Miljöfrågan och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    #46
    Hur många av er har bytt (eller funderar på att byta) till GodEl? De har ju som primär målsättning att värna om miljön
    Själv har jag Fortum, så jag är dessvärre en av de största bovarna (hörde detta på nyheterna i morse) :/

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #47
      Hej!

      Jag hade nog kunnat skriva un uppsats här eftersom ämnet intresserar mig och faktiskt borde intressera oss alla eftersom det gäller vår överlevnad som art. Jag nöjer mig med att komentera några inlägg samt att ge min syn å akvarium kontra miljö och hur man kan göra sin hobby mer miljövänlig.

      Cissi skriver att det vore bättre om man hade samma skogsbruk i Amazonas som i Sverige. Det är faktiskt helt tvärt om. I Svenskt skogsbruk är en katastrof för miljön totalt och för biologisk mångfald i synnerhet. I Sverige är ca 1% av skogen urskog och denna försvinnande lilla andel blev för inte så många år sedan mycket mindre då regeringen gav tillstånd att avverka de fjällnära skogarna. Omfattande Skogsgödsling är dels ett problem för att det slår ut massor av växtarter i skogen (bla kantareller) dels är konstgödselfamställning oerhört energikrävande och bidrar därmed till växthuseffekten. Sen utförs vanligen gödlingen med flyg och slut destinationen för näringsämnena är Östersjön. Andelen skog som är naturreservat är enormt mycket större i tex Brasilien än i Sverige. Hade skogsbruket sett ut som i Sverige i Amazonas hade det verkligen varit illa.

      Då det gäller vår hobby är min mening att den totalt sett är skadlig för miljön. Det är å andra sidan i stort sett all konsumtion. Det finns dock sätt att miljöanpassa sin hobby så att den blir mindre miljöbelastande och jarnis har redan nämnt flera bra saker att tänka på. Jag skulle vilja lägga till:

      - Isolera akvarierna med frigolitskivor på baksidan, under och på sidorutor utan insyn.
      - Anpassa pumpeffekten efter fiskarnas behov.
      - Byta till energisnålare T-5 rör.
      - Använda mer inredningsmaterial från de egna omgivningarna, grenar och stenar etc.

      Att tro att man gör miljön en tjänst för att man köper VF fisk är ungefär lika dumt som de som flyger runt halva jordklotet och betalar en förmögenhet för att skjuta storvilt på Afrikas savanner. De hävdar också att de gör en insats för miljön och att storviltet finns kvar tack vare dem. Det senare är förvisso sant men det innebär inte att de för alla de pengarna kunde gjort något riktigt vettigt för naturen och för människorna i Afrika.

      Jag tycker inte att man är någon miljöbov för att man köper VF fisk (eller skuter storvilt) men någon hjälte är man inte heller. De som är miljöhjältar är de som är riktigt fattiga på vår planet. De är de enda som inte har råd att förstöra miljön.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #48
        Ursprungligen postat av mek
        Hur många av er har bytt (eller funderar på att byta) till GodEl? De har ju som primär målsättning att värna om miljön
        Bra miljöval el är en självklarhet och finns hos de flesta elleverantörerna, mot ett tillägg på 2 öre/kWh.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #49
          Ursprungligen postat av olof
          Att tro att man gör miljön en tjänst för att man köper VF fisk är ungefär lika dumt som de som flyger runt halva jordklotet och betalar en förmögenhet för att skjuta storvilt på Afrikas savanner. De hävdar också att de gör en insats för miljön och att storviltet finns kvar tack vare dem. Det senare är förvisso sant men det innebär inte att de för alla de pengarna kunde gjort något riktigt vettigt för naturen och för människorna i Afrika.

          Jag tycker inte att man är någon miljöbov för att man köper VF fisk (eller skuter storvilt) men någon hjälte är man inte heller. De som är miljöhjältar är de som är riktigt fattiga på vår planet. De är de enda som inte har råd att förstöra miljön.
          Håller med om det mesta som du skriver, dock har jag lite svårt att förstå din argumentation enligt ovan.
          Visst jag kan delvis hålla med om att om dessa storviltjägare och vi som köper VF fiskar istället för att bränna pengar på detta istället skänkte pengarna till miljöförbättringar i de drabbade länderna så vore det ännu bättre. Men så kommer ju ändå aldrig att ske - det vet du. Då måste ju då ändå vara bättre att man ger människorna i dessa länder förutsättningar att driva handel med sina egna naturtillgångar (exportera akvariefisk, ta in turister för jakt etc.) vilket ju i förlängningen leder till att de får jobb samt att tropiska regnskogar ges ett ekonomiskt värde så att de har större chans att få stå kvar.
          Detta är ju också anledningen till att så många miljöorganisationer stöder VF-projekt.

