Glassjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • januari 2007
    • 104

    Glassjuka!

    Läste nr 2/2007 av tidningen "Allt om vetenskap" i dag. Blev ju lite förvånad när jag läste en sida i tidningen där de hade skrivit om just glas, speciellt näst sista stycket där det står:
    Glas står emot korrosion mycket bra, men är inte alltid så motståndskraftigt mot vatten som man kan tro. Glassjukan är ett känt fenomen där glaset faller sönder på grund av yttre påverkan av framförallt temperaturväxlingar och fuktighet.
    Har aldrig hört nåt sådant om glas innan.
    Låter inget vidare med ett kar på 1200l hemma då...

    Någon här som vet mer om saken? Hur stor risken kan vara att få "glassjuka"? Får ju hoppas att glassjuka är nåt som utvecklas under ett väldigt, väldigt långt tidsspann.
    /Helena

    Min Zoon
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det kanske förklarar varför täckglas känns väldigt spröda när de vart med några år? Färska sådana tål nästan vilken behandling som helst, men med tiden blir de mer och mer känsliga tycker jag.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Det är inte missfärgningarna vid maskindiskning de åsyftar?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Det kanske förklarar varför täckglas känns väldigt spröda när de vart med några år? Färska sådana tål nästan vilken behandling som helst, men med tiden blir de mer och mer känsliga tycker jag.
        Mm, täckglas borde ligga risigt till. Temperaturväxlingar med ljusramperna och skillnader i fuktighet av samma orsak. Har märkt samma sak med mina gamla täckglas - kan räcka med att sätta ner gamla täckglas på golvet så rasar de ihop. Surt.

        Annars har jag inte hört om glassjuka innan, men har någon gång fått höra att glas faktiskt är flytande vid normal rumstemperatur. Inte MYCKET flytande, men i allafall. Om man mäter på gamla fönsterglas ska de i vart fall enligt vad jag hörde vara tjockare nertill än upptill. Misstänker att det tar ett tag för glas att rinna iväg i allafall... ...om det inte är en skröna jag hört.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo

          Annars har jag inte hört om glassjuka innan, men har någon gång fått höra att glas faktiskt är flytande vid normal rumstemperatur. Inte MYCKET flytande, men i allafall. Om man mäter på gamla fönsterglas ska de i vart fall enligt vad jag hörde vara tjockare nertill än upptill. Misstänker att det tar ett tag för glas att rinna iväg i allafall... ...om det inte är en skröna jag hört.

          Hilsen,

          P
          Har hört detta också från "säker" källa, min glasmästare, och jag har ingen anledning misstänka att han skulle driva med mig om detta. Enligt honom märks det tydligt på exempelvis stora skyltfönster som exponerats med solljus större delen av dagen.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Patrik, enligt vad jag hört skall det där med flytande glas vara en skröna. Det skall tydligen vara så att de helt enkelt inte klarade av att tillverka jämntjockt glas förr i tiden och att de alltid monterade glasen med den tjockaste ändan nedåt. Mythbusters nästa?
            Tony Englund

            Kommentar

            • cikliden_90
              Användare
              • mars 2005
              • 159

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Annars har jag inte hört om glassjuka innan, men har någon gång fått höra att glas faktiskt är flytande vid normal rumstemperatur. Inte MYCKET flytande, men i allafall. Om man mäter på gamla fönsterglas ska de i vart fall enligt vad jag hörde vara tjockare nertill än upptill. Misstänker att det tar ett tag för glas att rinna iväg i allafall... ...om det inte är en skröna jag hört.

              Hilsen,

              P
              Det stämmer: glas är flytande tro det eller ej. Har sett det på bla discovery channel och
              kemi läraren har sagt det.
              /Linus
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

              Kommentar

              • Byttorp
                Användare
                • november 2003
                • 1585

                #8
                Ser man på...detta har jag ju tagit som sanning, men när man googlar lite så ser man ju att det är en skröna i allra högsta grad, tack för upplysningen..
                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                Ordförande GCG

                Kommentar

                • Laban
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 196

                  #9
                  Glas är ett amforft ämne. Enligt Wikipedia: "Karakteristiskt för amorfa ämnen är att de saknar en bestämd smältpunkt. Amorfa ämnen blir mjukare och mjukare allt eftersom temperaturen höjs inom smältintervallet. När smältintervallet passerats är det amorfa ämnet i flytande tillstånd."
                  Cheers,
                  Laban

                  "We Fear No Foe" MFC

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Byttorp
                    Ser man på...detta har jag ju tagit som sanning, men när man googlar lite så ser man ju att det är en skröna i allra högsta grad, tack för upplysningen..
                    Allt man läser på internet är inte sant. Gammalt glas är flytande, väldigt, väldigt långsamflytande.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Skälet att glaset är tjockare nertill på gamla glas är av hållfasthetsskäl.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Allt man läser på internet är inte sant. Gammalt glas är flytande, väldigt, väldigt långsamflytande.
                        Kan du kontra med en säker källa?
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Den här killen driver en svensk "mythbusters" sida, och läs vad han skriver

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Den här killen driver en svensk "mythbusters" sida, och läs vad han skriver
                            http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa...las&markera=ja
                            Jag litar stenhårt på den snubben (eftersom jag har rätt då )
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Glas är en färskvara när det blir gammalt så går det inte att skära det utan det spricker
                              Anledningen till att gamla glas är tjockare nertill är att man inte hade valsar utan man hängde upp det i stället och detta gjorde det svårt att tillverka större glasrutor i stället fogade man ihop mindre rutor med bläck för att få en stor ruta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...