra är att borra ett/två hål i bakgrunden och trycka på en liten slangbit på utblåset på pumpen. då kan du trä ut slangen genom bakgrunden. Jag brukar göra så för att det blir lättare att montera och rengöra pumpen för att det är ett litet pillande för att få pumpen exakt annars. Utan slang kan det även bli ett resonansljud från pumpen när den ligger (utblåset) direkt emot den hårda bakgrunden.
                Bakterieytan i sand blir mycket större. Däremot så blir fin sand ganska snabbt igensatt och då ökar tryckfallet med följd att vattenytan bakom bakgrunden sjunker ytterliggare.
                Om du vill köra med sand och inte vill riskera utblandning med det stora gruset så kan du göra som så att du skär in insugsraster i bakgrunden. Ja tycker dock att dom är rätt fula om man inte kan gömma dom bakom en rot elller sten i karet. Dessutom så sätter dom ibland igensig av växtdelar. Det är ingen optimal lösning. Jag har även provat att borra en himla massa 5mm hål i bakgrunden i veck som så att de inte syns från framsidan det kan bli riktigt snyggt.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • frasse74
                  Användare
                  • december 2002
                  • 97

                  #9
                  Jag har 3st raster i mitt 1100L (BTN-Malawi) & 2st raster i mitt 450L (BTN Rocky)
                  Har aldrig haft problem med att de satt igen sig under 2 års drift.

                  I ett 152L har jag en Pangea Bakgrund med 2st lite mindre raster.
                  De är lite för små så jag får lite högre vattennivå framför bakgrunden än bakom.

                  För att dölja dem gör man som LN skrev, lägger en sten eller en rot framför.

                  Jag har även strykit på ett tunt lager silikon och sedan "kastat" på sand på rastrerna.
                  Då smälter de in lite bättre.

                  Kommentar

                  • johandenver
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 43

                    #10
                    Kan man inte låta bli att fästa kortsidorna?
                    Då borde ju vattnet strömma in genom nätet som sitter där.
                    Det är typ en halv centimeter på varje sida.
                    I så fall kanske man inte behöver sätta fast bottendelen.
                    Man missar ju poängen med filtrerande grus men det kanske fixar
                    sig ändå om man har två pumpar?
                    hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

                    Kommentar

                    • johandenver
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 43

                      #11
                      Det glömde jag fråga....vad är ett raster?

                      Edit:
                      Jag noterade även igår att bakgrunden har två lite större hål med nät över
                      så vatten borde ju flyta igenom där också.
                      hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Raster hittar du hos b.l.a PWSS hemsida, där ser du hur de ser ut.
                        Du ha med all säkerhet redan "raster" i din modul i de hål som du beskriver.
                        Om du låter bli att täta bakgrunden nedåt uppåt och åt sidorna så kommer du med all säkerhet att få in fisk bakom modulen och där är dom svåra att få tag på, dessutom så är ju en del av poängen med ett akvarium att du ska kunna se din fisk.
                        Din bakgrund kan ju vara så fiffigt utformad att näten på sidorna gör att ingen fisk smiter in men men men ja javet int.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • johandenver
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 43

                          #13
                          Ja, enligt fiskaffären så är nätet till för att hålla fiskarna borta från att simma in bakom bakgrunden. Jag är ju iofs inte 100% på att det fungerar.
                          hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

                          Kommentar

                          • frasse74
                            Användare
                            • december 2002
                            • 97

                            #14
                            Ursprungligen postat av johandenver
                            Ja, enligt fiskaffären så är nätet till för att hålla fiskarna borta från att simma in bakom bakgrunden. Jag är ju iofs inte 100% på att det fungerar.
                            Är det en bakgrund med nät i kanterna så ska väl nätet limmas fast mot glaset, då kan inga fiskar simma in bakom. Har du sen flera hål med nät framför så behöver du inte montera några fler raster.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...