Glassjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #46
    Ursprungligen postat av Hexmaster
    Hur vet du att jag kan knyta mina skor?

    Not, har även hört rinn-glas-myten från glasmästare. Så de är inte immuna.
    Det är du nog inteligent nog att räkna ut ...... nämen skämt å sido, jag satt å pratade med dig en del i Falun

    Kommentar

    • Underdog
      Användare
      • maj 2007
      • 32

      #47
      Som jag skrev tidigare så finns det ingen gemensam definition av vad intelligens är. Det finns ingen universell sanning om detta. Det finns inga universella,gemensamma intelligenstest som accepteras av alla de som forskar i ämnet. Detta kan inte jag rå för, jag bara säger som det är. Det är också oerhört enkelt att kolla upp om jag har rätt eller fel,ge er ut och forska i ämnet! Fram till dess skulle jag rekommendera en lägre profil nudeln eller vad du kallade dej.
      Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

      Kommentar

      • Daniel_N
        Användare
        • april 2007
        • 74

        #48
        Kul att Hexmaster hittat hit Är inne regelbundet på din faktoidsida och lär mig saker, en favorit!

        Men hur fick du nys om den här diskussionen?

        Kommentar

        • Thor
          Användare
          • januari 2007
          • 106

          #49
          jag såg en documentär på nån tvkanal en gång
          en kamera tog 1 foto om dagen imot ett vinglas med en liten luftbubbla i
          hur länge dom höll på vet jag inte men har nog vart nånna år
          när dom spelade upp det snabbt som en video så såg man att bubblan rörde på sig
          så ja glas rör på sig

          Kommentar

          • Underdog
            Användare
            • maj 2007
            • 32

            #50
            Ursprungligen postat av Nüddlah
            Klart att det är olika intelligens och kanske mäts på olika sätt. Vissa hör toner, andra förstår hur man blandar färg och hur man använder komplementfärger valörer, intensitet osv för att få volym i en bild och en del är intelligenta mattematiskt och logiskt osv. Men det som sas var att mensas test inte har nåt med intelligens att göra. Men det har definitivt nåt med intelligens att göra, det var det jag menade. Logisk intelligens är väl det lättaste att testa antar jag. Lite svårt att sätta normer osv för hur musikalisk och all annan intelligens ska mätas med jämförbara resultat. Fast jag vet inte.
            Här pratar du plötsligt om logisk intelligens. Då är intelligensen helt plötsligt specificerad som logik. Det var inte det diskusiionen gällde från början utan en allmämnt hållen specifikation av vad intelligens är. Förmåga till logiskt tänkande tycker jag också är en form av intelligens,liksom förmågan till abstrakt tänkande är en sorts intelligens. Det ena behöver dock inte vara liktydigt med det andra.
            Men sen är problemet att specificera vad logik är. Detta är ju inget som är konstant över tiden utan logiken omvärderas hela tiden,liksom alla andra "sanningar" och vetenskaper.
            En definition av logik som jag själv gjort lyder: Logik= Av människan påkomna efterhandskonstruktioner vars syfte är att försöka förklara skeenden som ligger utanför vår fattningsförmåga. Har du en bätre definition så är du välkommen.
            Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

            Kommentar

            • krejsii
              Användare
              • oktober 2006
              • 18

              #51
              jag trodde den här tråden handlade om glas

              Kommentar

              • egobert
                Användare
                • mars 2007
                • 100

                #52
                Ursprungligen postat av krejsii
                jag trodde den här tråden handlade om glas
                ah jag med skål iallafall gott folk

                Kommentar

                • cikliden_90
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 159

                  #53
                  Nu har jag tröttnat på den här diskussionen hurvida glas är flytande eller inte.. Ska prata med med kemilärare här på gymnasiet idag och höra vad han har att säga.. Har för mig att han har sagt att glas är flytande förut och jag har skrivit det i det här forumet: (Men det tycks vara lämpligare att lita på random sidor på internet än en lärare enligt vissa av er)
                  Senast redigerad av cikliden_90; 21 maj 2007, 08:32.
                  /Linus
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1321

                    #54
                    Ursprungligen postat av cikliden_90
                    Nu har jag tröttnat på den här diskussionen hurvida glas är flytande eller inte.
                    Har väl konstaterats att glas ÄR flytande, fast MYYYYCKET trögflytande, typ knappt mätbart på miljoner år.....
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • cikliden_90
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 159

