Läckande Eheimfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    Läckande Eheimfilter

    Jag har ett Eheim 2028 som jag skulle rengöra.
    När jag hade satt i ny vadd och rengjort resten så satte jag ihop det.
    Jag startade upp och allt verkade tätt men.....jag stängde av strömmen.....och plötsligt rann det duktigt på golvet :O
    Stänger av kranarna och plockar ut filtret i badrummet.
    Öppnar det och kollar om gummipackningen sitter snett.
    Nejdå, allt verkar som det ska vara.
    Sätter ihop det nooooga och startar igen.
    Inget läckage, stänger av och vattenfall igen
    Plockar itu det igen och kollar packningen mm för mm.
    Kollar o-ringar som sitter vid slangkopplingen, inget fel.
    Kollar efter sprickor på filtret, hittar inga.
    Jag säger FAAAN och låter filtret stå i badkaret.

    Har ngn här en ide vad felet är?
    Kan gummipackningen vara otät fastän den är hel?
    Liksom bli ihoptryckt med tiden?
    Kanske det är en jätteliten spricka nånstans?
    Det sipprar ut mellan själva spannet och locket/motorn, på den sidan som slangarna sitter åt.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    #2
    jag har öppnat mina två filter (2028 ) flera gånger och aldrig haft problem. Ser det ordentligt stängt ut?

    Kommentar

    • Lakka-Ciklid
      Användare
      • mars 2007
      • 75

      #3
      Jag tror du ska lyfta upp slangarna ur karet, innan du drar ur sladden, det blir någon slags häverteffekt annars tror jag...
      Det råkade jag utför i helgen när jag glämde ta ur slangarna först.

      Kommentar

      • ixxe
        Användare
        • februari 2005
        • 234

        #4
        Skaffa nya o-ringar dom kan bli lite ihoptryckta hade så på min gamla eheim bytte o-ring sen vare tätt igen. e ju lite lurit om det blir stömmavbrott
        http://ixxe.se

        Kommentar

        • palm
          Användare
          • augusti 2006
          • 114

          #5
          Enda problemet/felkonstruktionen med 2028 är att man måste smörja oringen till "primningen" annars skadas den när man trycker på emblemet.
          Det följde med vaseline till detta dock så går det knapt att få dit det utan det är mycket lättare med den vaseline spray eheim tagit fram.

          Just smörjning av denna oring finns ganska långt bak i manualen till filtret.
          Har den väl börjat läcka här så tror jag det bara är att försöka få tag på en ny oring och sköta smörjningen sen.

          MVH Palm
          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

          Kommentar

          • lenis
            Användare
            • februari 2005
            • 42

            #6
            hur gick det med filtret?

            mitt 2028 började naturligtvis att krångla igår, efter att jag stängt av det startade det inte. det läckte även vatten, mycket konstigt! Filtret gick alltså inte igång så jag tänkte att det var helt fullt med slem så jag gjorde rent det. Startade ändå inte, då gjorde jag ren slangarna (har funkat en gång tidigare), men det funkade ändå inte. Jag såg att kulan som visar när det är dags för rengöring (på pumphuvudet alltå) hade hamnat lite utanfär sin "bana" där den ska vara, så jag pillade dit den och sen hoppade filtret igång! Det slutade även läcka vatten.
            Men varför började det läcka? det har ju aldrig läckt tidigare och läckte inte efteråt heller.

            Kommentar

            Arbetssätt...