Efter bara ett par veckor...*foder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena*
    Användare
    • november 2006
    • 72

    Efter bara ett par veckor...*foder*

    Kan märka en betydlig skillnad i färg hos flertalet fiskar i mitt kar, efter att ha matat med räkmix innehållande astanxanthin - är det möjligt efter så kort tid? Trodde det skulle dröja myyyycket längre - eller kanske färgskillnaden är en slump? Hur har ni upplevt ev förändringar då ni tillsatt astanxanthin?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Jag håller själv inte på med tillsatser av astaxanthin, men har en kommentar kring foder generellt. Matar med lite olika saker, varav en del innehåller mycket av sådana ämnen som ger färg - och det går rätt fort att få färg på firrarna. Mellan ett par veckor och någon månad. De firrar som tagit längst tid på sig för att bli verkligt granna är Cyprichromisarna, men numera är mina Blueflash nästan koboltblå på ryggen och ryggfenan drar mot isblått längst fram.

    Tror ändå inte att det enbart handlar om fodret. När man köper fisken har de ofta gått trångt och månne även i vatten som är lite skitigt. När man får hem dem så får de (oftast) bättre förutsättningar generellt och färgar därmed ut bättre. Tror du kommer se en viss skillnad mellan butiken och ditt kar även om du inte matar med astaxanthin, men med färgfoder så blir skillnaden ännu större. Rätt vattenvärden i övrigt kan också göra en markant skillnad.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Lena*
      Användare
      • november 2006
      • 72

      #3
      Tack för ditt svar. Jag har haft fiskarna länge, så det är inga nykomlingar. Ska bli spännande se hur det utvecklar sig ännu längre framöver.

      Ngn mer med erfarenheter?

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ja men endast att röda fisk blir rödare det bästa färgmedlet är dock rent vatten o trivsel

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          För det första så är det totalfel att benämna astaxanthin som "färgmedel".

          Astaxanthin innehåller oftast mycket mer ämnen som ger fisken mer styrka, motståndskraft och vitalitet samtidigt som det förstärker de flesta färgerna hos fisken. Fiskarna blir helt enkelt mer välmående. Detta förutsätter givetvis att man har bra skötsel i övrigt med bra vattenkvalitet och rätt mängd foder.

          Det är helt rätt att man ser en markant skillnad som det du gjort nu Lena*. Jag märkte den effekten också och fiskarna mådde mycket bättre när de fick tillskott av astaxanthin än när de inte fick det. Astaxanthin används ofta i torrfoder till fiskarna och nu är det så utbrett att det nästan alltid finns som ingrediens, fast i olika styrkor.

          Vid överdosering kan man få fiskarnas färger att förstärkas onaturligt, men med rätt mängd astaxanthin så får man en bra balans. Det glöms alldeles för ofta vad astaxanthin egentligen är och vad det innehåller...t ex om man läser Naturose astaxanthins innehåll.

          Kommentar

          • Tulle89
            Användare
            • augusti 2006
            • 239

            #6
            PsyM på zoonen.com har gjort ett expriment med astaxanthin som du kan kolla på.

            //MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

            Kommentar

            • rent vatten
              Användare
              • november 2005
              • 530

              #7
              Ursprungligen postat av tezz
              Ja men endast att röda fisk blir rödare det bästa färgmedlet är dock rent vatten o trivsel
              Jag har provat axstansin nu ett tag, och jag har märkt att även gula fiskar tar åt sig av färgen från axstansin.Mina gula interruptus honor och yngel blev rosa.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Jag har provat axstansin nu ett tag, och jag har märkt att även gula fiskar tar åt sig av färgen från axstansin.Mina gula interruptus honor och yngel blev rosa.
                Har med märkt det på mina golden

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av rent vatten
                  Jag har provat axstansin nu ett tag, och jag har märkt att även gula fiskar tar åt sig av färgen från axstansin.Mina gula interruptus honor och yngel blev rosa.
                  Konsten med det är att ha rätt mängd... annars får man felfärgad fisk. Har man rätt mängd gör astaxanthinet sitt jobb utan visuella bieffekter som rosa fiskar som egentligen skall vara gula.
                  Astaxanthin och spirulina är bra saker att ha i sitt foder i rätt mängder och helst ska det inte vara några syntetiska varianter.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Konsten med det är att ha rätt mängd... annars får man felfärgad fisk. Har man rätt mängd gör astaxanthinet sitt jobb utan visuella bieffekter som rosa fiskar som egentligen skall vara gula.
                    Astaxanthin och spirulina är bra saker att ha i sitt foder i rätt mängder och helst ska det inte vara några syntetiska varianter.
                    Alltså vill man ha röd zebran riktigt röd får man överdosera eftersom den inte är så röd naturligt

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av tezz
                      Alltså vill man ha röd zebran riktigt röd får man överdosera eftersom den inte är så röd naturligt
                      Jo det är sant men man bör använda det mer som en tillsatts som gör nytta för fiskens hälsa än att överdoser för att få fisken att lysa på ett väldigt onaturligt sätt, det e balansen av alla ämnen som får fisken att må bra, det är ju lätt att tro att en väldigt färgstark rödzebra mår bra men så är det ju inte alltid tyvärr .
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • rent vatten
                        Användare
                        • november 2005
                        • 530

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Konsten med det är att ha rätt mängd... annars får man felfärgad fisk. Har man rätt mängd gör astaxanthinet sitt jobb utan visuella bieffekter som rosa fiskar som egentligen skall vara gula.
                        Astaxanthin och spirulina är bra saker att ha i sitt foder i rätt mängder och helst ska det inte vara några syntetiska varianter.
                        Hur mycket är rätt mängd.Jag tog 2 teskedar till en standard mix, på 500g räkor och 500g ärtor.

                        Kommentar

                        • Lena*
                          Användare
                          • november 2006
                          • 72

                          #13
                          Tack för alla svar, läser med intresse.

                          Jag använde mig av ca 2 tsk till 1 kg mix.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av rent vatten
                            Hur mycket är rätt mängd.Jag tog 2 teskedar till en standard mix, på 500g räkor och 500g ärtor.
                            ja jag skulle också vilja ha reda på utav proffsen, vad som är rätt mängd av astaxanthinen.mvh janne

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              ja jag skulle också vilja ha reda på utav proffsen, vad som är rätt mängd av astaxanthinen.mvh janne
                              Janne, du är ju astaxanthinkungen, så kläm ur dig facit
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...