Glassjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Underdog
    Användare
    • maj 2007
    • 32

    #16
    Det är klart att glas är flytande - vid extremt höga temperaturer, precis som att stål, ock stål kommer också att brytas ner med tiden. Men det är väl ingen som har 1000 C i sitt akvarie eller tänker ha det i tusentals år. Alla materiel i fast form är faktiskt nedbrytningsbara. Det är rätt komiskt att man kan oroa sig för detta. Inom den tid det skulle ta för ett modernt glas att brytas ner så hinner jordklotet att träffas av meteoriter som slår ut allt liv flera gånger om, det skulle jag vara mer orolig för om jag varit lagd åt det oroliga hållet.
    Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #17
      Ursprungligen postat av Underdog
      Det är klart att glas är flytande - vid extremt höga temperaturer, precis som att stål, ock stål kommer också att brytas ner med tiden. Men det är väl ingen som har 1000 C i sitt akvarie eller tänker ha det i tusentals år. Alla materiel i fast form är faktiskt nedbrytningsbara. Det är rätt komiskt att man kan oroa sig för detta. Inom den tid det skulle ta för ett modernt glas att brytas ner så hinner jordklotet att träffas av meteoriter som slår ut allt liv flera gånger om, det skulle jag vara mer orolig för om jag varit lagd åt det oroliga hållet.
      Ha ha ha
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #18
        Ursprungligen postat av Tony
        Ursprungligen postat av Endymion
        Den här killen driver en svensk "mythbusters" sida, och läs vad han skriver
        http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa...las&markera=ja
        Jag litar stenhårt på den snubben (eftersom jag har rätt då )
        Såvitt jag vet så är den snubben med i Mensa, så han är iallafall rätt smart.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #19
          Ursprungligen postat av dinajel
          Såvitt jag vet så är den snubben med i Mensa, så han är iallafall rätt smart.
          Visst, men kan han knyta sina skor?
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • palm
            Användare
            • augusti 2006
            • 114

            #20
            Hej
            Jag har sett fall av glassjuka och då var det ett Duran-Schott runt rörglas i en nivåmätare på en ånggenerator. Denna maskin kokar upp vattnet under tryck och nivåglaset satt runt senosrer som styrde den automatiska påfyllningen av färskvatten (glaset spolades inte av kallvatten utan endast varmt vatten). Vattnet höll en temp på lite mer 100°C och efter 7 års använing av maskinen så hade glaset nöts ned under vattenytan från 4mm till 0,4mm.

            När jag kom kontakt med folk i glasbranchen (labglas mm) så sas det att glas tål inte vatten så bra som man kan tro.

            Så jag hoppas ni kan sluta oroa er nu, såvida ni inte har doppvärmare som löper amok under tio års tid......

            MVH Palm
            Senast redigerad av palm; 08 maj 2007, 08:43.
            325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
            +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Ursprungligen postat av palm
              Så jag hoppas ni kan sluta oroa er nu, såvida ni inte har doppvärmare som löper amok under tio års tid......
              Oroar mig gör jag inte, tycker bara det vore lite fräckt om glas faktiskt ändrade form i rumstemperatur... så länge karet inte rinner iväg liksom.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #22
                Ursprungligen postat av Tony
                Kan du kontra med en säker källa?
                Ska leta i mina gömmor. Minns i alla fall när jag gick i skolan (länge sedan) så sa kemilärarn att glas är mycket trögflytande.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #23
                  Att glas är flytande är något som är väl omtalat och känt. Men det där med att gamla glas är tjockare i botten har inget med saken att göra, det är så enkelt att det är en annan tillvrkningsteknik på dom gamla glasen och att man ställde dom glasen med tjockare sidan neråt för att dom ska stå på den tjockare sidan. Ett glas flytning och tjocklek krävs sjukt lång tid för att det ska vara synligt för ögat. Ett glas tjocklek förändras inte mer än tusendelar på 100 år. Gamla glas är blåsta, och nya glas är floatglas i de flesta fall.

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 294

                    #24
                    Illustrerad Vetenskap

                    Är glas egentligen en vätska?

                    I gamla rutor är glaset ofta tjockast nedtill. Jag har hört att det beror på att glas är en vätska som flyter nedåt. Är det sant?

                    Glas är ett underligt material. Vanligtvis skiljer man mellan fasta och flytande ämnen, men glas är faktiskt både och. Vanligt fönsterglas tillverkas av sand, soda och kalk, som får smälta ihop vid cirka 1500 grader. När den flytande glasmassan därefter kyls av, stelnar den, men till skillnad från i många andra material sker detta utan att molekylerna i glaset låses fast i ett kristallgitter. Man kan därför betrakta glas som en underkyld vätska. Det rör sig i själva verket om en mycket stabil vätska, för även om molekylerna ligger huller om buller, förändras strukturen i glaset praktiskt taget inte. Beräkningar visar att det skulle ta miljoner år, innan man överhuvudtaget skulle kunna mäta en utflytning av glaset. Det är därför en myt att glas flyter ut långsamt så att det med tiden blir tjockast nedtill. Att glaset i kyrkofönster och andra gamla fönster är tjockast nedtill beror på att tillverkningen av fönsterglas i gamla dagar var ett hantverk. Först gjöt man glaset i en form, varpå man valsade och polerade det. Resultatet blev varierande, och en del rutor var väldigt ojämna i tjocklek. När en glasmästare skulle sätta i rutan, valde han att placera den tjocka delen av glaset nedåt för att göra rutan så stark som möjligt. Idag tillverkas fönsterglas på industriell väg. Den flytande glasmassan dras upp ur stora kar i långa obrutna banor och kyls långsamt av för att undvika spänningar i glaset. Tjockleken på moderna fönsterglas varierar med högst en tiondels millimeter, och det är så lite att det vanligtvis inte ens går att mäta.

                    Illustrerad Vetenskap nr 6/2000, sidan 13
                    Senast redigerad av Nüddlah; 08 maj 2007, 11:12.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #25
                      Illustrerad vetenskap kan man väl ändå stryka från listan över trovärdiga medier? Kul att läsa, men i princip värdelös som faktabank.

                      Wilhelm, hur gamla är dina fakta du skall leta efter? Det har ju hänt förr att fakta blivit tvungen att uppdateras
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • palm
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 114

                        #26
                        som sagt förklara varför det påträffas gammla orörda fönster där fönsterglasets tjocka del varit i ovankant och inte i nedankant.
                        Mycket riktigt så mättes glaset förr innan det stiftades i karm, dock så hände det att glasmästaren satte fel ändå eller glömde mäta.
                        //Palm
                        325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                        +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                        Kommentar

                        • maaah
                          Användare
                          • augusti 2005
                          • 89

                          #27
                          glas räknas väll till ett fast ämne, men har en viskositet. bly därimot ska vara ett flytande ämne

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Wilhelm, hur gamla är dina fakta du skall leta efter? Det har ju hänt förr att fakta blivit tvungen att uppdateras
                            En lärobok från glada 60-talet, men har inte hittat den ännu.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              En lärobok från glada 60-talet, men har inte hittat den ännu.
                              Står det i samma bok att det är bra för gravida kvinnor att röka för att de skall få en mindre smärtsam förlossning kan du nog slänga den
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Beror det inte på vad dom röker?
                                Nej, den biologiboken har jag inte kvar.
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...