T5, T8 och "vanliga" lysrör, skillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richardi
    Användare
    • april 2007
    • 84

    T5, T8 och "vanliga" lysrör, skillnad?

    Hejsan.

    Ser att många använder sig av ramper för T5 och T8 lysrör. Vad är skillnaden mellan dessa lysrör och vanliga rör? Ger det bättre ljus eller är det ingen skillnad?

    Vore snällt om någon med koll kunde hjälpa mig här då det snart är dags att köpa ny ramp.

    MVH: RM
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    T8 är vanliga rör. T5 är smalare rör med en högre wattstyrka. Dessa två passar inte i varandras ramper.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Och har du råd med den extra kostnaden skall du självklart välja T5. De ger mer ljus per watt och kommer bli säkerligen bli standard framöver.

      Extrakostnaden jämnar iofs ut sig över tiden då du slipper betala elbolaget lika mycket för ljuset..
      Tony Englund

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Jag tycker det är lättare att få det ljuset jag vill ha med T8, men det kan vara för att jag är så läskigt van vid dom =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #5
          Ursprungligen postat av Tony

          Extrakostnaden jämnar iofs ut sig över tiden då du slipper betala elbolaget lika mycket för ljuset..
          Vet i fan om det stämmer när det gäller akvariebelysning.
          Jag tycker mig ha sett att ett vanligt T8 rör på 58w ersätter man till T5 med 80w och då borde ju elbolaget få in mer kulor istället eller har jag helt fel?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av Robbe
            Vet i fan om det stämmer när det gäller akvariebelysning.
            Jag tycker mig ha sett att ett vanligt T8 rör på 58w ersätter man till T5 med 80w och då borde ju elbolaget få in mer kulor istället eller har jag helt fel?
            Nja, har nu inte sett särdeles mycket av det man ersätter de gamla rören med, men när det gäller akvariebelysning vet jag att man kan gå ner i watt om man skiftar till T5. T5 ger bättre kräm, drar inte lika mycket ström, har längre brinntid och är mindre - enklare att passa in snyggt i ramperna. Får jag råd framöver så blir det sådana rör.

            Deelay,
            har en liten ramp med T5 och tyckte det var ett helsike att hitta "bra ljus" med hänsyn till färgtemperaturen - förr. Numera har det kommit rätt många olika rör, så gav jag mig ut och letade nu skulle jag nog rätt snabbt hitta det som passar mig.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Tulle89
              Användare
              • augusti 2006
              • 239

              #7
              Finns grolux i t5? om inte finns det något liknande rör som framhäver röda färger i t5?

              //MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Jag tycker det är lättare att få det ljuset jag vill ha med T8, men det kan vara för att jag är så läskigt van vid dom =)
                Nej, jag håller med. För ögat tycker jag fortfarande T8 ser schysstare ut. Trots att vi har T5 hemma på tre av burkarna.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • Richardi
                  Användare
                  • april 2007
                  • 84

                  #9
                  Tack för svaren.... är glasklart nu. Hur är det om man kombinerar dessa två då? Kan få tag på en beg 70 cm ramp med T5 (vilket är LITE fattigt till ett 540 kar), men kanske kan komplettera med en ramp med vanliga rör med exempelvis rött ljus. Skulle detta förbättra ljuset i karet och ge mer "skimmer"?

                  /RM

                  Kommentar

                  • Robbe
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 527

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Nja, har nu inte sett särdeles mycket av det man ersätter de gamla rören med, men när det gäller akvariebelysning vet jag att man kan gå ner i watt om man skiftar till T5. T5 ger bättre kräm, drar inte lika mycket ström, har längre brinntid och är mindre - enklare att passa in snyggt i ramperna. Får jag råd framöver så blir det sådana rör.


