Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #31
    Hur mycket vatten man behöver byta beror på väldigt många olika saker. Vad du har för fiskar, hur mycket syre de kräver (finns i sin naturliga miljö), hur mycket du matar, hur många fiskar du har i akvariet, vilken temperatur vattnet har, hur mycket växter du har, vad du ger dem för mat, hur mycket du vill få dem att leka, hur snabbt du vill att de skall växa etc.

    Byter du vatten så försäkrar du dig om att allt är ok! Så ser jag det! Men visst kan man slarva då och då och det är inte hela världen. Dock måste man ju tänka på att i naturen så förnyas ju vattnet hela tiden (kan man säga) så att byta vatten är ett sätt att få fiskarna att trivas bättre, det är ju inget snack om saken.

    Det finns ju inga fiskar som trivs bättre då man inte byter vatten, förutsatt att man inte byter till felaktigt vatten. De flesta vill få sina fiskar att trivas och därför byter man vatten...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #32
      Ursprungligen postat av jonre723
      Snälla snälla snälla Annmari: sluta tjata om dina diskusar på forumet för afrikanska ciklider...
      JAg har flyttat amnet till "Akvariet" men jag haller med om att alla fiskar inte ar discus. Sedan maste man komma ihag hur manga kg fisk man har per liter vatten och hur mycket man matar. Jag har nagra barber pa 2 cm i 20 liter med massor av vaxter. Jag byter nastan aldrig vatten och nar jag gor det sa marker man ingen skilnad egentligen. Nar jag holl ett par Aequidens patricki och ett par Crenicichla menezesi i 540 liter sa matade jag en hel del och maten gar snabbt genom dessa fiskatare. Jag bytte 50% en gang i veckan och hade kanske behovt gora detta oftare, trots att botten var helt tackt med Cryptocoryne.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 13 februari 2007, 10:50.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • lilljimpan
        Användare
        • februari 2005
        • 143

        #33
        Hur byts vatten ut i sjöar? (förutom regn vatten)
        hur cirkulerar det där?
        hur renas det?

        menar sjöar som inte har anknytning till källor eller vatten drag.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av lilljimpan
          Hur byts vatten ut i sjöar? (förutom regn vatten)
          hur cirkulerar det där?
          hur renas det?

          menar sjöar som inte har anknytning till källor eller vatten drag.
          Det kommer in vatten vi regn och floder men framforallt grundvatten. En sjos upptagningsomrade ar rejalt stort. Ostersjons ar t ex i princip hela Sverige, Finland, Estland, Lettland, Littauen, delar av Polen Tyskland och Ryssland. Man raknar ut omsattningstid (turnover). Ofta ar den mindre an ett ar, i sma sjoar i flodsustem MYCKET kortare. For Vattern tror jag att den ar 50 ar. Men biomassa fisk per liter vatten ar forsumbar jamfort med akvarium. Daremot kan biomassan (doda vaxter och plankton) vara mycket hog och orsaka syrgasbrist.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #35
            Min erfarenhet är att vattenbyten är oumbärliga när...
            1) Akvariet är nystartat så nedbrytningen inte är i full gång.
            2) Nånting har gått snett, t.ex. medicinering har slagit ut filterbakterierna eller akvariet har blivit mycket kraftigt övermatat.

            När akvarierna väl är i full gång gör jag i princip aldrig vattenbyten, bara fyller på det som avdunstat. Det är dock ingenting jag rekommenderar nyböjare, eftersom det kräver erfarenhet och fingertoppskänsla för hur fisk & växter mår - innan man har den bör man göra veckobyten, vare sig de behövs eller inte. Det finns heller egentligen ingen fördel med att inte göra vattenbyten, förutom att man sparar in en del jobb.

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #36
              väldans va "poppis" med div inlägg som avslutas med överskattat? *ler* sett fler även på zoopet..

              men iaf,

              Nej, vatten byten är ett definitivt måst. tänkt dig själv simma om kring i din egen avföring...
              de funnnkar jue inte. inte för mig iaf, och jag tror inte fiskarna vill det heller även om de inte har en sådan tnake på just det men de känner va vatten värden osch så.

              vatten bör bytas MINST 1 gång i veckan,helst 2, oavsett fisk sort man har.

              är vad jag fått lära mig iaf, samt tycker och ser att det är bra för iaf mina fisk.

              (iofs har jag diskus och de får nytt vatten varannan dag...)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #37
                Ursprungligen postat av lilljimpan
                menar sjöar som inte har anknytning till källor eller vatten drag.
                Missade den har.

