Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Hej!

    Hej!
    Secret Alicia jag är lugn då ska du verkligen se när jag är upprörd när jag är det står blixten stilla,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Secret_Alicia
      Användare
      • oktober 2006
      • 58

      #17
      Ursprungligen postat av LN
      Jag tror att i vissa växtkar så kan man minimera vattenbytandet till en rätt låg nivå. Bara man ser till att tillsätta rätt växtgödning i rätt dos. Vilket i sin tur kräver troligen mer pyssel än vattenbyte . Har ett litet växtkar som jag byter mindre o mindre vatten i. Max en gång i månaden. Nitrathalten är stabilt låg och Ancistrus, Nicholsi samt paletter leker i ok takt. Men mindre jobb är det absolut inte.

      på tal om nitrathalt...när du skriver stabilt låg...vad tycker du/ni är en låg halt...

      ligger på mellan 30-50 i mitt kar... högt eller inte?

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        30 är helt ok. 50 kan det nog bli problem för t.e.x Cypsyngel. Inte för att dom kolar men dom växer nog lite långsammare. Med stabilt låg så menar jag under 30. Är det under 10 så brukar jag krydda med KNO3

        Anmari . Jag svarade på trådskaparens frågeställning inte din
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Det där med vattenbytande och discus har ju du o ja Annmari diskuterat i en annan tråd nyligen
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Hej!

            Hej!
            LN vilken tråd var det kommer inte ihåg och vad sade vi till varandra då?Mvh Ann-Mari

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              jo jag tror att du sa byt vatten varje dag och jag sa byt när nitrathalten är för hög.
              Mycket kort sammanfattning.
              Kommer du/ni till ciklidstämman så får vi ta en bägare och diskutera saken
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #22
                rätt vattenkvalité är bäst, vattnet direkt ur kran är inte alltid det bästa men den duger helt klart i många kommuner, om man vill vara säker på att få ett bättre vatten skulle det bästa vara om man hade en tunna eller dyligt så att den fick stå ett dygn eller nått....

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Hej!

                  Hej!
                  LN jag byter 50% varje dag det fungerar hur bra som helst,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #24
                    Jag byter 50 % var tredje månad och det fungerar också hur bra som helst.
                    Växterna ser fräscha ut, algerna är som bortblåsta och fiskarna - från början två Dario dario, nu ett tiotal - leker hela tiden. Detta trots att akvariet (25 liter) varken har värmare eller filter.
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • endymion

                      #25
                      Jag hade ett 530 med extremt mycket vallesneria och svärdsplantor i. Dessutom med massa tofsalger på rutorna som jag lät vara. Ett ytterfilter som pumpade ungefär 500 liter i timmen. Det enda jag gjorde vad att rensade ur ca 2 10-liters spannar döda och skadade växter varannan var tredje vecka, plus sög ut det värsta och fyllde på. Matade varje dag men hade grymt stabila vattenvärden ändå och välväxande fisk. Dessutom ingen växtgödning. Tämligen övertygad om att jag inte hade behövt haft några vattenbyten i det karet. Tiden som jag lade ner på det karet var ca 5 minuter per dag om man räknar in allt. Tyvärr har jag inte lyckats få sån balans i nått annat kar.

                      Såg ut så här när man tittade in i karet

                      Kommentar

                      • jonre723
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 439

                        #26
                        Snälla snälla snälla Annmari: sluta tjata om dina diskusar på forumet för afrikanska ciklider...
                        Och så är det.
                        /J

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #27
                          Byta vatten får man göra när man har för mycket fisk per vattenvolym speciellt i kombination med för lite växter. Sedan beror det ju på vad det är för fisk. Predatorer (de flesta cichlider) kräver ju mer vatten och växter än "betarna".

                          Fast för lite vatten är det ju i nästan alla akvarier.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            I långt de flesta kar är vattenbyten attans bra, om kranvattnet är schysst. Vattenbyten är INTE överskattade för fiskens välbefinnande. Som flera nämnt finns det kar där man har mycket växter som kan funka fint i lång tid utan vattenbyten. Diana Walstad har renodlat den tanken med något som kallas för Low-tech aquarium. Där byter man vatten någon gång i halvåret, men så är det också mycket växter i dessa kar. I andra kar med växter är vattenbyte däremot mycket positivt.

                            Nitrathalten tycker jag är ok från 30 och nedåt, men över det tycker jag inte om. Visst, firrarna klarar betydligt högre halter, men ska de ha det bra så får nitratet gå ned.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • lilljimpan
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 143

                              #29
                              tackar för alla svar, väldigt nyttigt....

                              Kul att höra så olika åsikter...

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #30
                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!
                                NIi som tycker vattenbyten är jobbiga kan skaffa katt iställer för tänk er ,att en fisk kan inte gå på toa eller kasta matrester i soptunnan...
                                Du menar alltså att en katt kastar sina matrester i soptunnan?
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...