          Men det klart i den bästa av världar så vore vi alla (såväl företag som privatpersoner) beredda att till 100% leva miljömässigt sunt - men tills vi har nått ditt så är det bra för miljön med VF.
          Ett exempel på hur krasst vi i Sverige tänker med plånboken när det handlar om miljön är ju saltvattensakvaristiken. Här finns MAC-certifiering som förvisso kostar en rejäl slant för de företag som certifieras, men som ställer mycket hårda krav på att alla fångster, transporter, förvaring etc. skall ske på ett miljömässigt bra sätt.
          I Sverige har inte ett enda företag blivit MAC-certifierat och en av de viktigaste anledningarna till detta är att köparna inte bryr sig, jo de bryr sig om de måste betala 10% mer för en MAC-certifierad fisk eller korall.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #50
            Ursprungligen postat av mek
            Hur många av er har bytt (eller funderar på att byta) till GodEl? De har ju som primär målsättning att värna om miljön
            Själv har jag Fortum, så jag är dessvärre en av de största bovarna (hörde detta på nyheterna i morse) :/
            Att GodEl använder pengar till välgörenhet med en trevlig Lasse Åberg som marknadsföringsstrategi tycker jag är otroligt vilseledande. Jag var inne och läste lite på deras sajt och det var inte alls så som man uppfattade det i reklamen.

            Först skall aktieägarna ha sitt, sen skall en stor del återinvesteras i bolaget (hur skall de annars kunna konkurrera vad gäller miljövänliga lösningar i framtiden) sen så kanske ev viss del går till välgörenhet. Med tanke på att företaget går back (och lär göra det många år) nu så kan det inte röra sig om mycket och den garantiutbetalning de har är en droppe i havet. Jag har en känsla av att andra, större elbolag, gör mer för miljön, men det är ju bara så som jag uppfattar det.

            I framtiden kommer det vara de företag med störst vinster och de som återvinvesterar mest i sitt företags utveckling som även kommer kunna dra sitt strå till stacken vad gäller miljön då det förmodligen kommer ställas stora krav från politikerna...

            De som byter till GodEl bara för de tror de gör en bra grej för miljön TROR jag har blivit lite grann lurade...
            Senast redigerad av Zaphi; 23 april 2007, 11:10.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #51
              Jag betalar i alla fall i likhet med Micke några öre extra för bra miljöval eller vad det nu kallas.
              Den stora förändringen var dock bergvärmen som direkt halverade den totala elkostnaden för huset.

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #52
                Hej!

                Jo, jag tycker också att det är bättre att låta människorna i uländerna dra nytta av sina resurser. Det handlar ju i Afrika och amazonas om mycket fattiga och eftersatta områden och hjälper som nämnt till för att bevara den lokala miljön. Jag är inte emot fenomenet med VF fisk. Jag har själv mest VF fisk i mina akvarium. Det jag vänder mig emot är att kalla det miljövänligt.
                Det är mer miljövänligt än att köpa asienodlad fisk och eventuellt mer miljövänligt än att köpa lokalt uppfödd. Miljövänligt är det likafullt inte att skicka fisk med flygtransport för att sedan förbruka en massa el, foder och vatten för att hålla den vid liv.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag betalar i alla fall i likhet med Micke några öre extra för bra miljöval eller vad det nu kallas.
                  Den stora förändringen var dock bergvärmen som direkt halverade den totala elkostnaden för huset.
                  Borrhålet kyls ner efterhand och man kan inte räkna med att värmepumpen är lika effektiv som under första åren då det finns massor med energi att utvinna. Hur mycket man tappar beror givetvis på hur väl tilltaget borrhålet är. Efter de första åren som var klart bättre än kalkylerna har vår anläggning börjat stabilisera sig nu efter varit i drift 5-6 år. Oavsett vilket är det i alla fall en väldigt bra investering både för ekonomin och miljön. Och med bra miljöval el har man kommit en bra bit på vägen för att dra sitt strå till stacken.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #54
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Borrhålet kyls ner efterhand och man kan inte räkna med att värmepumpen är lika effektiv som under första åren då det finns massor med energi att utvinna. Hur mycket man tappar beror givetvis på hur väl tilltaget borrhålet är. Efter de första åren som var klart bättre än kalkylerna har vår anläggning börjat stabilisera sig nu efter varit i drift 5-6 år. Oavsett vilket är det i alla fall en väldigt bra investering både för ekonomin och miljön. Och med bra miljöval el har man kommit en bra bit på vägen för att dra sitt strå till stacken.
                    Vi borrade 200 meter så att det skulle vara lite extra att "ta på". Dessutom är det rätt stora tomter här där vi bor så det blir rätt långt mellan borrhålen vilket ju också är en fördel.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #55
                      Håller med Jarnis o Olof i deras inlägg där dom fokuserar på saker man kan göra i ett akvarium för att förbättra miljön.

