Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    Vattenbyte överskattat?

    Hejsan...

    En liten fråga...
    träffade på en kille på kobbet som oxå har akvarie, vi började prata lite....

    Kom fram till vatten bytena....han byter en gång om året... ???
    Hur är det möjligt? hur kan de klara sej?
    Han har inga speciella filter eller något alls, ändå funkar det...skumt...

    Är vatten byten överskattat? Eller klara vissa arter detta, minns inte vilka fiskar han hade.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Har också hört om folk som har bytt en gång om året och då kokas grus och stenar, och akvariumet ska helst diskas med klorin

    Allt funkar säkert, frågan är ju bara hur bra det är...

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Lilljimpan m na kan säga så här har du diskus bör du byta ofta och tätt för inget filter i hela världen kan ersätta vattenbytena jag har själv ett 275 lit akvarium där jag har 12 st ungdjur diskus av arten Red Rose jag matar 5 ggr om dagen och byter 50%vatten varje dag nu har vi också ett bra vatten i min kommun,Mvh Ann-Mari PS Vattenbyten kan och ska aldrig underskattas

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Det är många av det gamla gardet av akvarister som aldrig byter vatten men än att fylla på det som dunstar.

        Jag har själv ett mer eller mindre frivilligt experiment på jobbet där jag har ett 200-liters med en grupp P. saulosi. Där byter jag vatten när jag har tid och lust vilket brukar bli max 1 gång per månad. Fisken funkar alldeles utmärkt, men de leker inte och växer betydligt sämre än de gör hemma. Så, jag tror nog att man kan sluta byta vatten om man står ut med förkrympta fiskar som inte leker
        Tony Englund

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Tony tala gärna om andra fiskar det du säger gäller dock inte diskus,mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            Fiskar kan anspassa sig till gammalt vatten. Slutar du byta vatten så kan fisken bli sjuk, men också anspasa sig till det dåliga vattnet, inget att rekomendera dock.

            Sen om du gör ett större vattenbyte så dör troligtivs fisken av en chock då fisken just blivit van med högra nitrathalter.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Ja du det finns som sagt ingen sanning i denna hobby mina 50% om dan fungerar alldeles utmärkt och när det gäller diskus så vet man att fisken har flagellanter på gälar och på kroppen och vid dålig vattenhygien bryter dom ut och då kan man tom få hålsjukan vilket inte är roligt,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Det beror oftast på vad för fisk man har + antalet och om man har växter
                Ett kar med mycket växter och guppi i klarar sig utan vatten byte

                Kommentar

                • rioja

                  #9
                  För några år sedan odlade jag discus och bytte dagligen 80% av vattnet i ett 310 liters oinrett akvarium, fiskarna växte fint, matades flera ggr varje dag och ph sänktes med fosforsyra och torv i stora ytterfilter, detta fungerade mycket bra med dom flesta sydamerikanska ciklider som fick ungefär samma behandling som discusen, fjärilsciklider, Guianacara stergiosi mfl.. Mycket roligt och många akvarium senare fanns bara frugans 8-kantiga 80 liter akvarium kvar.....Vattenbyten uteblev och vatten fylldes på när pumpen gick torrt dvs. ca 20 liter 2 ggr/år fiskarna (ett par scalare) mådde tillsynes bra iallafall och lekte emellanåt iallafall....
                  Men av erfarenhet så är täta vattenbyten och rikligt med omväxlande foder att rekomendera för att få fiskarna att växa och må bra, och det är naturligtvis särskilt viktigt i ett yngelakvarium...
                  Frugans gamla 80 liters akvarium är numera utrustat med lite tanganyikaciklider...snäcklekare och prinsessan av burundi (och en scalare !?) 50% vattenbyte/vecka och lite bikarbonat i samband med vattenbytet verkar passa fint....Bifogar en länk till ett videoklipp som grabben fixade vid senaste matningen med fryst artemia, det brukar var lite lugnare när maten är slut !
                  Senast redigerad av Gäst; 12 februari 2007, 23:41.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    För den som är intresserad kommer jag och hålla ett föredrag i höst i Fagersta akvarieförening i just ämnet "Diskushållning och odling"höll detta föredrag i Uppsala för några år sen fick possitivt gensvar,Mvh Ann-Mari PS Vattenbyten för diskus är A-O

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      NIi som tycker vattenbyten är jobbiga kan skaffa katt iställer för tänk er ,att en fisk kan inte gå på toa eller kasta matrester i soptunnan den tvningas mer eller mindre och simma i sin avföring och då mår den också bra av och få vattenbyten en människa kan gå på toa etc fiskarna är beroende av oss akvarister helt enkel,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Jag tror att i vissa växtkar så kan man minimera vattenbytandet till en rätt låg nivå. Bara man ser till att tillsätta rätt växtgödning i rätt dos. Vilket i sin tur kräver troligen mer pyssel än vattenbyte . Har ett litet växtkar som jag byter mindre o mindre vatten i. Max en gång i månaden. Nitrathalten är stabilt låg och Ancistrus, Nicholsi samt paletter leker i ok takt. Men mindre jobb är det absolut inte.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Secret_Alicia
                          Användare
                          • oktober 2006
                          • 58

                          #13
                          Ursprungligen postat av rioja
                          Bifogar en länk till ett videoklipp som grabben fixade vid senaste matningen med fryst artemia, det brukar var lite lugnare när maten är slut !
                          http://www.andhales.se/80.wmv
                          möjligtvis rootvälta..eller Kalle Baah (musiken alltså)

                          Kommentar

                          • Secret_Alicia
                            Användare
                            • oktober 2006
                            • 58

                            #14
                            Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            NIi som tycker vattenbyten är jobbiga kan skaffa katt iställer för tänk er ,att en fisk kan inte gå på toa eller kasta matrester i soptunnan den tvningas mer eller mindre och simma i sin avföring och då mår den också bra av och få vattenbyten en människa kan gå på toa etc fiskarna är beroende av oss akvarister helt enkel,Mvh Ann-Mari
                            oj vad du hetsar upp dig annmari . tror inte det är nån som påstått nått annat heller...

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              LN jag talade om diskusakvarier och vattenbyten inte om växter,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...