lys-rör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #16
    Malawe! bra att du ge mig tippa den så jag veta nu den o skall ha den när den är min aqua-plo och power-glo är kass när sliter så skall jag byta så den och är försent nu o har köpte den i tisdags nyss.. så känner mig den nöjd nu den så¨bra jag veta nu om den aquarelle hur ser ut nu den o kanske skall ha den framtid eller marin-glo.. men först med den ny har jag den.. tack för mkt du hjälpt mig den..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • Sacrium
      Användare
      • november 2005
      • 353

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Classe: Aqua Glo tillverkas av Hagen medans Aquarelle tillverkas av Philips Electronics. Skulle tippa på att Aquarelle är det populäraste röret bland akvariebutiker, dels för priset och dels för färgåtergivningen och ljusstyrkan. Här i Skövde är det nästan sådana rör i varje akvarium hos zoobutikerna.

      deelay: Har du provat Aquarelle tillsammans med Power Glo? Jag ser inget konstigt med ljuset alls utan tycker att de "flyter samman" väl. Däremot testade jag Power Glo tillsammans med Grolux och det var det värsta hittills. Man kunde se en skarp gräns gå i akvariet...riktigt sunkigt och fult.

      Sacrium: Jag har inte testat Marine Glo, men kan rekommendera Power Glo. Jag har en känsla av att Marine Glo`s starka blåa inslag kan krocka lite med Aquarelles röda så man får en distinkt känsla av två skilda rör och ljuskällor (gissning från min sida). Den känslan har inte jag fått av Power Glo och Aquarelle.

      Aquarelles prisklass gör att röret slår de flesta rör jag hittills testat. Jag har inte heller stött på ett rör som jag känt mig så nöjd med som det. Som jag skrev tidigare så fungerar det mycket väl med Power Glo (som är dyrt) och ger en "naturlig" färgåtergivning samt ett starkt klart ljus som kombo.
      Skulle testat power glo sist, men var slut dessvärre. Blev till att plocka upp life glo istället och den är jag inte alls nöjd med. Vilken typ av färger på fiskarna är power glo bra på att förstärka?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Ursprungligen postat av deelay
        Om du får en gräns mellan dom så har du placerat dom alldeles för långt ifrån varandra... dom ska ligga i framkant och tätt så ljuset blandar sig för ett bra resultat. Fisken blir finare om ljuset kommer snett framifrån ist för rakt uppifrån.

        Aquarelle ser jag som sagt ingen anledning att blanda då det bara känns som man spär ut det eller hur man nu ska säga. Det är helt klart snyggt till viss innredning.
        För långt ifrån varandra? I en lysrörsramp? Nej du...det handlar om ljuset mellan den starka Power Glo och den sunkiga Grolux. Det är så stor skillnad att man såg när fiskarna simmade från Power Glo ljuset in i Grolux...fiskarna ändrade färg på bara några centimeter och det var sjukt dåligt. Grolux kommer inte in i mina kar igen.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #19
          Jag tycker Powerglo tar fram samtliga färger rätt hyffsat, även mina röda firrar ser bra ut.

          Jag har kört powerglo och grolux och tyckte det funkade rätt bra. Men var nog mer nöjd med Aquarelle och grolux. I mitt malawikar nu kör jag Marinewhite och grolux, blir riktigt bra.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #20
            jaa jag har bort aqua-glo och inbytt mot power.glo så nu har jag två den rör på 375 liter och passar till med bakgrund blåfärg så den bra rätt ser triva med fiskarna.. och samma o har bytt från gamla den flora-glo till power-glo på 74liter och har köpt oxåå bakgrund med blå färg oxåå så den rätt hemma akvarium bättre med den..ingen problem och den är en kallt den för lampa..
            Senast redigerad av classe; 07 juni 2007, 19:27.
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av Sacrium
              Skulle testat power glo sist, men var slut dessvärre. Blev till att plocka upp life glo istället och den är jag inte alls nöjd med. Vilken typ av färger på fiskarna är power glo bra på att förstärka?
              Power Glo tar bäst på blåa och gröna fiskar...

              Här ser man ganska bra nyanserna:



              Den stora fördelen med Power Glo och Aquarelle är ljusstyrkan plus att rören inte överdriver färgåtergivningen. Jag vill gärna ha ett ljus som gör att fiskar, växter, sten och annat ser naturligt ut och inte får en konstig nyans av blått, grönt, gult eller rött. Dessa rör gör precis det man önskar...till ett starkt ljus.
              Senast redigerad av StefanL; 07 juni 2007, 20:14.

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #22
                jaa den jag har två stycker på min lys-rör den power-glo nu den så ta bort aqua-glo så den mkt bättre ser på den och testa jag lite den med foto så mkt bättre ser den färg så klart och den är finare fiskar på färgare.. ser mkt bra tex ps.sp"acei" marigold och metria.esthera rödzebra riktig bra på sitt färg den för power-glo den följer efter fisk och sand och stenar så snyggt ser den nu.. stor skillnad för den hade jag tidigare..skall testa på den webbcam o bild på den så ser den fint bättre nu testar jag det innan..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Kul att du gillar det och känner dig nöjd Classe...

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #24
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Kul att du gillar det och känner dig nöjd Classe...
                    jaa mkt nöjd.. mkt tack av dig malawe när den skriv mkt mkt så bra den program så bestämmt mig klart nu den så jag är inte ångrar det själv..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #25
                      är den bra skydd för växt?? för power-glo så jag har bara plast växter där så jag har försökt köp nån så den ingen fungrar den äter o äter fiskar av växter såg jag den lab.trewavasae och ps crabro vill ätare mkt växter så bara bort allt fort så jag undrar den är skydd power-glo av sten för alger och att kommer växter????????????bra den skydd för värme så den står kallt den för power-glo??? så¨jag kolla den.. hur dåå eller släcka jag stängt den dåå?? om ute är varmt och inne är varmt så hur man skall göra dåå???
                      Senast redigerad av classe; 11 juni 2007, 10:59.
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...