Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #46
    En lite skojjig parentes är att om vattnet i vår simhall byts ut i ett 100% igt vattenbyte så tar det en vecka att rena vattnet innan kraven på badvatten är uppfyllda så att badande får hoppa i.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #47
      lite bensin till elden kanske

      Visst är vattenbyten bra för att på sikt hålla vattnet bra. Det jag till viss del saknar är någon form av nyansering. För de flesta ciklidister så bedömer man hur duktig akvarist man är efter hur mycket vatten man byter, då skulle annmari helt klart leda ligan, bäst i sverige? Men man kan byta för mycket vatten för fiskarna och deffinitivt för mycket för sin egen orks skull. Jag träffar dagligen folk som inte orkar ha ciklider för att de kräver så mycket jobb. Det håller jag inte med om.

      Jag har länge varit mycket interesserad av både växter och ciklider. Det senaste projektet har varit att försöka med moderat belysning hålla vattnet i en överbefolkad tank bra med hjälp av växterna. Det har gått förvånansvärt bra och jag kan idag avslöja att nitrataccumulering inte har varit några problem. Det har varit viss fosfataccumulering, men inte mer än månatliga 10% vb har hållt det i schack. Med 10% vattenbyten i månaden blir den årliga utbytta vattenmängden ca 50% av det ursprungliga, dvs lika mycket som de flesta här inne byter på en vecka. Denna vattenbytesregim tvingar mig att tillsätta extra nitrat för att tillgodose växterna vad de behöver.

      Jag träffar dagligen akvarister som hävdar att man inte kan ha växter med mbunas, det håller jag inte med om. Genom ett kar som jag startat åt en vän kan jag konstatera att det inte är sant. Mbunas äter inte friska växter överhuvudtaget. Det som gör att växterna inte trivs i mbunaskar stavas vattenbyten. I detta kar har växterna och den kraftiga cirkulationen hållt nitraten i schack i 3 månader nu. Däremot är fosfataccumulationen så pass hög att vi har bestämmt oss för att köra fosfatabsorberande filtermaterial. Med tiden kommer vi att sätta in veckliga vattenbyten om 10%, detta främst för att ge den syrekick som mbunas verkar triggas av. Detta motsvarar ungefär ett 50%igt vattenbyte var 3e månad

      Mbunaskaret på jobb hålls med samma vattenbytenregim, men med mindre växter. I detta karet har inte accumulerats mätbara halter av varken nitrat eller fosfat på 2 månader. Skillnaden misstänker jag ligger i att mina arbetskamrater troligen inte matar lika mycket som jag, man måste ju vara ledig ibland också.

      Så vari ligger egentligen behovet av veckliga vattenbyten på upp till 50%? Om vattnet filtreras bra så accumuleras nitrat och fosfat. Det tar ett halvt år att accumulera för fiskarna farliga nivåer. 10% räcker för att ge den syrekick som verkar trigga fiskarna och räcker troligtvis för att hålla nitrat och fosfat i schack. Skulle det nå altför höga nivåer är det ju bara att öka till 25 % ett tag, men inte för länge. Med detta sätt att hålla akvarium blir det mindre jobb och mer njutning. Dessutmom med levande växter istället för sterila miljöer.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #48
        Super svar Magnus. Jag förökte med ett liknade svar på sidan två. Men det var inte i närheten av att vara så beskrivande som ditt. .
        Detta tycker jag är riktigt kul inom akvarie hållning,, att försöka svara på frågan "varför byter jag vatten?"

        Föresten Magnus-- Nördsen ska samlas hemma hos Torsten på Tisdag.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • augusti 2006
          • 157

          #49
          Strålande inlägg Tropfrog, ett av de bästa jag läst på länge. Jag började med att läsa sista sidan här i tråden och när jag kom till ditt inlägg blev jag tvungen att läsa resten också.

          Det som slår mig, om man nu tillåter sig att generalisera, är att de som verkar byta mest vatten är de som har diskus. Dagliga vattenbyten är kanske också ett måste om man matar riktigt rejält (5 ggr/dag?) och har ett "kalt" kar utan växter. Så, ok, vill man ha diskus i bitopriktig miljö (utan växter vad jag förstått) så får man väl se till att byta vatten ofta. Själv snubblade jag över följande artikel som beskriver, i mitt tycke, ett betydligt enklare och trevligare sätt att hålla diskus

          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #50
            Bra inlägg magnus.

            en fråga bara vad händer med ledtalet i ett akvarie som matas duktigt i och bara byts 10% vatten i månaden? Du verkar ju ha stenkoll på detta.
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #51
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              En fråga bara vad händer med ledtalet i ett akvarie som matas duktigt i och bara byts 10% vatten i månaden? Du verkar ju ha stenkoll på detta.
              Normalt sett ska det inte hända särdeles mycket med ledtalet om det är ett kar som Magnus beskriver. En viss ökning borde man se, men växterna slukar mycket av de olika salterna. Beroende på växtvalet lär man få antingen en viss minskning av pH över tiden, eller ett rätt högt pH (med bicarbväxter så åker pH:t upp).

