Efter bara ett par veckor...*foder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #31
    Jag är ganska säker på att det är 7-8 gram per kilo räkmix som gäller. Åtminstone om man kör Naturose astaxanthin. Det motsvarar c:a 1 msk har jag för mig.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Enligt tidigare diskussion som vi haft rörande dosering så hämtar jag uppgifter därifrån...

      Novasta´s Astaxanthin innehåller 2,5% ren astaxanthin medan NatuRose Astaxanthin innehåller 1,5%. Jag tycker det känns som stor skillnad, iallafall procentuellt sett.
      Novasta ger rådet att ha 5gr/1,3-2kg...det är alltså deras inrådan, och inte något jag själv kommit på.
      För att få samma andel Astaxanthin i räkmixen vid användandet av NatuRose så får man nästan dubbla mängden.
      Detta medför att man med Naturose astaxanthin kan dosera med 10gr/1,3-2kg färdig räkmix.
      En matsked är ca 7-8gr (15ml) och torde därför vara ett bra mått för hur mycket astaxanthin man kan dosera i räkmixen. Sedan är det ju helt upp till var och en efter vilka mål man har med tillskottet. Vill man ha fiskarna friskare med en liten färgförstärkning kan man säkert köra mindre dosering. Vill man däremot ha fiskarna friskare med en markant färgförstärkning så ska man hålla sig runt de värden som är satta här.

      Jag tycker inte att man ska överdosera då det finns väldigt lite skrivet om biverkningar, om det nu skulle finnas några. Rapporter säger dock att tillskottet inte ger biverkningar men det är upp till var och en att ansvara för sina egna fiskar och sitt egna foder. Jag råder alla att hålla sig inom de ramar som är satta av t ex Cyanotech (Naturose astaxanthin) eller producenten (glömt namnet) av det syntetiska Novasta.
      Senast redigerad av StefanL; 14 mars 2007, 11:11.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #33
        Hittade följande från en tidigare tråd där du(Malawe skrev följande:
        Dosering enligt Cyanotech är 2-4kg/ton färdigt foder (säljs vanligen till stora laxodlingar och foderindustrin) och omräknat till våra "ciklidmått" så blir det 2-4gr/kg slut citat.

        Själv så har jag fram till den senaste gången jag gjorde räkmix använt mig av den här rekommendationen. Nu sist så öste jag dock på med 15ml Naturrose till en sats med 800gr mix.
        Men Naturrose innehåller ju annat än Astaxanthin. Och det brukar ju heta att man ska undvika överdosering av tex vitaminer.
        Jag tippar dock på att en matsked NAturrose väger c:a 6gr . Jag skall dock väga det när jag kommer hem
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Ursprungligen postat av Stelin
          Hittade följande från en tidigare tråd där du(Malawe skrev följande:
          Dosering enligt Cyanotech är 2-4kg/ton färdigt foder (säljs vanligen till stora laxodlingar och foderindustrin) och omräknat till våra "ciklidmått" så blir det 2-4gr/kg slut citat.

          Själv så har jag fram till den senaste gången jag gjorde räkmix använt mig av den här rekommendationen. Nu sist så öste jag dock på med 15ml Naturrose till en sats med 800gr mix.
          Men Naturrose innehåller ju annat än Astaxanthin. Och det brukar ju heta att man ska undvika överdosering av tex vitaminer.
          Jag tippar dock på att en matsked NAturrose väger c:a 6gr . Jag skall dock väga det när jag kommer hem
          Hehe..påstår du att jag är motsägelsefull?

          Det är svårt med dessa doseringar och om man betänker att Cyanotech knappast skapat produkten enbart för akvariefiskar så kan det vara svårt att få exakt rätt doseringsvärde.

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #35
            Motsägelsefull, nej egentligen inte. Du skrev redan i den tråden som jag citerade dig från att du själv tyckte att man gott kunde ha i mer än vad Cyanotech rekommendarade.

            Angående spirulinan som diskuterades tidigare så diskuterade vi även det lite i den här tråden http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ight=Spirulina
            Senast redigerad av Stelin; 14 mars 2007, 11:51.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #36
              [QUOTE=Stelin]
              Jag tippar dock på att en matsked NAturrose väger c:a 6grQUOTE]

              Hmm, jag har nu vägt och jag hade för en gångs skull fel. I struken matsked vägde 8gr(+- 1gr), precis som ni sa...
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Visste väl det...

                Det var någon i tråden om Astaxanthin erbjudandet som vägde det om jag inte minns fel...

                Kommentar

                Arbetssätt...