Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Ursprungligen postat av sulan308
    Angående annmari

    läs denna tråd:
    http://www.djurportalen.nu/forum.php...1&anchor=57988
    Hm... klart underhållande.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Gäst

      Hej!

      Hej!
      Skicka denna tråd till Mo skva cirkus dom tar den som extranummer senaste inläggen inte ett dugg vettiga,/Ann-Mari

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        Ursprungligen postat av malawijanne
        magnus mitt inlägg med exempel med mina troffar, hur löser du det.mvh janne
        Jag har ingen egen erfarenhet av troffar. Men jag är säker på att även de mår bra vid nitrathalter upp till 50. Problemet torde vara att hålla upp syrenivåerna tillräckligt för dessa djur. Låg organisk belastning i karet, god filterhygien och oxidator borde klara jobbet.


        Synd att du väljer att saxa citat för att påstå att jag inte ser kopplingen mellan vattenkvalite och fiskhälsa. Mitt förra inlägg gick ut på att man i viss mån kan se hur fiskar mår och reagerar på vattenbyten, baserat över år av vattenbyten. Det kanske inte anses tillräckligt vetenskapligt? utan det är mätstickor och vätskor som talar om hur vattnet mår och därför ochså hur fiskarna mår? Fast den kopplingen gör inte jag. Du har ju helt klart rätt i det du säger men det kräver att en himla massa variabler skall stämma. Det jag är ute efter är huruvida det generellt inom denna hobby är överskattat med vattenbyten och som jag skrivit förut, jag tror tvärtom det är underskattat.
        Ursäkta om mitt saxande inte gav ditt inlägg rättvisa, men jag trodde att det räckte att komentera endast det som var kommentarer på mitt inlägg.

        Vad gäller vetenskaplighet så kan jag lova dig att hobbytester långt ifrån kvalificerar sig som vetenskapligt hållbara. Men för mig som hobbyist ger de en hyffsat approximation. Däremot så är jag inte lika säker som dig på att fiskarna mår bättre vid stora vattenbyten. Visst rör de på sig mer och visst skulle man kunna utifrån det anta att de är piggare/mår bättre. Men det har aldrig slagit dig att det kan handla om stress? Fiskar som är ute och rör sig mer än vanligt vid vattenbyte kanske helt enkelt är stressad av de plötsliga stora förändringarna.

        Att bra vatten= god fiskhälsa är inte lika självklart som att god fiskhälsa kräver bra vatten. Det är en viktig skillnad som man inte bör glömma. Med tester kan man få en hyffsad idé om vattnet oorganiska inehåll. Resten är organiskt, det är inte mätbart. Men vetenskapen har visat att vatten med ett förhöjt inehåll av fiskkolloider skyddar fiskarnas slemskikt och minskar irritation i gälarna (hur många diskussioner om kliande fiskar finns inte på ciklidforumet?). Mängden fiskkolloider i ett vatten är direkt kopplat till antalet fiskar och åldern på vattnet. Om man håller vattnet rent oorganiskt sett så blir vattnet bättre ju längre tiden går.

        Om vi skall gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag inte att vattenbyten är underskattade, folk här inne har en enorm övertro till vattenbyten som den enda viktiga parametern för att nå gott resultat i sin fiskhållning. Ju mer vatten du byter desto bättre akvarist är du. Jag skulle heller inte säga att de är överskattade, vattenbyten är viktiga för att på sikt undvika obehagliga överaskningar. Jag menar bara på att de flesta byter för mycket vatten i sina kar. Då menar jag framförallt för sitt eget bästa. Mindre vattenbyten ger mer tid till att njuta av det man skapat och större möjligheter att göra en levande miljö av sina akvarium. I vissa fall kan det även vara för mycket för fiskarnas bästa, pga klor och kooloidproblematiken.
        MVH
        Magnus
        Senast redigerad av tropfrog; 17 februari 2007, 22:07. Anledning: stavfel

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Ursprungligen postat av tropfrog
          Däremot så är jag inte lika säker som dig på att fiskarna mår bättre vid stora vattenbyten. Visst rör de på sig mer och visst skulle man kunna utifrån det anta att de är piggare/mår bättre. Men det har aldrig slagit dig att det kan handla om stress? Fiskar som är ute och rör sig mer än vanligt vid vattenbyte kanske helt enkelt är stressad av de plötsliga stora förändringarna.