              Annars har det förvånat även mig att inte ciklidister kör med fler växter. Vill man nu verkligen inte ha växter i favvobaljan så kan man koppla ihop två kar. Enligt min erfarenhet funkar burkar med växter i betydligt bättre än kala burkar. Detta är ju också ett alternativ till discus, som det länkas till ovan. Trivs man med kala akvarier så går det ju även där att koppla ihop två kar eller göra ett flytväxtfilter/växtfilter som körs ovanpå discuskaret. Rekommenderar varmt Diana Walstads bok för att sätta sig in i detta med växtkar på ett enkelt sätt.

              Egentligen är det en rätt lurig fråga det här med vattenbyten. Beroende på vilket kar man har, fisksammansättning, växter, kranvattnets kvalitet unt so weiter så kan man byta för lite, för mycket, med fel vatten, byta allt vatten eller knappast något. Med rätt vatten har jag gjort 100-procentiga vattenbyten till Jullar, som är erkänt känsliga för stora vattenbyten. Inga problem, bara bra resultat. Med fel vatten har jag fått samma Jullar att stelna till och driva runt på botten (med små vattenbyten - och jo, de klarade sig).

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #52
                Nagon som vet hur bakterier beter sig i olika vattenbytesregimer?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • lilljimpan
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 143

                  #53
                  Mycket givand svar topfrog...
                  Är åt det håller jag skulle vilja få mina kar att funka...

                  En fråga dök upp...fosfor absorberande filter material? Hur ser det ut, var hittar man det?

                  fin länk janne...

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #54
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Nagon som vet hur bakterier beter sig i olika vattenbytesregimer?
                    Jag har ingen referens, men jag sätter en peng på att de accepterar både låga och höga näringshalter, men att snabbt varierande näringshalter är suboptimalt.
                    Anektdotiskt har jag också märkt att om man inte gör vattenbyten blir nitrat den begränsande näringen för växterna; man hör mycket om nitratanhopning, men antingen har jag för låg stocking density eller så gör mina deep sand beds sitt jobb och reducerar nitraten till kvävgas.

                    Lustigt nog har jag inga problem med cyanobakterier, trots nitrathalter så låga att växterna får kloros och dör, och tillochmed Cladophoran får kämpa.

                    EDIT: Jag har alltid trott att anledningen till att folk inte har växter i rift-ciklid-kar är (den felaktiga) föreställningen att det inte finns några växter i rift-sjöarna?
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 15 februari 2007, 12:15.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #55
                      Hej!

                      Hej!
                      Vattenbyten är väl självklara det trodde jag ni visste,alla akvarister byter vatten ett måste,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • panna
                        Användare
                        • december 2004
                        • 233

                        #56
                        Jo det klart att man byter vatten. Men frågan är om vi byter för ofta eller för mycket. Vattenverket tillsätter kloramin vilket inte fiskarna tycker om. Kloramin finns inte i våra sjöar så där byts det inget vatten. mvh. Jouni

                        Kommentar

                        • janne63
                          NCS Medlem
                          • augusti 2006
                          • 157

                          #57
                          Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          Vattenbyten är väl självklara det trodde jag ni visste,alla akvarister byter vatten ett måste,Mvh Ann-Mari
                          Just detta var väl en del av den ursprungliga frågeställningen? Att säga att det är självklart besvarar väl inte frågan om huruvida vattenbyten är överskattade eller ej.
                          Mvh Janne

                          420, 110 , 620, 120 L SA

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #58
                            För att svara på ursprungsfrågan, jag tror att vattenbyten generellt underskattas .

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • MagArne
                              Användare
                              • december 2006
                              • 263

                              #59
                              Behövs vattenpreparat? Om, vilka i så fall?
                              Vad använder ni för vattenpreparat vid vattenbyten?
                              Något preparat ni starkt rekomenderar eller inte höll måttet?

                              Kommentar

                              • dinajel
                                Användare
                                • november 2004
                                • 569

                                #60
                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!
                                Vattenbyten är väl självklara det trodde jag ni visste,alla akvarister byter vatten ett måste,Mvh Ann-Mari
                                Det är dom självklara sanningarna som är viktigast att ifrågasätta. Läs tex. tropfrogs inlägg. Vattenbyten är inte alls ett måste.
                                Daniel Andréasson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...