Putsa rutorna på akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #16
    Jag har en gång i tiden jobbat som fönsterputsare en kort period. vi använde ALLTID yes. Den är drygast av alla diskmedel och har bra lödder.
    Fönsterputsmedel torkar bara ut huden och ger sämre resultat.
    Spolarvätska eller T-röd har man i på vintern så att vattnet inte ska frysa eller ens stelna. På sommaren gäller kallt vatten, annars dunstar det av för fort på varma fönster.

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • januari 2006
      • 253

      #17
      Jag är anställd på NCH och har använt det på mina kar i 5 års tid! Kanonbra dels för att det blir lättare med amgnet, men oxå för att glaset inte blir skitigt så lätt!
      Finns i tre varianter, engångsduk, skum och vanligt på typ sprutflaska!
      Känner du ingen som har en firma?
      Senast redigerad av Zzzit; 24 maj 2007, 09:02.
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • Gisela

        #18
        Microfiberduk

        Ursprungligen postat av tege
        Åkte med nån i fjol som hade köpt något på en bensinmack, vad det hette vette tusan. Om rutan var putsad med det eller om det fanns i spolarvätskan kommer jag inte heller ihåg.
        Sparade på torkarbladen gjorde det i alla fall, när regnet kom bildades det som små droppar på rutan som i sakta mak flyttade sig utåt tills dom flög bort. Vindrutetorkarna behövdes liksom inte köras fastän det regnade.
        Själv blev jag småirriterad för det var liksom svårt att inte titta på droppformationerna, inte så bra när man kör bil. Men jag tycker att det borde funka som något slags glidmedel om det nu är det man är ute efter.

        Så ta ett snack med någon bensinmack så vet dom nog vad jag menar....
        Det är antagligen en nano produkt som du köpt. Nano är en ytskyddsförsegling och det finns för glas och fungerar lika bra på akvarieglas.

        En annan enklare variant att göra rent glasrutor med är en microfiberduk speciell för glas, inga rengöringsmedel krävs och ingen risk att det hammnar i ditt akvarievatten heller

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #19
          Ursprungligen postat av Daniel_N
          Har kontaktat Rockfort nu, och tyvärr säljer de inte till privatpersoner, utan man får vända sig till nåt företag som använder produkten. Hon upplyste mig om iallafall att en burk kostar 241:-
          Jag har fått min flaska från ett kontorsvaruhus, men vad jag vet säljer de inte sådant och som sagt, det var 10 år sen jag praktiserade där så det är väl knappast nån ide att gå dit om be om en till
          Prova KP pappers lagret

          Kommentar

          • Daniel_N
            Användare
            • april 2007
            • 74

            #20
            Ursprungligen postat av Zzzit
            Jag är anställd på NCH och har använt det på mina kar i 5 års tid! Kanonbra dels för att det blir lättare med amgnet, men oxå för att glaset inte blir skitigt så lätt!
            Finns i tre varianter, engångsduk, skum och vanligt på typ sprutflaska!
            Känner du ingen som har en firma?
            Haha fullträff, en som jobbar på NHC och dessutom har akvarier! Då är det en som vet vad jag snackar om iallafall
            Känner tyvärr ingen med egen firma, vad jag kommer på nu iallafall.
            Du vill inte sälja en burk?

            Kommentar

            • Micke M
              Användare
              • november 2006
              • 116

              #21
              Ursprungligen postat av tege
              Åkte med nån i fjol som hade köpt något på en bensinmack, vad det hette vette tusan. Om rutan var putsad med det eller om det fanns i spolarvätskan kommer jag inte heller ihåg.
              Sparade på torkarbladen gjorde det i alla fall, när regnet kom bildades det som små droppar på rutan som i sakta mak flyttade sig utåt tills dom flög bort. Vindrutetorkarna behövdes liksom inte köras fastän det regnade.
              Själv blev jag småirriterad för det var liksom svårt att inte titta på droppformationerna, inte så bra när man kör bil. Men jag tycker att det borde funka som något slags glidmedel om det nu är det man är ute efter.

              Så ta ett snack med någon bensinmack så vet dom nog vad jag menar....
              Ursprungligen postat av Gisela
              Det är antagligen en nano produkt som du köpt. Nano är en ytskyddsförsegling och det finns för glas och fungerar lika bra på akvarieglas.

              En annan enklare variant att göra rent glasrutor med är en microfiberduk speciell för glas, inga rengöringsmedel krävs och ingen risk att det hammnar i ditt akvarievatten heller

              Behöver inte vara en "nano" produkt. Det finns många varianter av dessa medel. Min favorit heter rainX. Arbetas på i två skikt på vidrutan och behåller sin effekt ganska länge. Körde Västerås-Katrineholm i ösregn en gång utan att använda vindrutetorkarna en enda gång över 60km/h. Fartvinden håller rutan helt torr. Börjar man använda torkarna eller tvätta med avfettning förstör man dock effekten ganska snabbt. Lite off topic men men....

              Mvh Micke

              Kommentar

              Arbetssätt...