Filter till ett 375L akvarie??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Filter till ett 375L akvarie??

    Sitter här & lusläser genom dessa sidor nu & har ej kommit fram till vad jag ska ha för pumpar & filter till mitt 375L kar.... Nån som vill ge mig förslag ???

    // Magnus
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det beror lite på vad du ska ha för fisk i burken...
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Snurbo
      Användare
      • februari 2007
      • 86

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Det beror lite på vad du ska ha för fisk i burken...

      Hej Hej.... Malawi Ciklider, Zebra,golden,tropheops Chilumba..plus en mal... Ca 20 st fiskar sammanlagt!!!

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ok... jag personligen har provat en massa olika men har slutat med det nu och kör i princip bara Eheim, dyrt jag vet men det blev ännu dyrare att köpa annat först för att ändå köpa Eheim sen...
        Jag skulle köpt ett Eheim 2250 ytterfilter och sedan en maxijet på 1000L/T med filterpatron på som partikelfilter och cirkulationspump...
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Håller helt med deelay. Så hade jag nog också gjort. Alternativet är att köpa en btn-bakgrund och köra filtermatta och pump bakom den. Ungefär samma kostnad som en Eheim, men mycket snyggare.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • MagArne
            Användare
            • december 2006
            • 263

            #6
            Både en 2250 och en maxjet låter lite overkill i ett 375liters kar, fiskarna motioneras ju nästan ihjäl då

            Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut på utrustningen? Blir lite lättare att tippsa om du ska ha det bästa, är ute efter en budgetlösning eller är sugen på att bygga lite själv, o.s.v.

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Jag har köpt två New-Jet 1200 l/h från Aquarium Systems som jag ska koppla till filtermatta och gömma i mitt 375 liters. Jag ska också ha malawi. Detta beslut tog jag efter att ha fått råd och rekomendationer här på forumet. De kostar 216:- st. i min affär och bygger bara 5 centimeter.

              Kommentar

              • johan eriksson
                Användare
                • maj 2004
                • 159

                #8
                Ursprungligen postat av MagArne
                Både en 2250 och en maxjet låter lite overkill i ett 375liters kar, fiskarna motioneras ju nästan ihjäl då
                Jag har ett eheim 2217 och en aquaclear 802 i en btn modul vilket borde ge mer cirkulation men ungefär samma mängd filtermaterial som att ha en 2250. Fiskarna motioneras inte ihjäl om man placerar utblåsen bra samtidigt som vattnet blir klart och filtreringen räcker till.

                /johan

                Kommentar

                • Snurbo
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 86

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagArne
                  Både en 2250 och en maxjet låter lite overkill i ett 375liters kar, fiskarna motioneras ju nästan ihjäl då

                  Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut på utrustningen? Blir lite lättare att tippsa om du ska ha det bästa, är ute efter en budgetlösning eller är sugen på att bygga lite själv, o.s.v.

                  Tja.... Hade väl tänkt & lägga runt 1500:- på filter.... Har ju ett par Fluval3 innerfilter som skulle kunna "komplettera" nån ytterfilter

                  Kommentar

                  • johan eriksson
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 159

                    #10
                    Ursprungligen postat av Snurbo
                    Tja.... Hade väl tänkt & lägga runt 1500:- på filter.... Har ju ett par Fluval3 innerfilter som skulle kunna "komplettera" nån ytterfilter
                    För de pengarna får du ett 2217 och en cirkulationspump med lite filtermatta, alternativt att du börjar med ett ytterfilter samt dina befintliga fluval 3r.

                    /johan

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagArne
                      Både en 2250 och en maxjet låter lite overkill i ett 375liters kar, fiskarna motioneras ju nästan ihjäl då
                      Bara för att man köper en bil som går i 240kmh så behöver man ju inte köra så fort hela tiden, vore jobbigt om man visste att bilen inte går fortare än 90kmh, använd gaspedalen med sunt förnuft =)=)

                      Sätter man ett strilrör tex på utblåset på ytterfiltret sen placerar maxijetten långt ner o låter den spruta lite snett upp så kommer man få en ganska lugn o fin rörelse i burken.

                      I lokalen tex har jag satt maxxijettar i 450L burkar, 1 i varje på ca 1000L/T bakom filtermattat och riktat strålen diagonalt med vattenytan vilket ger en lagom bra fart på vattnet då etfersom jag måste få ut max kapacitet eftersom det bara är en i varje =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • MagArne
                        Användare
                        • december 2006
                        • 263

                        #12
                        Tyvär räcker ju inte 1500kr till ett 2250 ytterfilter med filtermaterial.
                        Är det två Fluval 3 innerfilter du har så går det utmärkt att köra med dom som komplement. Kanske rent utav enbart köra med dessa tills du sparat ihop lite mer pengar till filterutrustning.
                        Jag kör själv med enbart ett innerfilter (Eheim 2252 1200l/h) till mitt 450liters vilket har gått bra hittills.
                        Jag har liknande fisk som du ska skaffa. 20st +4 små malar.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av MagArne
                          Tyvär räcker ju inte 1500kr till ett 2250 ytterfilter med filtermaterial.
                          Pris framgick inte i början av tråden =)

                          Ursprungligen postat av MagArne
                          Jag kör själv med enbart ett innerfilter (Eheim 2252 1200l/h) till mitt 450liters vilket har gått bra hittills.
                          Jag har liknande fisk som du ska skaffa. 20st +4 små malar.
                          Det är iof ett alternativ som fungerar ganska bra, speciellt om man skaffar 1 eller 2 extra behållare så det inte sätts igen lika fort.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • johan eriksson
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 159

                            #14
                            Ursprungligen postat av MagArne
                            Tyvär räcker ju inte 1500kr till ett 2250 ytterfilter med filtermaterial.
                            Är det två Fluval 3 innerfilter du har så går det utmärkt att köra med dom som komplement. Kanske rent utav enbart köra med dessa tills du sparat ihop lite mer pengar till filterutrustning.
                            Jag kör själv med enbart ett innerfilter (Eheim 2252 1200l/h) till mitt 450liters vilket har gått bra hittills.
                            Jag har liknande fisk som du ska skaffa. 20st +4 små malar.
                            Jag forsätter att förespråka 2217. Det kostar bara lite mer än 2252 samt har likvärdig cirkulation. Sen tycker jag att cirkulationen i karet blir trevligare när man har två utblås riktade mot varann istället för ett som får "snurr" på allt vatten i hela karet.

                            Om vi ska titta utanför 1500 kroners burgeten är ju frågan om det inte är klokare att ha två st 2217 än ett 2250?

                            Kommentar

                            • johan eriksson
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 159

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Det är iof ett alternativ som fungerar ganska bra, speciellt om man skaffar 1 eller 2 extra behållare så det inte sätts igen lika fort.
                              Hur resonerar du när du plötsligt anser att ett liten innefilter funkar när du i början av tråden förespråkar jättefiltret 2250?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...