                      Rätt pumpar och rätt vattenbytande mer än halverar energiåtgången. Alltså lika effektivt som Kjells värmepump är det att kolla över dessa enkla saker. (För att inte tala om att det kostar 100.000-150.000 mindre i investering)
                      Visst det räddar inte jorden från undergång men det kan rädda ansiktet på vår hobby om inte annat.
                      Två kanonbra trådar ang. pumpeffekter och vattenbytande har ju just varit på tapeten.
                      Detta om energiåtgång i våra kar vore en intressant artikel för Ciklidbladet
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #56
                        Ursprungligen postat av LN
                        Rätt pumpar och rätt vattenbytande mer än halverar energiåtgången. Alltså lika effektivt som Kjells värmepump är det att kolla över dessa enkla saker. (För att inte tala om att det kostar 100.000-150.000 mindre i investering)
                        Nåväl nu tror jag nog inte att elförbrukningen på mina akvarier minskar med 25.000 kilowattimmar (vilket jag sparar genom bergvärmepumpen) om året bara genom att jag byter pumpar, skaffar T5 och isolerar mina akvarier .
                        Men jag håller med om att det självklart är bra att även tänka igenom energiåtgången i sina akvarier.
                        Ett annat tips är också att använda reflektorer på sina lysrör. Ett lysrör med reflektor är ungefär dubbelt så starkt som ett utan.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #57
                          Enerigåtgången i/till akvariet menar ja ju

                          Reflektorer - kanobra tips.
                          Rätt temp i karet är ju en sak som tåls att diskutera. Jag har 28 grader i mitt Discus kar som exempel. Läste i någon artikel att just Discus gillar "nattsänkning" av tempen. Ändå så har ja inte provat det, märkligt för att man gör saker av gammal vana. man borde tänka "hela vägen" betydligt oftare.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #58
                            När det gäller energiförbrukningen i akvariesammanhang är det inte helt lätt att lista ut vad som verkligen är en besparing.

                            En pump som drar en massa ström genererar värme. En pump med lägre effekt genererar mindre värme. Skall man då behöva dra på mer med värmaren för att nå önskad temperatur spelar det mindre roll vart värmen kommer ifrån.

                            Har man akvarierummet i källaren som jag, så måste man för det mesta värma upp lokalen på något vis. Om detta görs genom element eller akvarierna i sig sjävla spelar också mindre roll då värmen likförbannat måste komma från något håll.

                            En tanke som börjar bli mer och mer realistisk för min del är att slänga upp solvärmepaneler på taket. Detta för att det:
                            1. Efter investeringskostnader är helt gratis.
                            2. Det sparar miljön ordentligt
                            3. Det går utan större problem att växla av solvärmen mot uppvärmt vatten som kan användas vid vattenbyten
                            4. 26-gradigt vatten vid vattenbyten i kombination med ett litet element som också är uppvärmt av solvärmen gör värmare i karen överflödiga.

                            Så, naturligtvis krävs det väder för detta. Det behöver inte vara strålande sol för att värmen skall räcka till, men moln och ösregn är ju mardrömsscenariot.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Daniel_N
                              Användare
                              • april 2007
                              • 74

                              #59
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Thermia Optimum och självklart specialbeställt med en rostfri varmvattensberedare istället för en av koppar eftersom det inte är så hälsosamt för en del fiskar.
                              Fast jag har inte en susning om just denna är bäst - enligt testerna jag kollade är den dock en av de som är bäst.
                              Jag bara undrade av ren nyfikenhet eftersom jag råkar jobba på Thermia

                              Kommentar

                              • Cissi
                                Användare
                                • juni 2006
                                • 357

                                #60
                                Ursprungligen postat av Tony
                                När det gäller energiförbrukningen i akvariesammanhang är det inte helt lätt att lista ut vad som verkligen är en besparing.

                                En pump som drar en massa ström genererar värme. En pump med lägre effekt genererar mindre värme. Skall man då behöva dra på mer med värmaren för att nå önskad temperatur spelar det mindre roll vart värmen kommer ifrån.

                                Har man akvarierummet i källaren som jag, så måste man för det mesta värma upp lokalen på något vis. Om detta görs genom element eller akvarierna i sig sjävla spelar också mindre roll då värmen likförbannat måste komma från något håll.

                                En tanke som börjar bli mer och mer realistisk för min del är att slänga upp solvärmepaneler på taket. Detta för att det:
                                1. Efter investeringskostnader är helt gratis.
                                2. Det sparar miljön ordentligt
                                3. Det går utan större problem att växla av solvärmen mot uppvärmt vatten som kan användas vid vattenbyten
                                4. 26-gradigt vatten vid vattenbyten i kombination med ett litet element som också är uppvärmt av solvärmen gör värmare i karen överflödiga.

                                Så, naturligtvis krävs det väder för detta. Det behöver inte vara strålande sol för att värmen skall räcka till, men moln och ösregn är ju mardrömsscenariot.
                                Nu vet jag inte exakt hur solceller fungerar men det måste väl inte vara enbart solsken för att de ska fungera? Moln utstrålar ju mycket lumen också, det märker man ju särskilt på natten, utan moln är det riktigt svart. Tycker det är en bra idé med solpaneler, solen finns ju alltid.
                                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...