                    P
                    Hur fick du nu ihop detta:har nu inte sett särdeles mycket av det man ersätter de gamla rören med, men när det gäller akvariebelysning vet jag att man kan gå ner i watt om man skiftar till T5.
                    Dom T5 rören som finns för akvariebelysning drar mer watt än vad T8 gör tex T8 58w finns som lägst i T5(vad jag har sett)som 80w.
                    När det gäller vanlig belysningsfärg dvs 830,840 osv så håller jag med om att dom drar mindre eftersom tex T8 58w finns som T5 49w men ännu inte som akvariebelysning.
                    Så som jag fattar det så är det alltså tvärt om dvs T5 ger sämre kräm och drar mer ström
                    Brinn tiden därimot är bra mycket längre än vanliga T8 rör och dom är mindre så det kan jag väl hålla med dig om i alla fall

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robbe
                      Hur fick du nu ihop detta:har nu inte sett särdeles mycket av det man ersätter de gamla rören med, men när det gäller akvariebelysning vet jag att man kan gå ner i watt om man skiftar till T5.
                      Dom T5 rören som finns för akvariebelysning drar mer watt än vad T8 gör tex T8 58w finns som lägst i T5(vad jag har sett)som 80w.
                      När det gäller vanlig belysningsfärg dvs 830,840 osv så håller jag med om att dom drar mindre eftersom tex T8 58w finns som T5 49w men ännu inte som akvariebelysning.
                      Så som jag fattar det så är det alltså tvärt om dvs T5 ger sämre kräm och drar mer ström
                      Brinn tiden därimot är bra mycket längre än vanliga T8 rör och dom är mindre så det kan jag väl hålla med dig om i alla fall

                      Du kan ju inte bara se till längden på ljuskällan utan du måste se till hur mycket den lyser upp.
                      Då visar det sig att patrik har helt rätt. Det krävs inte alls samma längder för att det ska bli lika ljust sen att vissa tillverkare gjort en del punchiga rampar är ju en annan historia =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        En t5 tändon har kortare livslängd än en T8 armatur

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av Robbe
                          Hur fick du nu ihop detta:har nu inte sett särdeles mycket av det man ersätter de gamla rören med, men när det gäller akvariebelysning vet jag att man kan gå ner i watt om man skiftar till T5.
                          Dom T5 rören som finns för akvariebelysning drar mer watt än vad T8 gör tex T8 58w finns som lägst i T5(vad jag har sett)som 80w.
                          När det gäller vanlig belysningsfärg dvs 830,840 osv så håller jag med om att dom drar mindre eftersom tex T8 58w finns som T5 49w men ännu inte som akvariebelysning.
                          Så som jag fattar det så är det alltså tvärt om dvs T5 ger sämre kräm och drar mer ström
                          Brinn tiden därimot är bra mycket längre än vanliga T8 rör och dom är mindre så det kan jag väl hålla med dig om i alla fall
                          Är enig med deelay här - du kan inte bara kolla på längden på rören. Om du ersätter en T8 på 36 watt med en T5 på 24 watt och får ut samma ljusmängd, så stämmer mitt resonemang. Nu vet jag inte exakt om det blir samma ljusmängd, men som exempel funkar det. Kör du på längden på rören så stämmer ändå mitt resonemang - om du tidigare har haft 4 st 58W T8 och kan ersätta dem med två 80W T5 och få samma ljusmängd, så är det mindre kräm som förbrukas. Men, men, det är så jag har uppfattat att man kan använda T5-rören. Länka gärna till info som reder ut detta noggrannare.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Robbe
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 527

                            #14
                            Problemet som jag har är när jag ersättar mina ramper på akvariena(som är dubbla T8 med 58w)med dom nya T5 rören är jag tyvärr måste gå efter längden,annars ser det djävligt roligt ut
                            Och på det karet som jag redan gjort det på där har jag ersatt mina dubbla T8 Phillips Aquastar 58W med ett T5 Deltec Aquablue Plus D&D 80Woch ett Aqua Medic Ocean Blue Actinic 80W uppfattar jag att ljuset är sämre än vad det är i dom två andra karen som fortfarande har T8 rör.
                            En skillnad som jag inte tänkt på innan som såklart har inverkan på detta är ju att jag har blå bakgrund i karen där T8 rören sitter medans den är svart där T5 rören sitter.
                            Och sen är det kanske även så att tillverkarna av lysrör (för akvarier) inte riktigt hunnit med att utvekla riktigt bra rör ännu för jag är inte speciellt nöjd med ljuset från T5 rören.
                            Kanske det är någon annan här som har några tips på vilka rör man ska ha i för att det ska bli bättre och snyggare ljus,som där är i tex Aquastar i kombo med gro-lux?

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              har t5 över ett av mina kar och måste säga att det är svårt att få det bra, visst är det bra tryck i ljuset men när man som jag är van med t8 blir det klurigt, ska försöka med en kombo med halogen/metallhalogen och enbart blå/actinic t5
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...