Bukvattensots Medicinerings ABC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskusfisk.se
    Användare
    • februari 2006
    • 18

    #16
    Ursprungligen postat av Tony
    Matte, är det okej att saxa i ditt inlägg också för att lägga upp i FAQ?


    Du får gärna använda denna länk om du vill referera till nåt : http://www.diskusfisk.se/magproblem.html

    Den artikeln är mer inriktad på diskus men bortser man från värmen som diskusar klarar så är ju symptomen och och sjukdomsalstrarna det samma..
    Inlägget är bara korta drag och kan ge en fel bild.

    Kommentar

    • forza78
      NCS Medlem
      • juli 2005
      • 36

      #17
      Mycket intressant inlägg Matte!

      Fick mitt första "anfall" av bukvattensot i höstas och försökte då direkt få tag på Flagyl vilket var helt omöjligt. Ringde runt till säkert 6-7 olika veterinärer som alla vägrade att skriva ut ett recept. Då octozin var slut i alla butiker just då så fick jag köra med enbart aquafuran. Det lugnade ner sig till slut men det var ett gäng troffar+hästnosar som strök med.

      Det jag undrar är hur får jag tag på Flagyl och är octozin lika "bra" att behandla med?
      //Tommy

      Kommentar

      • Diskusfisk.se
        Användare
        • februari 2006
        • 18

        #18
        Ursprungligen postat av forza78
        Mycket intressant inlägg Matte!

        Fick mitt första "anfall" av bukvattensot i höstas och försökte då direkt få tag på Flagyl vilket var helt omöjligt. Ringde runt till säkert 6-7 olika veterinärer som alla vägrade att skriva ut ett recept. Då octozin var slut i alla butiker just då så fick jag köra med enbart aquafuran. Det lugnade ner sig till slut men det var ett gäng troffar+hästnosar som strök med.

        Det jag undrar är hur får jag tag på Flagyl och är octozin lika "bra" att behandla med?

        Flagyl är receptbelagt så det är ju svårt om man inte har en veterinär som skriver ut det!!
        Octozin har metronidazol som verksamt ämne precis som Flagyl.
        Jag vet att Akvarie lagret i Stockholm säljer Metronidazol men det är rätt dyrt tyvärr.

        Om man använder flagyl så är det bästa att blanda den i fodermixen 1,5g till 100g foder.
        Iom att Flagylen inte är verksam så länge när man doserar den i vattnet så brukar jag aldrig dosera den rakt ner i karet.
        I dom fallen jag har en fisk som inte äter så använder jag mig av octozin i vattnet!
        Sen om dom är lika effektiva det har jag svårt att svara på Octozin är ju framtagen till akvarie bruk så den är nog bra!!
        Så en kombination av dom båda kanske är det bästa Fagyl i mixen om fisken äter och octozin i vattnet för att få igång en fisk inte äter.

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #19
          Ursprungligen postat av forza78
          Fick mitt första "anfall" av bukvattensot i höstas och försökte då direkt få tag på Flagyl vilket var helt omöjligt. Ringde runt till säkert 6-7 olika veterinärer som alla vägrade att skriva ut ett recept.
          Ja du, så här är det om man ska vara riktigt noggrann... Receptförskrivning av antibiotika skall ingå som ett steg i behandling av patient (fisken i detta fall). Vid sådan behandling av patient skall också journal föras enligt konstens regler. Då skall uppgifter tas om ägare, fisken - inte var för sig utan på "flocknivå" går bra, men en beskrivning skall finnas, uppgifter om sjukdomshistoria (anamnes) och föreslagen behandling. Det krävs av veterinären att han sätter sig in i fallet, och tror sig veta vad han behandlar och varför. För den ynka hundringen i receptarvode som är brukligt är det mycket tid för lite pengar plus att fiskbehandling ofta ger en osäkerhetskänsla hos de flesta veterinärer eftersom det inte ingår i utbildningen till särskilt stor grad.. Så är det rent krasst och enligt regelboken. Sedan är det en annan sak om du har bra kontakt med en veterinär som litar på att du ställt något sånär rätt diagnos, vet att du verkligen håller fisk och inte vill smygbehandla din egen diarré med Flagyl och vad för slags fisk du har... Då går det enklare såklart.

