"havsanemon" och vita små maskar, hjälp mig tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    "havsanemon" och vita små maskar, hjälp mig tack

    hejsan , jag har i mitt räkkar fått enorma mängder "maskar" som är ca 0,1 mm tjock och upp till 10mm långa, dom är vita och "lever" i sanden, dom brukar ha 1/3 av kroppen över gruset. skulle gärna vilja bli av med dom!

    sen har jag också liknande havsanemoner, fast jättesmå, dom har 5 armar och är rätt coola dom har samma egenskaper som anemoner, vad jag vet, dom drar in "armarna" när en räka passerar och blir bara en kort o tjockk vit klump...har försökt fota dessa med våran usla kamera...

    men...känner ni till dessa djur?! skulle gärna få bort maskarna för det ser inte trevligt ut.

    tack på förhand!

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    ni kan ju föresten se hur stor "anemonen" är, jämför med räkan på ca 3cm.

    dom verkar också kunna förflytta sig, för den på bilden var inte där två dagar senare, så den borde väll ha flyttat sig? eller kanske helt enkelt blivit mat!?

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      "anemonen" är faktiskt en släkting till havsanemonerna, det är en hydra.

      Maskarna som lever i sanden med svansen upp över ytan är Tubifex (ja, troligen inte just det släktet, men små akvatiska daggmaskar i alla fall).

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        "anemonen" är faktiskt en släkting till havsanemonerna, det är en hydra.

        Maskarna som lever i sanden med svansen upp över ytan är Tubifex (ja, troligen inte just det släktet, men små akvatiska daggmaskar i alla fall).
        jasså! där ser man, coolt men vet du hur man kan göra sig av med dom?

        försökte trots allt ta en bild, som blev hyffstad, körsbärsräks hanen som är närmast är 1,5-2 cm.
        fotot är taget där det är som värst!

        /christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av choffe
          jasså! där ser man, coolt men vet du hur man kan göra sig av med dom?
          Jag har inte mycket erfarenhet av att utplåna den här typen av smådjur, jag brukar försöka hålla dem vid liv... Vitaprickmedicin som innehåller formalin torde ta ihjäl dem, men kan också skada dina andra djur & filterbakterier.

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            aha, fatta inte riktigt allt de du menade jag har bara har räkor i karet, kan dom göra skada? dom verkar hålla sig där jag matar och har på kanske 5-6 veckor (då jag såg dom första) förökat sig som bara den. men är dom farliga på nåt sätt? kan dom äta växter eller rötter....!?

            tack så mkt för svaren!

            /choffe
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              ps. skule alltså vilja bli av med maskarna, men "anemonerna" skulle jag däremot vilja ha fler av XD
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Maskarna är inte farliga vad jag vet. Du borde lätt kunna bli av med dem (samt få lekmogna firrar) genom att stoppa ner några Corydoras i karet. Perfekt foder för dem. Däremot ska du passa dig för hydran om du har tänkt att odla framöver. Deras armar är just fångstarmar, och de äter små yngel om de får chansen. Många killiakvarister tycker att hydra är bland det värsta som kan drabba en burk. Ska du sälja räkor från burken tycker jag absolut att du måste tala om att det finns hydra i burken, så att köparen kan hantera det från början.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • choffe
                  Användare
                  • november 2005
                  • 841

                  #9
                  jaha ja :/ men hur blir man av med dessa djur då? finns det medel som inte berör räkor eller växter?

                  har ju enbart räkor som jag odlar på så det skulle väll bara vara godis för corydoras ?

                  /christoffer
                  Christoffer Lundholm

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    Ibland får man prioritera Choffe Pest eller kolera.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av choffe
                      jaha ja :/ men hur blir man av med dessa djur då? finns det medel som inte berör räkor eller växter?

                      har ju enbart räkor som jag odlar på så det skulle väll bara vara godis för corydoras ?

                      /christoffer
                      Hydror kan bekämpas med en mindre tillsats av ammoniumnitrat. 1 gram per 10 liter vatten varje vecka i fyra veckor är tillräckligt. Denna halt skadar knappast fiskarna (osäker på räkorna), och har man växter i akvariet fungerar ammoniumnitratet som gödning till dem. Föredrar man en biologisk metod, så ska bland annat makropoder och Trichogaster-arter äta hydror.

                      Vill du "rensa" karet helt från en del grejer så kan du fånga upp alla djur ur det akvarium du vill rensa. När det är gjort, så tillsätter du en tesked ammoniumnitrat per tio liter vatten varje vecka i fyra veckor. Snäckor, planarier, trådmaskar och hydror kommer att dö ut. Innan man släpper tillbaks djuren i akvariet, så bör ett fullständigt vattenbyte genomföras för att få bort eventuella rester av ammoniumnitratet. Mät med både nitrit- och nitrattest för att vara säker. Något du bör komma ihåg är att alger också använder ammoniumnitrat som näring. Om det från början var många snäckor i akvariet så är det även klokt att fortsätta byta mycket vatten ett tag efteråt, då de döda snäckorna försämrar vattnet när de ruttnar i akvariet.

                      Kan vara lite lurigt att få fatt i ammoniumnitrat idag, då det är rätt explosivt vid upphettning. Testa på välsorterade färgaffärer. Bland de få äldre butikerna som finns kvar kan man ibland fortfarande köpa olika kemikalier i lösvikt.

                      Well - det allra enklaste är kanske att köra i ett gäng Corydoras för maskarna och ett par makropoder mot hydrorna. Makropoderna (men inte Corydoras) äter iof också räkor, men de torde inte få i sig annat än småttingarna.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • jallhage
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 7

                        #12
                        hade hydror för typ 20 år sedan fick något som jag tror heter flubinol tog död på dom direkt men mina apistogramma yngel klarade sig har nu samma problem men hittar ej något flubinol ej rätt stavat

                        Kommentar

                        Arbetssätt...