Vilken sjukdom har följande symptom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Cissi
    svarade
    Jaha... efter en kur med Octozin och Nipurfurinol kan jag nog konstatera att det inte fungerade. Fuellebornisarna är lika slöa äter inte och min hane ligger på botten och halva huvudet är svartfärgat, ena sidan av det. Vad fanken ska jag ta mig till nu?

    Tror hoppet är ute för dem, tyvärr....

    Lämna en kommentar:


  • classe
    svarade
    ja om den malawiciklid fiskar sjuk i mage så eller prick i mage vad skall jag ge mecdcin och vad den om den slöö o stilla i lugnt sig fisk.. vad skall jag ta mecdicin så vilka bäst till min malawiciklid.. jag har själv använde aldrig haft den ge dom för mecdcin min akvariefiskar för mbuna. så vill veta o intresserad den av först..
    Senast redigerad av classe; 14 april 2007, 00:48.

    Lämna en kommentar:


  • Cissi
    svarade
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Hur länge var fisken sjuk innan den dog?
    Kanske en vecka, vet inte exakt. Såg en kväll att han inte åt och väntade tills nästa dag innan jag flyttade över honom. Då stod han uppe i ett hörn och var hur lätt som helst att håva upp. Stoppade honom i ett akvarium med FuraPond och hoppades på det bästa. Fyra dagar senare dog han.

    Lämna en kommentar:


  • Mike_Noren
    svarade
    Hur länge var fisken sjuk innan den dog?

    Lämna en kommentar:


  • Cissi
    svarade
    Är det OK att ha i Octozin samtidigt som man har i nifirpirinol? Står ju på burken att man inte ska ha något annat i än Octozin, jag har både och i nu.

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Verksamma ämnet i Flagyl är väl metronidazol, så då kan man lika gärna köpa Octozin eller liknande. Lättare att få tag på.

    FAQ:

    Lämna en kommentar:


  • Gabbi
    svarade
    Det låter precis som bukvattensot tycker jag. Resta fjäll och svullen buk ser man i bland i slutstadiet, men fisken kan lika gärna bli mager och "vaggig" för att sedan dö. Bara nifirpirinol brukar inte hjälpa, men det kan kombineras med octozin, eller ännu hellre, kör med flagyl/metronidazole.

    Lämna en kommentar:


  • Cissi
    svarade
    Jäkla skit! Då måste jag ha tag på Flagyl idag mao... Nu kommer man ju inte åt att se sjukdomsförloppet som fanns under frågor och svar så jag vet ju inte om de ens går att rädda... Mina fina VF Fuellebornis....

    Lämna en kommentar:


  • olof
    svarade
    Nej...?

    Det är samma sjukdom/medicinering som bukvattensot.

    Mvh

    olof

    Lämna en kommentar:


  • Tony
    svarade
    Njae, det brukar vara Flagyl som gäller i de lägena, och det snabbt som ögat. Medicinerar man omedelbart när symptomen börjar synas finns en chans att rädda dem, men väntar man ett par dygn brukar det vara kört.

    Lämna en kommentar:


  • Cissi
    svarade
    Hmm, då lär ju inte min kur fungera särskilt bra.... eller?

    Lämna en kommentar:


  • olof
    svarade
    Hej!

    Typiskt flagelater.

    Mvh

    olof

    Lämna en kommentar:


  • Cissi
    startade ett ämne Vilken sjukdom har följande symptom?

    Vilken sjukdom har följande symptom?

    Förlorade en Fulleborni idag efter fyra dagars medicinering med Nifurpirinol. Det började med att han inte åt, spottade ut maten, såg allmänt hängig ut och stod mest uppe vid ett hörn. Han hade trådig avföring men inga resta fjäll eller noterbart uppsvullen buk. Därför tror jag inte att det var Bukvattensot och antog att Nifurpirinol skulle fixa honom, men icke... Någon som har en aning om vad det kan ha varit? Honorna och den andre hanen äter inte heller nu så jag har medicinerat hela karet de går i.
Arbetssätt...