Hål i BTN-moduler - nödvändigt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Hål i BTN-moduler - nödvändigt??

    Hur har ni som monterat BTN-moduler gjort ?? Har ni limmat på modulerna så tight och noga att det har blivit som en luftficka lixom, el har ni gjort små hål i dem så vtn kan tränga in?? Och isf,hur pass äckligt blir vtnet i modulerna om det finns stillastående (syrefattigt) vtn i dem? Risk för "odling" av negativa bakterier där ?? Menar förstås de hela moduler som kommer placeras på botten och alltså inte kommer sticka upp över ytan...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Jag har några små hål i mina moduler, och jag borrade dem på såna platser att de inte syns ens vid granskning. Finns ju många sprickor och så i modulerna.

    Problemet som uppstår om man inte borrar är att du får en jäkla lyftkraft så den kan släppa med tiden. Vattnet som står stilla i de moduler jag kan se in i ser hur rent ut som helst och jag har inte haft några problem med vattenvärdena heller trots att de har varit i drift i ett par år.

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Gjorde likadant med mina som ralf gjorde. Något ställe där det kommer in mycket skit i är ju filtermodulen, brukar vara helt nergrisad efter ett par veckor.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Ok, låter skönt att höra! Nojjan som slog mig var att det stillastående vtnet i modulerna kan bli med tiden ett problem iom att det blir bortåt 50 l totalt med 5-6 hela moduler i karet (600 l),vilket ju låter mkt i mina öron.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          Jag borrade hål, men kommer inte göra det igen!
          Först och främst är lyftkraften väldigt markginell, och siliconet sitter.....
          Det blir bara en massa "gös" i modulen, så i nästa kar blir det def inga hål..

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            DD;Med "gös" menar du skit och gamla matrester va!?
            Inte bra mao!? Särskilt inte med vtn som i det närmsta är fritt från syre,kan jag tänka mig. Fan vet vad som kan gro där... Kan iofs tänka mig att de flesta fiskar inte bryr sig nämnvärt iom detta men vill man ha ett OPTIMALT vtn som jag till Tropheus och/eller L-malar vill man reducera allt som påverkar vattnet negativt ju...

            Är rådvill här...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av deathdealer
              Jag borrade hål, men kommer inte göra det igen!
              Först och främst är lyftkraften väldigt markginell, och siliconet sitter.....
              Det blir bara en massa "gös" i modulen, så i nästa kar blir det def inga hål..

              DD
              Alltså..då kommer frågan hur stor dimension hålen skall vara på? Jag ska precis börja borra i modulerna men hade tänkt att göra minimala hål så att vattnet sipprar igenom och inget mer. Det ska mycket till att "bös" kommer ned i modulerna då...

              Kommentar

              • johandenver
                Användare
                • juni 2006
                • 43

                #8
                Jag har gjort 2st "portaler" på baksidan av min modul.
                Jag tycker det verkar som det blir ganska bra genomströmmning
                så vattnet är nog rent inne i modulen men det stora
                problemet är när fiskar dör inne i modulen.
                Då blir det ganska jobbigt att få ut dom.
                hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av johandenver
                  Jag har gjort 2st "portaler" på baksidan av min modul.
                  Jag tycker det verkar som det blir ganska bra genomströmmning
                  så vattnet är nog rent inne i modulen men det stora
                  problemet är när fiskar dör inne i modulen.
                  Då blir det ganska jobbigt att få ut dom.
                  Hade också tänkt att göra något mer av modulerna, men ändrade mig av den anledning du skriver.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    har hört att även om man limmar modulen (btn) utan hål,dvs att det är endast luft i så kommer modulen på sikt ändå att ta in vatten,den börjar helt enkelt läcka!, vet ej om det stämer...
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • palleh
                      Användare
                      • december 2006
                      • 704

                      #11
                      Ursprungligen postat av johandenver
                      Jag har gjort 2st "portaler" på baksidan av min modul.
                      Jag tycker det verkar som det blir ganska bra genomströmmning
                      så vattnet är nog rent inne i modulen men det stora
                      problemet är när fiskar dör inne i modulen.
                      Då blir det ganska jobbigt att få ut dom.

                      Spruta hårt med en vattenslang så borde det funka
                      http://picasaweb.google.com/palleph

                      Nya bilder laddas upp hela tiden


                      Mvh Patrik

                      Kampfisk!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av specmats
                        har hört att även om man limmar modulen (btn) utan hål,dvs att det är endast luft i så kommer modulen på sikt ändå att ta in vatten,den börjar helt enkelt läcka!, vet ej om det stämer...
                        Det låter väldigt skumt! släpper modulerna genom vatten ja det betyder ju att inga hål behöver borras och inge sk gös kan komma in så iof positivt.men konstigt

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          När jag monterade min tänkte jag göra hål men orkade inte utan chansade istället. Nu visade sig att det fanns ett litet litet hål på toppen av modulen. Bubblade i ungefär 6 timmar. Sedan var modulen full. Så det löste sig ju jätte bra. Det är ju troligen så litet att matrester förhoppningsvis inte vill komma in där.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Modulerna är faktiskt allt annat än täta. Jag lyfte en modul mot lampa och fick se flera ställen där det var grymt lite "modul". På ett ställe silikonade jag innanför i förebyggande syfte då det skulle bli stort hål om en mal eller annat endast skrapat pytte på ytan.

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #15
                              jaa jag skall tänka oxåå skaffa på den 375liter med moduler så den är vacker den .. minst två el tre stycker så den passar jag fundrar så ta tid o skall vilka ha den..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...