          MVH
          Magnus
          Det är iof en väldigt stor skillnad i beteende på en stressad/rädd fisk och en väldigt aktiv fisk som simmar runt i burken o har sig pga välmående som ett vattenbyte ofta medför. I lokalen har
          vi ca 20 burkar med växter i och även filter där det faktiskt byts minst vatten också... dom fiskarna uppvisar långtifrån som vitalitet som i dom burkarna där det sker regelbundna vattenbyten. Det går säkert att fixa på div sätt så man slipper byta så mycket vatten men jag tror nog att det i det stora hela är enklare att byta vatten ist för det andra trixandet som måste ske för att få det att fungera på annata vis.
          Skulle jag sluta byta vatten i lokalen som det görs idag skulle det bli en dyr historia, det kan jag garantera, nu menar jag inte att inte dina burkar funkar men det krävs nog en del annat för att isf få det att fungera som sagt.

          Om någon ger en ekonomisk garanti på att inte fiskarna kommer att fara illa eller bli sjuka så dom dör så skulle jag gladeligen prova att sluta byta vatten =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Svante Lundqvist

            Ursprungligen postat av tropfrog
            Om vi skall gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag inte att vattenbyten är underskattade, folk här inne har en enorm övertro till vattenbyten som den enda viktiga parametern för att nå gott resultat i sin fiskhållning. Ju mer vatten du byter desto bättre akvarist är du. Jag skulle heller inte säga att de är överskattade, vattenbyten är viktiga för att på sikt undvika obehagliga överaskningar. Jag menar bara på att de flesta byter för mycket vatten i sina kar. Då menar jag framförallt för sitt eget bästa. Mindre vattenbyten ger mer tid till att njuta av det man skapat och större möjligheter att göra en levande miljö av sina akvarium. I vissa fall kan det även vara för mycket för fiskarnas bästa, pga klor och kooloidproblematiken.
            MVH
            Magnus
            Ren poesi i mina öron...
            Jag ämnar inte ta upp diskus snacket då det verkar vara avhandlat i typ 300 inlägg redan.
            AnnMarie lever tryggt vidare i sina sanningar.
            Om vi summerar lite så är det trots allt att man måste hålla koll på sina vattenvärden, inte utgå i från en dogm att nu ska jag byta vatten oavsett mina vattenvärden. I alla hobbies tenderar dogmerna ta överhanden av några få som ska leda det hela till ett fiskarnas Nirvana.
            -Det lär inte hända.
            För tusan, lär, testa, exprimentera lite, fastna inte i dogmerna och följ för tusan inte strömmen-Ni kommer upptäcka mycket nytt i akvaristiken!

            Min summering av tråden.
            Svante Lundqvist

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              Ursprungligen postat av Svante Lundqvist
              Ren poesi i mina öron...
              Jag ämnar inte ta upp diskus snacket då det verkar vara avhandlat i typ 300 inlägg redan.
              AnnMarie lever tryggt vidare i sina sanningar.
              Om vi summerar lite så är det trots allt att man måste hålla koll på sina vattenvärden, inte utgå i från en dogm att nu ska jag byta vatten oavsett mina vattenvärden. I alla hobbies tenderar dogmerna ta överhanden av några få som ska leda det hela till ett fiskarnas Nirvana.
              -Det lär inte hända.
              För tusan, lär, testa, exprimentera lite, fastna inte i dogmerna och följ för tusan inte strömmen-Ni kommer upptäcka mycket nytt i akvaristiken!