                      #55
                      Ursprungligen postat av Hank
                      Har väl konstaterats att glas ÄR flytande, fast MYYYYCKET trögflytande, typ knappt mätbart på miljoner år.....
                      ok (Kollar tråden lite snabbt ibland och ofta så är det snack om mensa så ursäkta om jag missade när det förklarades flytande).
                      Miljoner år ? ööh såvitt jag vet borde inte det inte finnas glas som är så gammalt att vi kunnat konsatera det. Det krävs nog bara ett tiotal år för att kunna mäta det skulle jag tro!!
                      /Linus
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #56
                        Ursprungligen postat av Nüddlah
                        Att glas är flytande är något som är väl omtalat och känt. Men det där med att gamla glas är tjockare i botten har inget med saken att göra, det är så enkelt att det är en annan tillvrkningsteknik på dom gamla glasen och att man ställde dom glasen med tjockare sidan neråt för att dom ska stå på den tjockare sidan. Ett glas flytning och tjocklek krävs sjukt lång tid för att det ska vara synligt för ögat. Ett glas tjocklek förändras inte mer än tusendelar på 100 år. Gamla glas är blåsta, och nya glas är floatglas i de flesta fall.
                        OK, mätbart på 100 år då.....
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 294

                          #57
                          Är roxette dödsmetall eller dansband? Inget av det, jag skulle kalla det rock.

                          Är glas fast eller flytande? Inget av det, det tillhör en egen grupp som heter amorf. Dvs en egen kategori med egna egenskaper. Så det är varken fast eller flytande, temperaturen spelar in med. Under rumstemperatur så är det teoretiskt omformande över tusentals år, men vem ska mäta det praktiskt och svara på frågan om tusentals år? På 100 år ser ni absolut ingen skilldnad. Under den tiden kan lika gärna mätinstrumentet förändras. En micrometer tex påverkas av temperaturen och kan slå fel på någon tusendel vid uppvärmning av bara handen, därför utrustas dom ofta med en värmeavledande plast eller sten vid hållpunkten för handen. Så något relevant mätresultat går nog inte avläsa på 100 år och knappt heller 1000 år. Och det där med att glasen är tjockare nertill är myt myt myt, jag har läst det på 10 ställen, hört det med djungeltelegrafen så tråden borde bli stängd någonstans här. I allafall i ett par tusen år så någon i framtiden kan berätta.

                          Kommentar

                          • Underdog
                            Användare
                            • maj 2007
                            • 32

                            #58
                            Ursprungligen postat av Nüddlah
                            Är roxette dödsmetall eller dansband? Inget av det, jag skulle kalla det rock.

                            Är glas fast eller flytande? Inget av det, det tillhör en egen grupp som heter amorf. Dvs en egen kategori med egna egenskaper. Så det är varken fast eller flytande, temperaturen spelar in med. Under rumstemperatur så är det teoretiskt omformande över tusentals år, men vem ska mäta det praktiskt och svara på frågan om tusentals år? På 100 år ser ni absolut ingen skilldnad. Under den tiden kan lika gärna mätinstrumentet förändras. En micrometer tex påverkas av temperaturen och kan slå fel på någon tusendel vid uppvärmning av bara handen, därför utrustas dom ofta med en värmeavledande plast eller sten vid hållpunkten för handen. Så något relevant mätresultat går nog inte avläsa på 100 år och knappt heller 1000 år. Och det där med att glasen är tjockare nertill är myt myt myt, jag har läst det på 10 ställen, hört det med djungeltelegrafen så tråden borde bli stängd någonstans här. I allafall i ett par tusen år så någon i framtiden kan berätta.
                            Roxette kategoriseras som pop
                            Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                            Kommentar

                            • cikliden_90
                              Användare
                              • mars 2005
                              • 159

                              #59
                              Hmm vi får nästan ta den här frågan till nationens bästa fysiker och kemister tror jag. Myter som dessa kräver experter och många sådana för att ta kål på dem. Vi får helt enkelt skriva ett mail till någon fysiker/kemist. Vad sägs om att maila KTH ? eller någon som vet en bättre högskola el forskningsanläggning?
                              /Linus
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1338

                                #60
                                Ursprungligen postat av Nüddlah
                                Är roxette dödsmetall eller dansband?
                                Ursprungligen postat av cikliden_90
                                Hmm vi får nästan ta den här frågan till nationens bästa fysiker och kemister tror jag. Myter som dessa kräver experter och många sådana för att ta kål på dem. Vi får helt enkelt skriva ett mail till någon fysiker/kemist. Vad sägs om att maila KTH ? eller någon som vet en bättre högskola el forskningsanläggning?


                                EDIT: Fast vid närmare eftertanke är det nog experter på sophantering som borde rådfrågas i just detta fall.
                                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 21 maj 2007, 19:21.
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...