Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hej!

    Hej!
    Deealy du dricker ju akvarievatten till frukost eller?I alla fall tar du väl en troffedrink ibland?Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Det känns som om alla plötsligt och samtidigt blev trötta på den här tråden...
      jag tror äppelpajjen funkade =) gammalt isbrytarknep =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        visst är byten nått som iaf malawi-tanganyika älskar, bytte precis vatten och i ett akvarium som bara innehåller en "sargad" grupp M.Auratus blev en hanne så lycklig att han genast bet ihjäl en hona! Det är kul när fiskarna visar sån sann glädje för sin stolta ägare...
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          Ursprungligen postat av Danne_K
          som jag har skrivit så många gånger tidigare dom vart sjuka när jag hade dom i vatten som var 30++ och matade med oxhjärte mixen. men när jag sänkte tempen och böt foder vart dom pigga och krya. skulle tro att dom tog av den snabba temp förändringen självklart kan man inte sänka tempen bara så utan man ska ju ta det eftersom. Det kan vara en del i förklaringen att vattnet blev dåligt men tror inte det var hela sanningen. men tycker även att detta klart talar emot användingen av oxhjärte mix. Tycker du seiöst att man ska mata med ett foder som skitar ner så pass mycket att fiskarnas hälsa riskeras om man inte göra som anmari gör 50% varje dag. För jag var inte långt ifrån dom där 50% men var nog bara var annan dag och då slamsög jag osv så det inte skulle finnas kvar nå skit + att jag hade en hel del botten fiskar som åt upp resterna. Du ska se vad oxhjärte mixen har för effekt på siameser.
          Snälla Danne_k, är de sjuka kan de omöjligt bli friska bara sådär av att du byter foder på ett kick. Du verkar vara väldigt insnöad på det naturliga. Visst är det bra, men ska det vara så naturligt som möjligt kan jag skicka en icapåse med alger från vårt Co2 kar så du kan mata dina troffar med det. Alger är ju det mest naturliga föda för dem, och inte några gröna cornflakesflingor på burk. Eller hur?

          Vem säger att man behöver byta 50% varje dag? Matar mina med oxhjärta och slamsuger karet varje dag en eller två hinkar. Det är 10% av min vattenvolym i det karet. Sen är det som jag sa tidigare omöjligt att få rent ett inrett kar på oxhjärta. Även om du inbillar dig att fiskarna käkar upp det. Du verkar bara inte ha nog med erfarenhet för att kunna hålla dina fiskar vid liv när du matar med oxhjärta, och det är ju trist att höra. Beter luck next time.

          Ursprungligen postat av Danne_K
          Du alex du skriver att du har haft flera döts fall men inget som är kopplat till oxhjärt mixen. Hur kan du vara så säker på de? Och vad har det isånt fall berott på? Som jag har fattat de har du averkat en hel del diskusar genom åren.
          Sluta manipulera. Läs mitt inlägg en gång till. Hade fler grupper diskus då och provade om diskusarna blev bättre eller sämre utan oxhjärta. Och just i det karet doppisen pajade hade det inte hamnat någon form av animalsik föda. Så säker är jag på det. Det var ingen skillnad på hälsan. Skillnaden med de andra som fick oxhjärta var bara storleken. Men visst. Dina diskus lekte, säkerligen 10 cm diskus med ögon stora som noliahallen i piteå
          Mvh Alex

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            Ursprungligen postat av specmats
            M.Auratus blev en hanne så lycklig att han genast bet ihjäl en hona! Det är kul när fiskarna visar sån sann glädje för sin stolta ägare...
            heheh=) jadu ibland kan energi användas på fel sätt.
            När jag hade yngelburkar hemma så stog dom på varandra så det översta va 2meter över marken och en dag när jag kom in i rummet med matburken blev dom så galna o stiriga vid framrutan så det skvätte mer vatten en vanligt, plötsligt for en 3cm litem moori rakt upp i luften o landa och bröt nacken =) så man ska bli lagom glad det är bättre för hälsan.

            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Deealy du dricker ju akvarievatten till frukost eller?I alla fall tar du väl en troffedrink ibland?Mvh Ann-Mari
            jag dricker alltid akvarievatten... det är så friskt =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              Ursprungligen postat av deelay
              heheh=) jadu ibland kan energi användas på fel sätt.
              När jag hade yngelburkar hemma så stog dom på varandra så det översta va 2meter över marken och en dag när jag kom in i rummet med matburken blev dom så galna o stiriga vid framrutan så det skvätte mer vatten en vanligt, plötsligt for en 3cm litem moori rakt upp i luften o landa och bröt nacken =) så man ska bli lagom glad det är bättre för hälsan.



              jag dricker alltid akvarievatten... det är så friskt =)
              hehe..önskar ja kunde skratta åt fiaskot, bara ta en tablett å gå vidare!
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Gäst

                Hej!

