Foder till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Foder till Malawi

    Jag har ju under alla år gjort räkmix och det har funkat fint, haft lite flingfoder som extra tilltugg.

    Tänkte att jag skulle pröva något annat för ett halvårsedan ungefär och började andända Tropical Malawi flingor som huvudfoder och även pellets som ger fin färg. Sen lite frystfoder som extra tilltugg.

    Resultatet nu är att vattnet är kanske klarare och finare, men jag har verkligen svårt att få fiskarna att bli kraftiga. Typ samtliga har en anings insjunkna magar, alltså bara lite. Hur som helst så verkar de gått ner i vikt av den nya dieten även fast jag ger dem mat oftare med flingorna.

    Någon annan som har erfarenhet av dessa flingor och kanske tips på annat flingfoder som är bättre? Det positiva har varit att jag fått klarare vatten tycker jag.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    bara flingor överlever inte fisken på, två mål med flingor och ett mål med pellets om dagen ger bra effekt. Jag ger f.n. två mål med granulat till mina fiskar om dagen och de börjar växa på sig om magen.
    Senast redigerad av Jonas E; 09 juni 2007, 16:14.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Nej, bara flingor får de ju inte, de får en hel del annat som jag skrev. Bland annat pellets. Verkar som jag får mata oftare med denna typ av mat dock.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Jonas E
        bara flingor överlever itne fisken på,
        Jaha ja... då ere spökfiskar vi har i vissa burkar da =) Vissa mbunas som vi har får bara Tropical supervit en gång om dagen och dom tom växer på det plus att dom inte alls är smala.

        Dessa 2 fiskarna är ett exempel på att dom faktiskt kan överleva på dom billigaste Tropical flingorna.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          aja, Hemma hos mig då ^^
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Ja, mina firrar växer fint och verkar må väldigt bra, så jag är inte orolig. Däremot var de fetare när jag matade med räkmix, trots att jag inte matade lika ofta.

            Nåt annat foder som varit bra?
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • JohanP
              Användare
              • september 2006
              • 118

              #7
              Jag har sedan en dryg månad tillbaka använt NLS både flingor och pellets av olika slag och jag måste säga att det är för mig en revolution. Har sysslat med fiskar av olika slag och odlat det mesta som simmat i mina kar sedan slutet av 70-talet. Detta är det grymmaste jag varit i närheten av. Har gjort räkmixer från och till och trott att jag haft ett det optimala fodret......................men icke. Ska dessutom säga att jag har hyggliga kunskaper i både kemi och näringslära...............även för fiskar.
              Har som sagt kört med det en dryg månad och ser skillnader både på avelsfisk, yngel och ungdjur. Det växer så det knakar, färgerna är FINA och honorna blir romstinna oerhört fort. Har en Scianochromis fryeri hona som gav en kull på 27 st för prick en månad sedan. Idag lekte hon igen och var rejält romstinn. Hon är bara ca 7 cm lång och ganska ung.
              Provar NLS, det kostar lite men du kommer att bli både förvånad och NÖJD. Vi lägger ju tusentals kronor på fisk och avelsmaterial och varför ska då fodret vara BILLIGT! Det gamla talesättet håller: Som man sår får man skörda.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av habrosus
                Vi lägger ju tusentals kronor på fisk och avelsmaterial och varför ska då fodret vara BILLIGT!
                Helt rätt resonemang tills man märker att man har över 1500 fiskar som vill ha massa mat, då blir stor skillnad i pengar om fodret är dubbelt så dyrt.
                Om det är så stor skillnad som du säger så kanske det är dags att iaf testa det i några burkar för att utvärdera.
                Senast redigerad av deelay; 09 juni 2007, 23:02. Anledning: fel böjt ord
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Jag får jag tag på det... okej, jag kan nog googla mig till det, men...
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #10
                    Kör för tillfället på prov med NLS på en grupp fuelleborni! Kan återkomma efter resultat. Körde NLS på c.firecrest en vecka men dom blev inte lika aktiva som dom brukar. Men det kanske var för kort tid.

                    Som sagt matat för kort tid med NLS men det återstå att se.
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      JBL Novo Rift har jag kört från och till.. tycker det verkar vara ett schysst foder.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Jaha ja... då ere spökfiskar vi har i vissa burkar da =) Vissa mbunas som vi har får bara Tropical supervit en gång om dagen och dom tom växer på det plus att dom inte alls är smala.

                        Dessa 2 fiskarna är ett exempel på att dom faktiskt kan överleva på dom billigaste Tropical flingorna.
                        deelay...jag slutar aldrig att förvånas vilka oerhört kvalitativa fiskar du har. Det där är nog den snyggaste cobue jag sett på bild förutom den som finns i en film om Malawisjön. Underbart vacker.

                        Kommentar

                        • wracker
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 295

                          #13
                          själv har jag bara fiskar som mer eller mindre i grunden käkar animaliskt. så har nu börjat köra en mix med 0.4kg räkor 0.4kg torsk samt tror det blev 1dl ärtor. utöver det matar jag med småfisk.. å det växer dem bra på.

                          Kommentar

                          • wracker
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 295

                            #14
                            själv har jag bara fiskar som mer eller mindre i grunden käkar animaliskt. så har nu börjat köra en mix med 0.4kg räkor 0.4kg torsk samt tror det blev 1dl ärtor. utöver det matar jag med småfisk.. å det växer dem bra på, könsfördelningarna är bra och ibland spänner sig vissa hanar för varran. då får man se grundfärgerna i fisken. köra anasthaxin(eller hur det stavas) har aldrig varit min grej.
                            Senast redigerad av wracker; 10 juni 2007, 16:44. Anledning: korrektering

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ursprungligen postat av wracker
                              själv har jag bara fiskar som mer eller mindre i grunden käkar animaliskt. så har nu börjat köra en mix med 0.4kg räkor 0.4kg torsk samt tror det blev 1dl ärtor. utöver det matar jag med småfisk.. å det växer dem bra på, könsfördelningarna är bra och ibland spänner sig vissa hanar för varran. då får man se grundfärgerna i fisken. köra massa anasthaxin(eller hur det stavar) har aldrig varit min grej. vill inte ha nån kemikaliefisk
                              Du är dåligt påläst om du kallar astaxanthin för kemikalier...

                              Kör du ekologiskt odlade räkor och ärtor? Eller är det månne dubbelmoral?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...