Cyanobakterier bort tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Cyanobakterier bort tack!

    Har brottats en del med cyano senaste året och förstår inte vad det kommer ifrån då jag sköter karet precis som tusentals andra MTV-akvarister dvs ca 40% vattenbyte i veckan och någorlunda god cirkulation. För dom som undrar är setupen följande:

    375-literskar
    4*36w belysning
    eheim 2252 1200l/t
    aquael unimax ytterfilter med UV 1200l/t
    korallsand + kalksten

    Fiskarna är 19 vuxna troffar + lika många yngel

    Det har varit samma visa de 3 senaste gångerna jag startat upp kar. Funkar felfritt i ett par månader sen kommer cyanon krypande som ett brev på posten. Först lite i taget, för att sedan ta över helt. De täcker hela inredningen och gör karet mörkt och sunkigt till slut.
    Jag har även testat både att byta mer, och byta mindre vatten men utan resultat.

    Totala mörkläggningar i upp till 6 dagar har jag testat tidigare och allt som händer är att dom släpper från inredningen och svävar runt istället. Har då testat med 80% vattebyte följt av en 10ppm dos av KNO3 men icke. Det blir rent i ett par dagar, sedan är cyanon tillbaka. Nu har jag vant mig vid att det alltid är grönt o fult i korallsanden, men det vore trevligare om karet var rent och snyggt istället.

    Från och med idag kommer jag manuellt ta bort så mkt jag orkar genom att krama ur sanden och suga upp det kompakta gröna moln som då bildas. Blir väl ett 10% vattenbyte om dagen ungefär, påverkar inte vattnet så mkt. Sedan kommer ett till ehieim 2252 med PWSS nästa helg. Jag har märkt att de mest strömmande partierna i karet är något renare så vi får väl se om mer cirkulation underlättar.

    Någon som har några förslag eller tankar rent allmänt?
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    så här ser det ut: http://img74.imageshack.us/my.php?image=pict0111mf1.jpg

    Kommentar

    • Thor
      Användare
      • januari 2007
      • 106

      #3
      hej
      det verkar som om black molly gör processen kort med cyano
      kan black mollys äta cyano? de har rensat tre kar nu ett 200L o 2 54L ett 54 L var så igenvuxet att man inte kunde se genom glaset - det tog dem 15 min att börja picka hål i mattan, kanske 6 timmar att få bort hälften av det som satt på rutan och två dagar för att rensa helt (inte minsta spår kvar av cyano) det är 6


      men är kanske inte nån lösning för dig..

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        #4
        Det ända jag kan säga är att då jag hade korallsand i mitt 720 så såg det likadant ut som på din bild. Har nu bytt sand, men har denna sand i ett utav mina yngelkar, med samma effekt (gröna alger).
        det är ganska snyggt i lagom dos, ser mer levande ut.
        Efter jag bytt sand har jag alldrig haft detta problem igen.
        Kan det vara korallsanden som gör det hela??? Visst är sanden/gruset vit så allt syns bättre men kan det vara den enda faktorn
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • Klas A
          Användare
          • december 2004
          • 104

          #5
          Hur många timmar har du ljuset tänt...
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Robjo: Jag har haft samma funderingar själv, men jag har å andra sidan haft samma problem med råda 0.33mm. Ozric på forumet har ju ett tiotal burkar med korallsand i samma nyköpingsvatten med näst intill samma skötsel (förutom att han har minst dubbla cirkulationen) så jag måste ju också kunna ha det Det är ljust och trevligt när det är rent.

            Klas: 10-12 timmar

            Kommentar

            • judas
              Användare
              • oktober 2005
              • 33

              #7
              Cyano är ett mysterium. Plötsligt försvinner cyanon utan att man förstår varför.
              Vissa säger att för höga fosforhalter & detrius är orsaker, men jag har haft låga näringshalter samt inget "slam". Någon har sagt att fel näringsförhållanden är orsaken, alltså att förhållandet N/P är fel. Det tror jag på.
              (nu blir jag kritiserad) Jag har provat Antired (till salt) fr Aquamedic med mkt gott resultat. De har även något som kallas för Antigreen (till söt). Detta har jag inte provat. Det kan kanske vara något?

              Det är naturligtvis att föredra om man kan hitta orsaken till problemet, men vad är orsaken?