              Min summering av tråden.
              Svante Lundqvist
              ja man får byta hur mycket vatten man vill, det man tycker är bra är helt fel för nån annan...
              och att hålla koll på vattenvärdena är likadant det.

              VF kräver lite mer än odlat när det gäller vattenvärdena iaf i sydamerika där vissa vattendrag kräver ph 6,5 eller lägre, men iofs är inte ph:t det viktigaste att mäta.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                Malawijanne,
                jag är rätt övertygad om att man kan hålla Troffar utan att byta särdeles mycket vatten också. Med det exemplet jag tagit innan, att koppla ihop en växtburk och en Troffeburk så borde det funka alldeles utmärkt. Ett fett biologiskt filter med förfilter som samlar in skiten gör en hel del i sådant vatten som Riftlakefirrar kräver. För att minska den organiska belastningen och därmed syreförbrukningen så görs förfiltret rent ofta. Det biologiska filtret låter man så långt det går vara ifred. Som Mike har nämnt kan ett relativt tjockt gruslager göra en hel del mot nitratet också. Med en oxydator "på toppen" behöver man inte fundera vidare på syreförbrukningen. Det enda som borde skilja Troffeburkar mot andra kar är att de pga aggressionerna behöver vara rätt många, och därmed får karet hög fiskbelastning.

                Jag trivs mycket bra med Tropfrogs grundläggande filosofi - minimera trixandet och skötseln av karen, och se till att få så mycket tid som det går över till att kolla på firrarna. Det är den grundläggande tanken bakom hur jag bygger upp odlingslokalen nu (och en av anledningarna till att bygget tar tid). Planen är att skötseln av anläggningen ska ta minimalt med tid, den största delen ska läggas på att jobba med fisken. Redan nu är jag i det läget att jag byter vatten EFTER att jag lämnat lokalen...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  Ursprungligen postat av tropfrog
                  Men det har aldrig slagit dig att det kan handla om stress? Fiskar som är ute och rör sig mer än vanligt vid vattenbyte kanske helt enkelt är stressad av de plötsliga stora förändringarna.
                  Om du inte kan skilja pa en stressad fisk och en fisk som mar bra efter ett vattenbyte sa ska du inte uttala dig om vattenbyten overhuvudtaget! Jag ar overtygad om att du kan det och att denna rejalt nedlatande kommentarer om Jarinens erfarenhet var ett olycksfall i arbetet.

                  Jag tycker att polariseringen borjar spara ut totalt nu. Nastan alla i den har traden har ju ratt i vad de sager om sin egen "religion", men fel nar de extrapolerar till andras fiskar. For att fritt citera Mike: Det handlar om vattenkvalitet! MEN, det finns olika satt att uppna vattenkvalitet.

                  Om vi tar Jarinens fiskar: 4 st 35 cm centralare i 800 liter vatten. Lat oss saga att de vager 1 kg styck = 5 gram/liter. Detta motsvarar 4 st 3 cm engramsfiskar i knappt en liter! Klart att Jarinen maste byta vatten.

                  Jag har som sagt haft akvarier som kraver vattenbyten och jag har akvarier som jag aldrig byter vatten i. Det handlar om belastning. En erfaren akvarist ser detta. En oerfaren akvarist har tva alternativ: Lag belastning eller vattnbyten. Personligen rekomenderar jag alltid lag belastning. Alltsa sa ser jag radet "byt 1/4 i veckan" som felaktigt. MEN det ar inte alltid felaktigt. Om en oerfaren akvarist kommer till mig och vill starta med troffar eller mbuna, da ger jag radet: Rejal filtrering och byt vatten. Den har personen kommer namligen inte se om det borjar ga fel och kommer ALDRIG mata vattnekvaliten och om han/hon gor det sa vet han/hon anda inte vad han/hon ska gora.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Hej!

