Hål i BTN-moduler - nödvändigt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #16
    Ursprungligen postat av specmats
    har hört att även om man limmar modulen (btn) utan hål,dvs att det är endast luft i så kommer modulen på sikt ändå att ta in vatten,den börjar helt enkelt läcka!, vet ej om det stämer...
    Våran bottenmodul läcker. Den sipprade luft i ett dygn efter limning ungefär. Den har helt enkelt små hål av sig själv.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • steveharris
      Användare
      • september 2003
      • 243

      #17
      Jag borrade små hål i mina moduler och har inte märkt att vattenkvalitén blivit sämre än innan jag hade moduler. Inte heller ligger det nån skit och jäser omkring i modulerna.....
      Patrik

      Kommentar

      • Rovfisken
        Användare
        • april 2005
        • 178

        #18
        jag hoppade över att ha silikon på mindre partier av kanten , typ 3cm här och där och sen kladda jag rejält på resten , dom sitter som berget och det kommer in och med största sannoliket även ut vatten ur dom. däremot kan btn moduler vara lite skeva tex "h" kan vara lite bökig har jag märkt.
        Mina kar

        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Har för mig att BTN`s ambitioner är att de SKA vara "vtn-täta" men jag e inte 100 på det. (kanske var det bara de hela bakgrunderna??)
          Troligen kommer jag iaf INTE borra några hål i dem och jag litar verkligen blint på att siliconet är så pass bra nu för ti`n att det håller modulerna på plats lika länge karet håller....

          Tricella; e du mitt uppe i sågande å limmande i skrivande stund?? Peta in lite bilder vettja så man får lite inspiration!! Andras knåpande m BTN är lika intressant också givetvis...

          //Janne
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Pär J.
            Användare
            • april 2002
            • 219

            #20
            Ska man vattenfylla modulerna bör man väl borr något hål rakt upp så all luft kan komma ut, annars blir det väl en luftficka i "taket" på modulen.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              Ursprungligen postat av Pär J.
              Ska man vattenfylla modulerna bör man väl borr något hål rakt upp så all luft kan komma ut, annars blir det väl en luftficka i "taket" på modulen.
              Mm,precis! Men jag undrar ju ifall det inte e att föredra gammal luft framför gammalt vtn i dem...
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av ozric
                Har för mig att BTN`s ambitioner är att de SKA vara "vtn-täta" men jag e inte 100 på det. (kanske var det bara de hela bakgrunderna??)
                Troligen kommer jag iaf INTE borra några hål i dem och jag litar verkligen blint på att siliconet är så pass bra nu för ti`n att det håller modulerna på plats lika länge karet håller....

                Tricella; e du mitt uppe i sågande å limmande i skrivande stund?? Peta in lite bilder vettja så man får lite inspiration!! Andras knåpande m BTN är lika intressant också givetvis...

                //Janne
                Sålde tyvärr kameran innan jag började med modulandet och nu är jag klar...men har inte köpt kamera än. Blir tyvärr inte dokumenrat denna gången, men jag har gjort som Micke på www.ciklider.se kan man säga...

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #23
                  Litet förtydligande - det är inte fel att borra hål, men man MÅSTE inte göra det.
                  Det kommer garanterat inte bildas några farligheter innen i modeluerna för att du borrar hål. Sen kommer modulerna inte "lyfta" av glaset p.g.a sin enorma lyftförmåga!

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...