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Det är nog ingen idé att spekulare i nåt annat än att N,P balansen är rubbad. Jag har en liten teori: Innan jag fick cyano var jag lite slö när det gäller slamsugning vid vattenbytena så en del skit fick brytas ner. Det kan vara så att fosfat lättare lagras (kanske binds ner på något sätt?) i substratet än nitrat, som därmed försvinner med vattenbyten medans fosforn stannar. Efter ett par veckor rörde jag om ordentligt så sanden blev ren vid ett stort vattenbyte. Det kan ju vara så en massa fosfat frigjordes och cyanon kom. Timingen stämmer iallafall. Det borde ju lösa sig med tiden om jag pytsar i små doser KNO3 varje vecka?

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  #9
                  Du som sysslat med salt Judas, vet du om rawaphos (eller vad det nu heter ) fungerar bra även i sötvatten? Det kan ju vara lösningen i såna fall!

                  Kommentar

                  • robert l

                    #10
                    Hade strul med cyano några månader efter starten och vips så försvann de!!!!

                    Kommentar

                    • judas
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 33

                      #11
                      Ja, rowaphos funkar till sötvatten också. Det finns dock mkt billigare alternativ tex aquaphos, biophos, finns ganska många. Jag tror de flesta fosfatabsorberare fungerar till både söt & salt.

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #12
                        Kanon då måste jag testa det.

                        Kommentar

                        • judas
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 33

                          #13
                          jag tror dock inte cyanon försvinner även om fosforhalter är omätbara tyvärr. Däremot missgynnas andra alger så då slipper man dem (om man inte gillar alger förståss el har malar). Kan ju vara ganska snyggt

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av blackened
                            Har brottats en del med cyano senaste året och förstår inte vad det kommer ifrån då jag sköter karet precis som tusentals andra MTV-akvarister dvs ca 40% vattenbyte i veckan och någorlunda god cirkulation. För dom som undrar är setupen följande:

                            375-literskar
                            4*36w belysning
                            eheim 2252 1200l/t
                            aquael unimax ytterfilter med UV 1200l/t
                            korallsand + kalksten

                            Fiskarna är 19 vuxna troffar + lika många yngel

                            Det har varit samma visa de 3 senaste gångerna jag startat upp kar. Funkar felfritt i ett par månader sen kommer cyanon krypande som ett brev på posten. Först lite i taget, för att sedan ta över helt. De täcker hela inredningen och gör karet mörkt och sunkigt till slut.
                            Jag har även testat både att byta mer, och byta mindre vatten men utan resultat.

                            Totala mörkläggningar i upp till 6 dagar har jag testat tidigare och allt som händer är att dom släpper från inredningen och svävar runt istället. Har då testat med 80% vattebyte följt av en 10ppm dos av KNO3 men icke. Det blir rent i ett par dagar, sedan är cyanon tillbaka. Nu har jag vant mig vid att det alltid är grönt o fult i korallsanden, men det vore trevligare om karet var rent och snyggt istället.

                            Från och med idag kommer jag manuellt ta bort så mkt jag orkar genom att krama ur sanden och suga upp det kompakta gröna moln som då bildas. Blir väl ett 10% vattenbyte om dagen ungefär, påverkar inte vattnet så mkt. Sedan kommer ett till ehieim 2252 med PWSS nästa helg. Jag har märkt att de mest strömmande partierna i karet är något renare så vi får väl se om mer cirkulation underlättar.

                            Någon som har några förslag eller tankar rent allmänt?
                            ja nu tror jag faktisk att du inte ser skogen för alla träden, jag har också kört med korallsand med kalksten och det fungerar utmärkt utan tillsatser med diverse ämnen.
                            jag har ju faktiskt också haft ancistrusmalar som bökar runt i sanden.

                            och hjälper inte malarna, så kan jag tänka mig att det är något med belysningen.
                            och är det inte det så kanske det är fodret. (uh hemska tanke matar jag med fel foder).
                            ja som du vet så förespråkar jag min vanliga räkmix.
                            sedan blackened du som har ett sånt genuint intresse för ciklider, varför är du inte med NCS.
                            för att ju fler vi är med ncs ju mer kan vi sprida ut vårat intresse för våra kära ciklider.mvh janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              jag måste också tillägga, efter jag har läst tråden lite mer, jag slamsuger aldrig mina baljor.mvh janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...