          Om du inte har kontakt med någon veterinär så är det bättre att skicka ett e-mail till din lokala veterinärklinik där du ger dina uppgifter och förklarar ditt ärende alternativt beställer en tid på en kliniken så att du kan sätta dig ner och diskutera med en veterinär (fisken får stanna hemma ). Då får du såklart betala ett poliklinikarvode men när det är avklarat så kan du säkert senare få recept per telefon i framtiden av den veterinären

          Till sist undrar jag hur zoo-affärer och akvariehandlare kan få sälja metronidazolpreparat? Någon i branschen får gärna ge ett svar... (det är inget påhopp alltså, bara en fundering)

          /Mats

          Kommentar

          • judas
            Användare
            • oktober 2005
            • 33

            #20
            Ursprungligen postat av Diskusfisk.se
            Flagyl är receptbelagt så det är ju svårt om man inte har en veterinär som skriver ut det!!
            Tandläkare & läkare skriver också ut metronidazol. De förskriver nog inget om du inte känner dem.

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #21
              Ursprungligen postat av judas
              Tandläkare & läkare skriver också ut metronidazol. De förskriver nog inget om du inte känner dem.
              Tandläkare och läkare har absolut ingen rätt att förskriva recept till djur, vare sig de känner djurägaren eller inte.

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • juni 2006
                • 357

                #22
                Bukvattensot sprids inte via håvar och dylikt väl?
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  Kan bukvattensot (svullen buk, ruttnande tarmar) hos ciklider botas med metronidazol? Så det är en protozo-infektion, alltså, inte en bakterieinfektion?

                  Kommentar

                  • malawi375
                    Användare
                    • april 2006
                    • 209

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Kan bukvattensot (svullen buk, ruttnande tarmar) hos ciklider botas med metronidazol? Så det är en protozo-infektion, alltså, inte en bakterieinfektion?
                    Ja du säg det den som vet... Vad man har läst sig till här på forumet och i övrigt på internet så anser nog rätt många att protozoer (flagellater) kan orsaka tarminfektioner > ökad tarmväggspermeabilitet > proteinläckage > vätska i bukhålan => "bukvattensot". Finns ju också de som anser att det oftast beror på bakterieinfektion, då närmast av clostridier som såklart också kan orsaka "bukvattensot". Både protozoer och clostridier är behandlingsbara, åtminstone i teorin, med Flagyl/metronidazol. Ruttnande tarmar, nä då har det nog gått för långt

                    Kommentar

                    • judas
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 33

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawi375
                      Tandläkare och läkare har absolut ingen rätt att förskriva recept till djur, vare sig de känner djurägaren eller inte.
                      Detär mkt man inte får.....

                      Kommentar

                      • malawi375
                        Användare
                        • april 2006
                        • 209

                        #26
                        Ursprungligen postat av judas
                        Detär mkt man inte får.....
                        Jupp

                        Kommentar

                        • BJC
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 166

                          #27
                          Om man inte vill/kan plocka ut fisken och medicinera dem separat, är det okej att medicinera med Flagyl direkt i akvariet utan att ta ut filtermaterialet? Eller ska man tömma akvariet på filter, inredning, grus innan medicinering?

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cissi
                            Bukvattensot sprids inte via håvar och dylikt väl?
                            Jo, det tror iaf Jag! Försöker att tänka på att inte köra m samma (blöta) håv,blöta händer från en burk till annan, ifall jag misstänker nåt sjukt.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Diskusfisk.se
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 18

                              #29
                              Ursprungligen postat av BJC
                              Om man inte vill/kan plocka ut fisken och medicinera dem separat, är det okej att medicinera med Flagyl direkt i akvariet utan att ta ut filtermaterialet? Eller ska man tömma akvariet på filter, inredning, grus innan medicinering?
                              Det kan vara riskabelt med flagyl i vattnet då det inehåller en lite den socker som fungerar som ett raketbränsle åt bakterier men vet du att du inte har en bakteriell infektion så är det bara att köra på!!

                              Metronidazol dödar inte filterbakterierna däremot så ger slagg produkten av metronidazol nitrirt så gör du ett test på vattnet under en medicinering så kommer du få värden av nitrit på testet.

                              Jag använder aldrig flagyl i vattnet jag blandar den i maten 1,5g till 100g foder.

                              Kommentar

                              • Hogan1
                                Användare
                                • augusti 2008
                                • 149

                                #30
                                Ursprungligen postat av Diskusfisk.se
                                Jag använder aldrig flagyl i vattnet jag blandar den i maten 1,5g till 100g foder.
                                Det hjälper ju tyvärr inte när fisken inte äter - vilket ju tyvärr är det som oftast gör att man misstänker bukvattensot.

                                Jag har lyckats bota ett par fiskar med kombinationen Flagyl/Aquamor (eller Aquafuran). Men nu har jag två rödzebra med trolig BVS - och Flagylen är slut. Fick tag på dom rackarna och kör nu ett intensivbad med Aquafuran så får man se hur det går...
                                Överlever dom får jag förmodligen ett recept på metronidazol i morgon och då kan det nog fixa sig.
                                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...