                Hej!
                Jag matar 5 ggr om dagen två ggr med Stendker foder samt övriga med annat,suger sen upp två hinkar och slangar ut resten,trevligt jobb,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • matereo
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 169

                  Ursprungligen postat av Perikles
                  Va, igen? Vad i helvete är micromaskar för något? Detta kan förklara problemet att jag förlorat ung. 50 Troffeyngel. Deras huvuden _ruttnade_ bort! Dax å slå en plingeling till kommunen.
                  Jo det var så att Mörbylånga länge hade problem med micromaskar som inte gick bort med normala kloramin tillsatser. Nu vet inte jag om maskarna är farliga för fiskana(vem vet?), det finns troligen massor av micromaskar och annat smått i floder och sjöar där fisken lever... men om dom hemma i vattenreservoaren är ofarliga är ju alltid knixigt att veta. Jag skulle sätta UV-ljus direkt!

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    Ursprungligen postat av deelay
                    Då har jag missuppfattat hela grejjen, köpte JBL stickor som jag körde in i munnen på mina fiskar och när dom översta tussarna inte gav utslag trodde jag att nått va fel...
                    Hmm.. kanske fel på mätstickorna, det händer ibland, de är inte så exakta.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Snälla Danne_k, är de sjuka kan de omöjligt bli friska bara sådär av att du byter foder på ett kick. Du verkar vara väldigt insnöad på det naturliga. Visst är det bra, men ska det vara så naturligt som möjligt kan jag skicka en icapåse med alger från vårt Co2 kar så du kan mata dina troffar med det. Alger är ju det mest naturliga föda för dem, och inte några gröna cornflakesflingor på burk. Eller hur?

                      Vem säger att man behöver byta 50% varje dag? Matar mina med oxhjärta och slamsuger karet varje dag en eller två hinkar. Det är 10% av min vattenvolym i det karet. Sen är det som jag sa tidigare omöjligt att få rent ett inrett kar på oxhjärta. Även om du inbillar dig att fiskarna käkar upp det. Du verkar bara inte ha nog med erfarenhet för att kunna hålla dina fiskar vid liv när du matar med oxhjärta, och det är ju trist att höra. Beter luck next time.



                      Sluta manipulera. Läs mitt inlägg en gång till. Hade fler grupper diskus då och provade om diskusarna blev bättre eller sämre utan oxhjärta. Och just i det karet doppisen pajade hade det inte hamnat någon form av animalsik föda. Så säker är jag på det. Det var ingen skillnad på hälsan. Skillnaden med de andra som fick oxhjärta var bara storleken. Men visst. Dina diskus lekte, säkerligen 10 cm diskus med ögon stora som noliahallen i piteå

                      Visst försöker kör jag på samma stil till tropharna försöker där hålla så naturligt foder jag bara kan. men har inte direkt plats att odla alger i nån tank men hadde jag det så är det inte omöjligt att jag skulle göra det. orkar inte upprepa mig nå mera du kan ju läsa mina tidigare inlägg. Ska gå och fortsätta sova nu. Andra gången jag är upp idag första var jag bara upp och åt en macka å drack lite.. Jaja bether luck in the future Alex

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        Visst försöker kör jag på samma stil till tropharna försöker där hålla så naturligt foder jag bara kan. men har inte direkt plats att odla alger i nån tank men hadde jag det så är det inte omöjligt att jag skulle göra det. orkar inte upprepa mig nå mera du kan ju läsa mina tidigare inlägg. Ska gå och fortsätta sova nu. Andra gången jag är upp idag första var jag bara upp och åt en macka å drack lite.. Jaja bether luck in the future Alex
                        Dito Danne
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • MagnusHilding
                          Användare
                          • maj 2009
                          • 8

                          Vattenbyte är inte överskattat. Jag fick rådet att byta uppemot 90% av vattnet per vecka och efter tre sådana vattenbyten fick diskusarna för sig att de skulle leka av sig. Inget konstigt förutom att de vuxit i snigelfart och inte är större än en handflata. De får sköta rommen och det själva i sällskapsakvariet, så får vi se om jag ska försöka att dra upp något. Mest spännande just nu är ju att se om det blir några larver av det hela!

                          Tänk förresten på att det finns lika många regler/sätt för att lyckas som det finns akvarister. Man måste liksom hitta sin egen melodi och kanske bara ändra en not här och var för att få till den perfekta "hiten", så att säga.
                          Magnus

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Ligger mycket det det du säger MagnusHilding
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...