                Dessa sjoar som har en vattenyta OVANFOR grundvattennivan (inte anknytning till kallor) ar extremt ovanliga. Pa rak arm kommer jag bara pa tva exempel. Det forsta ar sjoarna pa Fraser Island utanfor Australien som bildads genom att dott vaxtmaterial mineraliserats och bildat skalar vilket gor att en sjo bildas ovanfor grundvattennivan. Dessa sjoar ar hyperoligotrofa och innehaller sa lite naring att det knappt finns liv. Har byts inte vattnet men alla kvaveforeningar bind omedelbart upp i biomassa i det svultna ekosystemet. Det andra exemplet ar en sjo pa en hogmosse, som har en vattenyta ovanfor grundvattennivan utanfor mossen. Unga kratersjoar dar det bildats en skal av vulkaniskt glas i en upphojd kaldera ar kanske ett annat exempel.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 13 februari 2007, 11:01.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Gäst

                  #38
                  Hej!

                  Hej!
                  Nej Zahpi det var inte så jag menade alltså att en katt kastar sina sopor i soptunnan men om du läser mellan raderna så förstår du faktiskt vad jag menar?!,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • lilljimpan
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 143

                    #39
                    Aha...

                    Dum fråga kanske men vad innebär Biomassa....?

                    Finns någon bra länk som beskriver hela prossesen bra?
                    I vilken ordning allt händer, vad som sker, vad som bildas, vad som bryts ner osv...

                    Kommentar

                    • palm
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 114

                      #40
                      Måste bara ändra frågeställningen lite.

                      Kan man byta för mycket vatten? och eller för ofta?

                      /Palm
                      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av lilljimpan
                        Aha...

                        Dum fråga kanske men vad innebär Biomassa....?

                        Finns någon bra länk som beskriver hela prossesen bra?
                        I vilken ordning allt händer, vad som sker, vad som bildas, vad som bryts ner osv...
                        Mangden levande material dvs. bakterier, plankton vaxter och djur osv.

                        Lank


                        (sok sjalv pa kolets, kvavets och fosfors kretslopp samt sjo, eutrofiering eutrof oligotrof etc, eller plocka fram en bok i Naturkunskap A eller Biologi A.)
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • lilljimpan
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 143

                          #42
                          man tackar

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #43
                            Ursprungligen postat av palm
                            Måste bara ändra frågeställningen lite.

                            Kan man byta för mycket vatten? och eller för ofta?

                            /Palm
                            Man kan byta för mycket vatten på samma gång. Eftersom bl.a ph varierar över tiden så kan man få problem om man byter för mycket vatten på en gång. Jag byter upp till 3/4 delar ibland men då fyller jag inte tillbaka hela karet utan trycker ner pumpar och värmare samt fyller karet till mer än hälften. Fyller karet fullt upp dagen efter. Har inte förlorat någon fisk med det lilla tixet. En annan sak som kan inträffa är att karet blir avdödat på "goda" bakterier. Ett dagligt stort vattenbytande kan medföra att kloraminerna i kranvattnet tar död på rubbet. O då hamnar man i en ond cirkel. Man tror att man behöver byta vatten för att nitrathalten är för hög när det i själva verket inte finns något nitrat (slutprodukt) alls. Jag bytte en himla massa vatten ett tag till mina Discus, men när jag började mäta lite så såg jag att felet inte låg i akvariet utan mängden kloramin(bakteriedödande) som jag dagligen slog i karet.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #44
                              Kranvattnet kan ju vara kasst ibland sa man "buffrar" ju med sitt vanliga vatten. For mig har det hant att det helt plotsligt kommit iskallt vatten fran kranen. Byter man rubbet da, sa dor ju fisken. Samma om det plotsligt endast kommer varmvatten.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #45
                                Jag tycker att vattenbyte är jättebra. Men men vårt kranvatten är rätt långt ifrån det naturliga vatten fiskarna simmar i. Så att jämföra kranvatten med en sjö eller bäck är inte rätt. Därför tycker jag att det kan vara lite si o så med tips om 50% iga dagliga vattenbyte. Nu vet jag inte hur många kommuner i vårt land som har kloramin i kranvattnet som bakterieavdödare men jag kan tänka mig att det är mer än hälften. Nu går ju utvecklingen framåt hela tiden i våra vattenverk så att man har säkert bra kontroll på mängderna man pytsar i för att hela stadsnätet ska vara avdödat. Så jag tror inte en sekund på att de pyttesmå mängder kloramin vi pratar om skulle vara skadligt för oss människor men o andra sidan skulle man bli tvingad att ständigt simma och andas vattnet då skulle säkert dessa microsopiska mängder vara obehagliga .
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...