                    Hej!
                    Bra sagt Ola Svensson,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      Patrik, Ola, tropfrog. ni har alla väldigt bra inlägg och säger igenterligen väldigt lika saker. Ola du tar upp det här med fisk belastning/liter vatten. En bra grej till över befolkade akvarier kan ju vara att göra som patirk skriver kopplaihop det med ett växt akvarium. dels så renar ju växterna + att du får mer liter/fisk och får på så vis upp bufrings förmågan om inte annat bara med hjälpa av liter antalet. Vilket medför att man inte behöver byta vatten lika ofta. Topfrog bra att du tar upp att bra akvarium vatten inte = vatten från kranen och desutom förklarar varför.

                      Tror att dom flesta har fiskar för att dom tycker om att studera dessa och inte för att dom tycker om att städa/byta vatten. Och dom flesta av oss har nog ofta lite tids brist. så för att orka med och få ut maximalt gäller det att få allt att funka med minsta möjliga tid för det som är mindre kul (städningen). och försöka få tid till det som faktiskt är det roligaste med hobbyn nämligen bara sitta och studera dessa intresanta djur. Obs endast mina åsikter. gissar att nån större odlare kan komma att komentera detta varför man har dessa djur.

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        för att få fisken att växa så fort som möjligt.. Så man får lite cash

                        Hur får man cash genom att mata dem med oxhjärta? Skiter de ut dollarsedlar ?
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          Ja precis. Det hela är mycket praktiskt....
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Hur får man cash genom att mata dem med oxhjärta? Skiter de ut dollarsedlar ?

                            ok ja skrev ju att dom växer snabbare med oxhjärta och högre temp. så på detta sätt kommer dom snabbare upp till säljbar storlek. alltså får du snabbare in pengar.. Hänger du me?

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              Ursprungligen postat av Danne_K
                              ok ja skrev ju att dom växer snabbare med oxhjärta och högre temp. så på detta sätt kommer dom snabbare upp till säljbar storlek. alltså får du snabbare in pengar.. Hänger du me?
                              Nej jag hänger fortfarande inte med. Varför skulle man vilja sälja sina diskus? Vi är ju inga grossister här. Det är som att säga att det är fel att mata med astaxhantin till rödzebra för att få rödare färg på fisken och få bättre betalt. Absurt.

                              Vad jag kan hitta finns det inget som bevisar att oxhjärta skulle vara dåligt för fisken. Ja man matar med det för att få fisken större på kortast möjliga tid, det gör jag med mina diskus. Men de växer ju inte så pass fort att kroppen inte hänger med.


                              Ok, nu har jag gått nog OT. Back to track!
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • Mats
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 804

                                Hej Alex.
                                Sarf Aktuellt nr.2-2005 sidan.23 Kan du läsa en artikel av Christina Ghiasvand
                                Citerar:
                                Felaktig utfodring är mycket vanlig då många diskusägare matar med oxhjärta,lever och annat kött från varmblodiga djur.Oxhjärta exempelvis innehåller bindväv(som knappast går att rensa bort helt eftersom det inte alltid är synligt)som innehåller Lignin som är osmältbart för de flesta tropiska och subtropiska fiskarter.Följden blir,att även ett välrensat hjärta är smältbart till endast 3% ungefär.Restan stannar onödigt länge i mag-&tarmkanalen och föresakar i bästa fall enbart förstoppning.I mikroskop kan man se,att köttbitarna är endast naggade i kanten litet av fiskens matsmältningsenzymer,som inte förmår att helt smälta maten.Fortsätter man att regelbundet ge detta i fodret så ger det,förutom det faktum att förpestar akvarievattnet i onödan,en kronisk tarminflammation som leder till att tarmvägarna förstörs och fisken inte längre förmår att ta upp de nödvändiga näringsämmnena.Detta ger i sin tur ett försvagat immunförsvar vilket möjliggör angrepp av svaghetsparasiter.
                                Varför matar man inte andra fiskarter från samma BIOTOP MED OXHJÄRTA och liknande?
                                Artikeln fotsätter med mer i samma stil.
                                mvh Mats
                                Senast redigerad av Mats; 18 februari 2007, 23:43.
                                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                                Kommentar

                                Arbetssätt...