Columnaris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Columnaris

    Jag anar att det slunkit in lite columnaris i karet då ett par dubbar verkar få som vita fält på ryggen och runt läppen på en. Det är som vita prickar olikt ungdjurens vanliga prickar och jag har läst lite om det på forumet med och läst om det i sera rådgivare - friska fiskar.

    Jag har fått för mig att sera bactorpur och baktopur är lite aggro mot de nyttiga bakterierna med. Men cicci ska ha bra erfarenhet av myxazin som sägs brytas ner efter 24 timmar. Och någon annan nämnde Nifurpirinol. Vad tror ni? Vilken medicin är skonsammast att behandla 250 liters karet med. Den verkliga vattenvolymen är väl närmare 200 liter.

    Skonsammast och effektivast medicin är välkommet. Vill ju inte riskera att skada vattnet, fiskarna och dom evetuella äggen som ett par honor bär på. Är det riskfyllt med vissa mediciner?



    开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

    开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

    开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

    开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

    开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

    开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。
    Senast redigerad av Nüddlah; 22 maj 2007, 13:39.
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det låter lite märkligt att du redan skulle åkt på columnaris. Är inte karet helt nystartat och fiskarna var friska när du köpte dem? Jag skulle nog vänta med medicinering och letat orsaker till fläckarna som första steg.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Det låter lite märkligt att du redan skulle åkt på columnaris. Är inte karet helt nystartat och fiskarna var friska när du köpte dem? Jag skulle nog vänta med medicinering och letat orsaker till fläckarna som första steg.

      Du kan se bilderna, det är bara 2-3 fiskar som har vita fläckar på ryggen, synd mer i verkligheten än på bilderna, och en av dom har en ganska vit mule, på bild 6 så syns en med en vit fläck i bakgrunden. Fläcken är på munnen. Alltså det är ganska mycket tydligare i verkligheten än på bilderna. Men det kanske ska vara så när dom färgar på vissa fiskar? Jag läste i allafall i sera rådgivare och blev lite nojjig därifrån. Och oron började för några dagar sen då en polare, palleh på forumet såg mina fiskar och kommenterade en onaturlig fläck på läppen av en fisk. Sen dess har det verkar som det blommat ut med mer vita fläckar på ryggen och läpparna på vissa fiskar som inte synts innan.

      Och japps karet är rätt nystartar med ett sprillans nytt bluemodularfilter osv osv. Blästersand med och stenar från naturen. Vet inte om nåt av det sistnämnda kan ha dragit med sig någon bakterie kanske?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Umm... Jag ser ungdjur av Tropheus i färd med att byta till vuxen färgteckning, men jag ser ingenting som ser ut som något angrepp alls...

        Columnaris är som regel inte särskilt diskret av sig, oftast ser det ut så här:
        Denna webbplats är till salu! flippersandfins.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, flippersandfins.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

        Kommentar

        • Nüddlah
          Användare
          • januari 2007
          • 294

          #5
          Då väntar jag ett litet tag till med diagnosen då? Jag har läst att man ska agera fort med innan det utvecklas till sår. Men det kanske inte är nåt att oroa sig över då? Ja jag kan knappast bli ledsen över att ha fel i detta fall =) Hoppas att det är som det ska då. Bara att det bara är ett par fiskar som har symptomen, en färgad och en som fortfarande är prickig. Och det är inte gulnande rygg utan det är vitt när man tittar in i karet på fiskarna. Men det kanske kan vara så i mellanstadiet?!

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Hej.

            att troffar har "vit mule" är rätt naturligt eftersom dom munfajtas ganska ofta så kolla du lite på deras beteende om det kan bero på det i övrigt håller jag med mike om att det bara ser ut som de håller på att färga om.......
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av Nüddlah
              Då väntar jag ett litet tag till med diagnosen då? Jag har läst att man ska agera fort med innan det utvecklas till sår. Men det kanske inte är nåt att oroa sig över då? Ja jag kan knappast bli ledsen över att ha fel i detta fall =) Hoppas att det är som det ska då. Bara att det bara är ett par fiskar som har symptomen, en färgad och en som fortfarande är prickig. Och det är inte gulnande rygg utan det är vitt när man tittar in i karet på fiskarna. Men det kanske kan vara så i mellanstadiet?!
              Hallå, det är inget fel på dina fiskar, inte som jag kunde se på bilderna.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              Arbetssätt...