Måla bakrutan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne
    Användare
    • april 2002
    • 20

    #16
    Märkligt att de flesta tycker det blir snyggt med målade baksidor på glaset. När jag provade för några år sedan tyckte jag bakrutan kom så nära. För mig blev en mörkblå vaxduk som tejpades på bakom mer lyster och distans.
    //janne

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Jag har både svart och ljusblå. Svart med moduler tycker jag är riktigt lyckat.
      Har lite bilder på både och i denna tråden.



      Helt vanlig vattenbaserad vägginnefärg (säg den meningen så visar expediten).
      Rollar på färgen med en liten roller busenkelt men se upp för att rollern skvätter om man är för hastigt. Rolla vått i vått några gånger.

      Om man tar annan färg än svart så är det väldigt viktigt hur man belyser bakgrunden.
      I fel belysning så ser det blåa riktigt mesigt ut. I växtkar så har jag sett o provat både svart o blått men kontrasten mot det gröna blir helt klart bäst med blått enligt min mening.
      Har förresten sett ett kar på bild med moduler och knallrött som bakgrundsfärg och det såg riktigt ok ut.
      Senast redigerad av LN; 27 mars 2007, 15:57.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Ursprungligen postat av janne
        Märkligt att de flesta tycker det blir snyggt med målade baksidor på glaset. När jag provade för några år sedan tyckte jag bakrutan kom så nära. För mig blev en mörkblå vaxduk som tejpades på bakom mer lyster och distans.
        //janne
        Jag kan hålla med dig om färgen är blank, men om man väljer en matt kulör så kan det bli rktigt bra djupkänsla med målad bakgrund.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • cikliden_90
          Användare
          • mars 2005
          • 159

          #19
          Jag gjorde det enkelt för mig när det gällde att få en matt och fin svart färg. Jag gick till färghandlarn och bad om en provfärgburk och valde ut den färgen med rätt matthet. billigt (30-40kr) och bra. det krävs inte mycket färg så en provburk räckte bra.
          /Linus
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

          Kommentar

          • bjerland
            NCS Medlem
            • december 2004
            • 64

            #20
            Köpte 2,5 liter havsblå färg på ett känt lågprisföretag i diversehandelsbranchen. Det kostade ca 70 spänn. Har målat alla karen i lokalen med denna färg. Sidorutor och bakrutor och det finns ännu färg kvar.
            Björn Erlandhsson, Skövde
            http://www.skovdeaf.se

            Den som spar han har, men inte så roligt......

            Kommentar

            • cikliden_90
              Användare
              • mars 2005
              • 159

              #21
              Ursprungligen postat av bjerland
              Köpte 2,5 liter havsblå färg på ett känt lågprisföretag i diversehandelsbranchen. Det kostade ca 70 spänn. Har målat alla karen i lokalen med denna färg. Sidorutor och bakrutor och det finns ännu färg kvar.
              Väldigt ekonomisk och bra bakgrund om man har lokal. finare+billigare än planscher. Får lust att måla bakrutan på 480 karet nu efter ha läst/skrivit i den här tråden .
              /Linus
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

              Kommentar

              • bjerland
                NCS Medlem
                • december 2004
                • 64

                #22
                Man skulle även behöva måla botten på vissa kar där man har "grävskopor" och monterad belysning under karet
                Björn Erlandhsson, Skövde
                http://www.skovdeaf.se

                Den som spar han har, men inte så roligt......

                Kommentar

                • cikliden_90
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 159

                  #23
                  Ursprungligen postat av bjerland
                  Man skulle även behöva måla botten på vissa kar där man har "grävskopor" och monterad belysning under karet
                  Man skulle kunna måla med någon grå färg då och försöka få en bergliknande botten. Det kommer väll tyvär att se ute som ett väldigt platt och slätt berg.
                  något som testat detta?
                  /Linus
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #24
                    En variant på det problemet är att spackla ut ett tunnt lager silicon och packa i sand i siliconet. Blir riktigt bra faktiskt
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #25
                      Ursprungligen postat av LN
                      En variant på det problemet är att spackla ut ett tunnt lager silicon och packa i sand i siliconet. Blir riktigt bra faktiskt
                      Ja, så brukar jag göra och det funkar klockrent. Ett alternativ kan vara att ha svart liggunderlag i botten istället för frigolit. Svart liggunderlag ser lite ut som en mörk klippbotten.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        Jag har slutat måla glas jag snikar riktigt med att tejpa en svart sopsäck man får en rulle för en tia,Fick dessutom en rulle blå sopsäckar det blev än bättre men det är ju tycke och smak, En stor fördel är ju att man slipper skrapa när karet skall vändas då framrutan blivit smårepig.

                        Kommentar

                        • cikliden_90
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 159

                          #27
                          Ursprungligen postat av LN
                          En variant på det problemet är att spackla ut ett tunnt lager silicon och packa i sand i siliconet. Blir riktigt bra faktiskt
                          Måste testa detta. Man skulle kunna samma gång som man gör det förankra stenrös så man är säker på att dem inte välts, lite jobbigt att få bort det sen kanske.
                          Senast redigerad av cikliden_90; 28 mars 2007, 16:35.
                          /Linus
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                          Kommentar

                          Arbetssätt...