Riktig gh-verdi for Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 172

    Riktig gh-verdi for Malawi?

    Har et 450 liters malawikar med delfiner, protomelas, venustus, ahli, electra og aulonocara.
    Hvor viktig er høy gh verdi for fiskene?
    Har svært bløtt vann i tappekranen - ph 8, kh 2 og gh 1.
    Tilsetter 50 g natron(bikarbonat) pr 110l vannbytte for å holde kh konstant på 12 og ph på 8,2,
    Tilsetter to matskjeer med havsalt pr vannbytte.
    Gh holder seg på ca 2.
    Fiskene trives og leker hele tiden.
    Tilsatte tidligere gips for å holde gh på 10-12, men sluttet med det etter å ha snakket med noen malawifolk som sa det var unødvendig.
    Hvor høy gh har dere? - og hvor viktig er det for malawi?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Hur viktigt GH är för själva fisken är ju inte lätt o säga men PH är relativt viktigt eftersom en malawiciklids förmåga att ta upp mineraler och vitaminer ur vattnet påverkas av vilket PH den simmar i.
    Att försöka efterskapa vattnet i sjön är nog inte så dumt.
    Att hålla PH vid kanske 7.6 eller däromkring som det ofta är i malawisjön är ju helt klart inte lika lätt som att hålla ett PH på 8.3 som det blir med bikarbonat.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Det som är viktigt som sagt är att ha ett STABILT ph värde, inte under 7,5, men gärna runt 8,2. Det är viktigt att veta vilket KH värde du har, är det för lågt blir PH instabilt. KH över 5 skulle jag klart rekommendera, gärna mer.

      Har du mjukt vatten (lågt KH) bör du tillsätta bikarbonat eller något annat som höjer värdet.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • KjellM
        NCS Medlem
        • november 2006
        • 172

        #4
        Takk for svar, men tror det var en liten misforståelse - spørsmålet er hvor viktig er GH! - ikke kh. (Jeg tilsetter bikarbonat og har ph 8,2 og kh 12).
        Problemet er om jeg trenger å tilsette noe for å øke gh - gips eller gh salt?
        Hva gjør dere erfarene malawifolk der?

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av KjellM
          Hva gjør dere erfarene malawifolk der?
          Mixtra så lite som möjligt eftersom det är svårt att få samma blandning varje gång och fisken är relativt känslig för förändringar i salthalter.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av KjellM
            Takk for svar, men tror det var en liten misforståelse - spørsmålet er hvor viktig er GH! - ikke kh. (Jeg tilsetter bikarbonat og har ph 8,2 og kh 12).
            Problemet er om jeg trenger å tilsette noe for å øke gh - gips eller gh salt?
            Hva gjør dere erfarene malawifolk der?
            Prova magnesium sulfat

            Kommentar

            Arbetssätt...