Filter bakom "extra bakruta" - knäpp idé?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Filter bakom "extra bakruta" - knäpp idé?

    Hej

    Jag har en idé om att ha en "extra" bakruta, fem centimeter in i karet och fylla mellanrummet med filter, ungefär som man kan göra med en BTN-bakgrund. Jag skulle då vilja hitta någon sorts plastskiva, gärna svart för detta ändamål. Finns det andra material än plexiglas eller är hela idén skitdum?

    Anledningen är att jag vill ha svarta bak- och sidorutor och helt slippa se all teknik... det skulle bara bli ett insugshål med raster nere i ena hörnet och ett utblås uppe i andra hörnet.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Svart plexi låter som en bra ide. Ta en kvallite som du kan borra i. Kanske lite dyrare men det kan det vara värt.
    En annan ide är ju att sätta BTN-slimline på en glasskiva, sen montera skivan 5cm framför bakrutan. Troligen samma pris men då blir ju inte baksidan svart.
    Svart hårdplast bakgrund (som är tillräckligt stabil) finns att köpa i akvarieaffetikerna.
    Tror att det är Aqua-el som gör dom. Dom är inte släta utan har en mera stenlik struktur.
    Ja har det som filterkammare (filterhörn) i mitt 540.


    Dom smälter in rätt bra. Men det hänger på vilken belysning du tänker ha. När man belyser dom med t.e.x grolux så ser dom väldigt plastiga ut.
    Senast redigerad av LN; 12 februari 2007, 10:37.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Ok. Men jag vill varken ha slimline eller något med struktur. Ska kolla upp vad plexi skulle kosta.

      Några tips på var man kan hitta plexiglas till bra pris?

      Slimline+glas.... kanske jag kan använda bara glas - är det billigare än plexi eller finns det andra nackdelar? Jag kan ju sätta svart plastfilm på menar jag....

      Makrolon?
      Senast redigerad av *Ulrica*; 12 februari 2007, 11:08.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Vilken tjocklek på plexi skulle fungera? Jag tänkte göra 20-30 cm långa och 5 cm breda "distansbitar" att ha i mellanrummet, dels för att plexin inte ska bågna och dels för att leda vattnet effektivt genom filterdelarna.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Glas har ju den stora fördelen mot plexi att siliconet fäster mycket bättre.
          Akvariesilicon och plexi släpper efter ett tag helt enkelt.
          En variant kan vara att ta svart silicon och stryka ut ett jämnt lager så att hela rutan täcks.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Ted
            Användare
            • november 2003
            • 157

            #6
            du kan också köra med två glasrutor som du målar med vanlig svart väggfärg emellan sen lägger du en silikonrand runt kanterna och sätter ihop dem.
            /Ted
            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Ja, glas skulle kanske fungera....
              Kan man borra hål i glas själv?

              Någon som sett/gjort något liknande?

              Kommentar

              • judas
                Användare
                • oktober 2005
                • 33

                #8
                ja. köp en dremmel på clas ohlson. Kyl m vatten hela tiden. Tar tid.

                Alt gå till en glasmästare el akvariebutik

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • december 2006
                  • 263

                  #9
                  Solskyddsfilm kanske kan fungera?

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Kan man ta bort mittstaget tillfälligt och sedan nita fast det igen? Annars lär det bli svårt att få i någon skiva.

                    Ett annat problem med glas är ju hörnen. Där skivan ska möta botten/kortsidan är det ju silikon - hörnet blir rundat. Lite svårt att forma glaset då kanske...

                    Äh... jag skiter nog i det, orkar inte mecka....

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Bara skära av kanten på glaset. Fyll upp med silikon.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 290

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                        Bara skära av kanten på glaset. Fyll upp med silikon.
                        Hm... "bara"... kan man skära i glas så enkelt? (har aldrig försökt)

                        Det behövs inte så tjockt glas väl? Det blir ju inget tryck eftersom det är vatten på båda sidor (?) Kanske fönsterglas - 3 mm räcker?

