Efter bara ett par veckor...*foder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Hur lite Astaxanthin man än petar ner i fodret är väl ändå första syftet att få mer krut i färgerna!? Så Tricella,visst e det ett "färgmedel"!?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #17
      Undrar om det är någon efterfrågan på röda golden

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av tezz
        Undrar om det är någon efterfrågan på röda golden
        ja det är det , mer än du kan ana så om du vet någon som har att sälja så är jag beredd att betala mycket pengar för röda golden.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Det går väl att få olika färger på golden på samma vis som färgsättning på papegojciklider?
          Men är inget att sträva efter hoppas jag.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av ozric
            Hur lite Astaxanthin man än petar ner i fodret är väl ändå första syftet att få mer krut i färgerna!? Så Tricella,visst e det ett "färgmedel"!?
            Det beror alldeles på vad syftet är, men som jag sagt så är det verkligen fel att kalla Astaxanthin för färgmedel när det inte handlar om syntetiskt framställt foder och att produkten knappast endast riktar sig till att "färga" fiskar eller annat. Detta fodertillskott äter djuren vanligtvis i naturen via alger och även om det kan användas i syften enbart för att förstärka färger på fiskar så finns det så oerhört mycket mer som är gynnsamt för fiskarna och värt att ge fodret i olika procentuella styrkor. Det är bara att kolla in Naturose astaxanthins innehållsförteckning så ser man att fodertillskottet innehåller nödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen.

            Jag vet inte vad man ska svara på angående doseringen. Det finns doseringsråd som ges på Naturose astaxanthin etikett och det bör man kanske inte överskrida. Eftersom jag inte vet vad som sker med fisken vid överdosering så är det bättre att hålla sig inom ramarna för vad som anses vara rätt dosering.

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #21
              Ursprungligen postat av malawijanne
              ja det är det , mer än du kan ana så om du vet någon som har att sälja så är jag beredd att betala mycket pengar för röda golden.
              Ja men det är ju bara att sätta dit blå lysrör så blir dom röda men du kanske redan viste det

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av tezz
                Ja men det är ju bara att sätta dit blå lysrör så blir dom röda men du kanske redan viste det
                nej det visste jag inte, vilka blå rör menar du.mvh janne

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  nej det visste jag inte, vilka blå rör menar du.mvh janne
                  sådana som får det att se ut så här

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Ursprungligen postat av rent vatten
                    Hur mycket är rätt mängd.Jag tog 2 teskedar till en standard mix, på 500g räkor och 500g ärtor.
                    Vad jag lärt mig är att mer än 2-3% astaxanthin är överflödigt näringsmässigt sett eftersom fisken inte kan ta upp allt iaf men 1-1,5% är ungefär vad som borde bli bra utan att överdriva färgerna, detta gäller äkta astaxanthin och inte syntetisk. Balansgången är tydligen hårfin innnan det blir en kraftig färgförstärkare. Dom som tar fram foder exprimenterar ju väldigt länge innan fodret hamnar på marknaden.
                    Av spirunila så kan man ha större doser, 11% kan fisken ha nytta av men beroende på vattenkvaliten så är det säkrare att ha mindre doser eftersom dom lätt kan få någon form av fläckar som tydligen va en kombination av ljus, vattekvalite och foder med för mycket spirulina.
                    Det va nån del i pigmentet som va känslig för det, kommer inte ihåg vad det hette tyvärr.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #25
                      [QUOTE=Malawe]
                      Jag vet inte vad man ska svara på angående doseringen. Det finns doseringsråd som ges på Naturose astaxanthin etikett och det bör man kanske inte överskrida. QUOTE]

                      JAg har inte min originalpåse kvar för astaxanthinet. Men om jag inte missminner mig så var rekommendationen från "tillverkaren" 2-4gr/kg mix)(=1-2 tsk/kg mix) Stämmer detta Stefan?

                      Deelay: 2-3% borde ju vara 20-30gr astaxanthin på 1 kg räkmix. Det låter vääääldigt mycket.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        Ursprungligen postat av Stelin
                        Deelay: 2-3% borde ju vara 20-30gr astaxanthin på 1 kg räkmix. Det låter vääääldigt mycket.
                        Jo det låter mycket, jag vet inte riktigt hur dóm menar ibland... om man tex läser på vissa spirulina foder så kan det ibland stå skyhöga siffror, upp mot 36% läste jag att nått foder skulle innehålla men om det är av totalvikten eller om dom går efter nått annat vette fasiken. Jag ska maila honom för en mer utförlig redogörelse, det känns som det skulle behövas.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #27
                          Förmodligen menar de torrvikt. Krama ur allt vatten ur ett kilo räkmix, så är det nog inte så många gram kvar.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Förmodligen menar de torrvikt. Krama ur allt vatten ur ett kilo räkmix, så är det nog inte så många gram kvar.
                            Låter iof vettigt =) btw... snart borås dags, skall jag ta med din fisk?
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Låter iof vettigt =) btw... snart borås dags, skall jag ta med din fisk?
                              Ja gärna det Och innan du packar bilen kan du väl tjoa till om det finns något annat intressant att plocka med from over there?
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av Tony
                                from over there?
                                haha låter som man kommer från mars =)
                                jag hör av mig strax innan.


                                Alltså... blöt upp astaxanthinet o mät sedan upp 20 gram tex.... torka det sedan o se vad det väger då =)
                                Senast redigerad av deelay; 13 mars 2007, 23:29.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...