Uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    Uppstart

    Startade i helgen upp mitt ena kar igen efter att ha monterat in SlimLine i det. Hade under tiden mitt väl inkörda ytterfilter igång i den andra burken för att hålla floran vid liv..
    Frågorna är nu följande:
    1. Hur lång tid (ungefär) tar det att få burken i "balans" när filtret redan är inkört?
    2. Hur mäter man om det är inkört? (m.a.o. kommer det att uppstå en nitrittopp ändå?)
    Jag mätte efter 1 dag upp en nitrithalt på <0.3 mg/l (=normalt för ett inkört kar) och
    en nitrathalt på ca 15mg/l (också ganska normalt...) Fast nitrithalten måste ju vara
    lika låg på ett nystartat kar också.. Då borde det vara lättare att ha nitratet som
    indikator eftersom det bildas väl inte förrän allt är inkört? Jag misstänker att den halt
    jag mätt upp härrör från det vattnet som följde med i filtret. Är jag rätt ute om jag
    bevakar nitrathalten och när den stiger (inget vattenbyte under tiden) så är nitrogen-
    cykeln igång??
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Du kommer garanterat inte få problem med nitriten, oavsett om du hade ett helt nytt filter!
    Du är noga med det du gör, och skulle du få höga värden, så är det inte svårare än att göra vattenbyten.....

    Det är väldigt "hemskt" det här med nitriten *ler*, men eftersom alla oftast har sån grymm koll på det hela, så händer det aldrig något!!!

    Lycka till ochbra kommer det gå!

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #3
      Ursprungligen postat av deathdealer
      Du kommer garanterat inte få problem med nitriten, oavsett om du hade ett helt nytt filter!
      Du är noga med det du gör, och skulle du få höga värden, så är det inte svårare än att göra vattenbyten.....

      Det är väldigt "hemskt" det här med nitriten *ler*, men eftersom alla oftast har sån grymm koll på det hela, så händer det aldrig något!!!

      Lycka till ochbra kommer det gå!

      DD
      Tack...

      Anledningen till "noggranheten" är att jag skall ha ett större stim Demasoni i det karet och dom är ju ganska kända för att vara känsliga.... Och eftersom dom innan inkoppning kommer att få uppleva en transport på ca. 8 timmar både över land & och ÖVER vatten så vill jag inte chocka dom med nitrit också om dom redan är omskakade efter flytt/transport...
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jag tycker du gör helt rätt som är noggrann.
        Själv blir jag vansinnig om en fisk dör för att jag har gjort något fel.

        Demasoni är dessutom rätt kinkiga. Ett bra sätt att minska nitrit risken i ett "nytt" kar är att få i så mycket bra bakterier som möjligt o har du ett fungerande filter så kommer du inte att få några som helst problem. Karet cyklar på ungefär en månad så att under den tiden är det bra att ha koll och genomföra många små vattenbyte dessutom mata mindre.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • januari 2007
          • 310

          #5
          Tack, har du någon koll på hur snabbt det cyklar om man redan har bakteriefloran i filtret? 1 månad brukar det ju ta om man börjar från "scratch"!!!
          Eftersom bakterierna redan finns där är det väl snarare frågan om "mängden" är tillräckligt stor och om inte hur snabbt växer dom till sig??? (Har nu 2 kamikaze-fiskar som ansvarar för "inkörningen".
          Får leverans av demasonin om 2 veckor och vill att vattnet skall vara OK då... (vet att jag är sent ute , men leveransen av bakgrunden har strulat...)
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Det tar samma tid i alla kar beroende på att amonium/amoniak till nitritbakterien växer till snabbare än nitrit till nitratbakterien. Eftersom du har ett nytt kar där det finns en himla massa plats för nya bakterier att växa så kommer du att få en cykel av nitrit efter ca: 14 dagar som slutat efter ca: en månad. Detta kommer nog att vara helt ofarligt dock eftersom du har nitrit till nitratbakterier i ditt gamla filter. O matar du bara försiktigt så kanske det inte ens är mätbart för att då kommer inte amonium till nitritbakterien att växa till i antal tillräckligt fort för att skapa några som helst problem.

            Precis tvärt emot vad DD skriver så tror jag att många problem i akvarium är bakterieobalans. Fisk blir sjukare och lättare mottagliga om det är skit som nitrit eller amoniak i vattnet. Så att bara genom att mäta lite nitrat o nitrit lite oftare har gjort min akvariehållning mycket lättare.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Rauken
              Användare
              • januari 2007
              • 310

              #7
              Nu har karet gått i över 4 veckor utan någon mätbar nitrithalt (<0.3 mg/l) under hela perioden vilket tyder på att bakterierna i ytterfiltret är tillräckligt många för att kunna ta "hand" om den amoniak/nitrit som uppstår.
              Eftersom karet bara befolkades med 2 innevånare under de 2 första veckorna så var förmodlingen mängden bakterier tillräcklig i filtret för att klara den belastningen men ändå tillräckligt stor för att kunna producera amoniaken som krävs för att "starta" cykeln..
              Slutsatsen är alltså att det kan "löna sig" att vara noggrann och att detta medger "snabbare" uppstart av nya kar...

              Anser att jag fick till en ganska bra lösning för inbyggnad av ytterfilter/doppvärmare med Slimline-bakgrunden som i stort sett blev "osynlig"... Skall lägga upp några kort i en ny tråd under semestern när "lite" mer tid finnes...
              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

              Kommentar

              Arbetssätt...