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • december 2006
                          • 263

                          #13
                          Ursprungligen postat av *Ulrica*
                          Hm... "bara"... kan man skära i glas så enkelt? (har aldrig försökt)

                          Det behövs inte så tjockt glas väl? Det blir ju inget tryck eftersom det är vatten på båda sidor (?) Kanske fönsterglas - 3 mm räcker?
                          Du behöver en glasskärare. Sån hittar du bl.a på Clas Ohlson

                          Det går bra att ta bort mittenstaget på ditt kar och nita dit det igen senare så länge karet är tömt på vatten. Nitarna tar du bort genom att borra på nitskallen.

                          Eftersom du kommer att ha ett hål i din glasruta så blir det inget tryck på rutan om du inte har ett för litet hål och på tok för kraftig pump. Du kan ju sätta en liten 5cm distans i mitten av extrarutan mot akvariets baksida som du nämn tidigare.

                          Det jag funderar på är hur man ska få bra vattenflöde genom 1½ meter filtermatta? Känns som om det kommer gå tungt samt att det bara är de första 10 centemeter som täpps igen med smuts. Kanske räcker med lite filtermatta i ena hörnet vid insuget och sen resten biobollar? Biobollarna borde kunna hållas på plats med ett nät så de inte rymmer när du tar ut filtermattan.
                          Nu spånar jag bara här vad jag tror. Då jag inte har provat själv så kan det vara fel. Tanken med en extra bakruta tycker jag däremot är en strålande idé som bör kollas upp. Jättekul med sånna här idéer
                          Senast redigerad av MagArne; 14 februari 2007, 11:09.

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Det tråkiga med en extra ruta baktill är väl att man tar bort djup i burken. Själv funderar jag på att i min nästa burka skäla en bit på längden. Troligen med slimline, för att sen kunna ha all teknik där. Tanken är en burk kanske 180 lång där jag tar bort kanske 30cm på längden. Kanske blir det ett sandfilter där som i så fall får sticka upp ur akvariet.

                            Sen ska burken fyllas med Tropheus, kanske caramba.
                            Senast redigerad av tege; 14 februari 2007, 12:53.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • *Ulrica*
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 290

                              #15
                              Ursprungligen postat av MagArne
                              Eftersom du kommer att ha ett hål i din glasruta så blir det inget tryck på rutan om du inte har ett för litet hål och på tok för kraftig pump.
                              Det jag funderar på är hur man ska få bra vattenflöde genom 1½ meter filtermatta? Känns som om det kommer gå tungt samt att det bara är de första 10 centemeter som täpps igen med smuts. Kanske räcker med lite filtermatta i ena hörnet vid insuget och sen resten biobollar?
                              Nu spånar jag bara här vad jag tror. Då jag inte har provat själv så kan det vara fel. Tanken med en extra bakruta tycker jag däremot är en strålande idé som bör kollas upp. Jättekul med sånna här idéer
                              Tack för din uppmuntran! Det behövdes (jag är förkyld och lite uschlig för tillfället).

                              Jag har funderat på det där med hålet. Det måste ju finnas någon formel som räknar
                              ut hur stort hål som behövs vid ett flöde på tex. 1200 liter i timmen.

                              Tungt...? Ja, men det finns ju de som har massor av liter med filtermatta bakom sina BTN? Det här utrymmet blir på 37,5 liter (150x50x5). Jag tänkte dela upp mellanrummet med några distanser. Närmast insuget, en filtermattebit 5x10 cm som "förfilter", sedan som du nämnt någon slags biologist filter tex. biobollar, sedan mer matta typ 5x20 cm och så en avdelning för krossat kalk eller kalkmjöl i strumpa etc.

                              Anledningen till att jag vill krångla till det så här är att jag vill bygga inredningen med inspiration av amano takashi (fast utan växter, det ska ju vara malawi) och japansk stenträdgårdskonst. Jag vill inte ha några stenar mot bakrutan och kan därför inte gömma tekniken bakom dem.

                              Ja, ja vi får väl se vad det blir i slutändan. Jag har inte ens haft vatten i karet ännu för att se om det är tätt. Får väl börja med det....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...