Grus i yngelkaret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Grus i yngelkaret?

    I min förra lokal hade jag alltid lite grus i mina yngelkar, alltså ett par nävar bara, det täckte inte botten, långt ifrån. Jag fick en känsla av att det var bra till någonting. Nu funderar jag på om jag skall eller inte skall ha grus i de mina nya... Som biologiskt filter har det nog ingen större nytta men kan det exempelvis vara så att det är viktigt för unga Aulonocara att få tugga lite grus? Sen kanske det inte är så bra att de enda de ser hela dagarna är vit frigolit?

    Funderingar? Hur gör ni med era yngelburkar?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • aquastyle
    Användare
    • december 2006
    • 42

    #2
    Om det går andra fiskar i karet kan ett tips vara att använda större stenar, typ engelsk sjösten modell XL.
    Det ger utrymmen och perfekta gömställen mellan stenarna, där ynglen ges tillfälle att växa ostört de första dagarna.

    Sedan just för ynglens skull, som du skriver: Nej, sten/grus i sig gör ingen som helst nytta.

    Det kan såklart användas som filter eller fästpunkt för växter etc, men sådant går att lösa på andra sätt.

    Sedan kan man jag tycka att det är estetiskt trevligare med grus eller sand såklart...
    http://www.akvarietorget.se

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      Deelay har jag sett har blåmålat på undersidan av bottenglasen i sin lokal. Då kan man ha väldigt liten mängd grus utan att det ser alltför tråkigt ut. Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att grus samlar en hel del skit (läs ammonium = hämmad tillväxt) om man inte har så bra cirkulation och inte rotar runt och gör rent med jämna mellanrum.

      Kommentar

      • Crulle
        Användare
        • januari 2005
        • 98

        #4
        i min första kull hade jag ett tecke av alger på botten det va absolut det bästa fanns grymt med mat i det.. fast alger är ju skit tråkigt men bra på sina sätt..yngelna växte som aldrig förr. annars tror jag på fin sand istället för en ren burk
        Shoohoo

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          Deelay har jag sett har blåmålat på undersidan av bottenglasen i sin lokal. Då kan man ha väldigt liten mängd grus utan att det ser alltför tråkigt ut. Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att grus samlar en hel del skit (läs ammonium = hämmad tillväxt) om man inte har så bra cirkulation och inte rotar runt och gör rent med jämna mellanrum.
          Vad du var uppmärksam da =)
          Mörkblå film eller färg under burken och ett par kolstenar har jag märkt fungera bra för ynglena, dom blir lugnare och verkar mer harmoniska än dom där det finns ljus sand med ljusa stenar i så vi ska nög göra om alla yngelburkar till att endast innhålla ett par kolstenar och mycket blått runtomkring dom.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • juni 2006
            • 357

            #6
            Jag har också sand/grus i mina yngelkar. Har märkt att de gillar att böka omkring och när de blir lite större börjar de gräva och skapa egna grottor och revir, samt silar sanden för att leta mat.
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ja själv har jag varit lat så jag har svarta sopsäckar på frigoliten under bottnarna på karen fungerar bra tycker jag.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Grus samlar bara skit och det blir jobbigare att hålla rent lägger själv bara en större sten i mitten

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Många som skippar sanden och jag förstår dom när det handlar om yngelkar. Däremot så reflekterar botten ganska mycket och då kanske det hjälper med att ha en svart soppåse under som Lennart2 skrev...

                  Det som deelay skriver, om att ha en sten i karet, kan vara bra då jag själv tyckte att ynglen blev lugnare av det när jag hade så. Har man sedan alger på stenen så gynnar det ju fiskarnas naturliga beteende att gå och nafsa alger på stenen emellanåt...iallafall mbunas och andra algätande ciklider.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    alltså... Jag är la inte så orolig att de skall känna sig oroliga på det viset, det är la mer en vanesak, men det är just det med beteendet, vad som händer om en ung aulonocara inte får tugga grus etc. Då kanske den inte kommer göra det som fuxan heller

                    Jag tror jag kommer hälla i 1cm gruslager eller så faktiskt... Hmmm
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Jag får väl sticka ut hakan och gå emot strömen då.

                      Jag menar att grus är viktigt för balansen i alla akvarium. Bottnen innehåller massor av bakterier som hjälper till i nedbrytning av avfallsämnen och har en stabiliserande effekt i akvariet.
                      Ännu bättre om man dessutom har mycket växter i akvariet. Där finns det nog faktiskt en hel del att lära för er malawinissar. Jag är dock väl medveten om att det är stor skillnad på att ha ett par tre akvarium som jag eller en lokal. Växter kräver ju en del underhåll och mycket ljus (=dyr elräkning).

                      Mina yngel går som regel i planterade väl inkörda akvarium med tjock sandbotten det är alltid friskt vatten trots mycket intensiv matning. För någon vecka sedan startade jag upp ett mindre karantänakvarium för några små nyinköp med minimalt med sand. Det funkar inte alls bra, vattnet känns ofrächt trots stora dagliga delvattenbyten.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        Jag håller med Olof, jag tycker att du ska ha grus eller sand i. Någon centimeter iaf.
                        Det blir snyggare att se på och fiskarna få något att göra (gräva lite) medans de väntar på maten.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Jep, det lutar väl ditåt. Jag skall åka köpa 200-250 kg biltema bläster nån dag tänkte jag HAHA, och det blir nog grus i alla...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Jep, det lutar väl ditåt. Jag skall åka köpa 200-250 kg biltema bläster nån dag tänkte jag HAHA, och det blir nog grus i alla...
                            blanda i lite snäckskal samtidigt, så har du lättare att hålla ett högre ph, och då slipper du samtidigt att använda bikarbonat.mvh janne

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Hur ofta ska du byta vatten?

                              Jag vet inte om det är samma för Malawi som för diskus men det är ju betydligt enklare att dra upp yngel/ungfisk i akvarier utan grus. Eftersom man byter vatten dagligen och slamsuger botten hinner inte några nyttiga bakterier rota sig i sanden/gruset. Men som sagt, det kanske är annat med diskus då man håller dem i lite varmare vatten = högre risk för föruttnad mat som blir kvar.

                              Sen inbillar jag mig att fisken blir lugnare och får finare färger utan grus och med mörk botten under karet som deelay och Lennart säger.


                              Dessutom tycker jag det är snyggt med kliniska kar, men det är jag de =)
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...