Grus i yngelkaret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #16
    Om jag känner Viktor rätt så är väl inte tanken att få fram yngel i "säljstorlek" så fort som möjligt utan ha något att titta på. Då blir det snyggare med grus.

    Janne: Innehåller alla snäckskal kalk?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av Robin
      Om jag känner Viktor rätt så är väl inte tanken att få fram yngel i "säljstorlek" så fort som möjligt utan ha något att titta på. Då blir det snyggare med grus.

      Janne: Innehåller alla snäckskal kalk?
      ja det vet jag inte, men jag menar krossade snäckskal som man köper på lantmännen.mvh janne

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        janne: hur mycket krossad snäckskal "bör " man ha i ett tex 200 l kar. Jag vill jämföra med hur mycket bikarbonat jag brukar anv. vid vattenbyten.

        Hur ofta bör man fylla på, kalket i snäckskalet tar väl slut någon gång?

        Kan man byta ut bikarbonat mot snäckskal?

        Mvh Tomas

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #19
          Ursprungligen postat av Robin
          Janne: Innehåller alla snäckskal kalk?
          Ja, det lär dom göra. Det är ju det som gör dom hårda. Precis som äggskal. Och vårt skelett.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Snäckskal drar iofs inte upp pH lika högt, det stannar väl på 7,5 eller nått sånt?
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Snäckskal drar iofs inte upp pH lika högt, det stannar väl på 7,5 eller nått sånt?
              jomen det räcker väl, jag har lagt ner min bikarbonat sedan ett år, och jag ser ingen skillnad på varken malawi eller tanganyika, jag kan bara nämna att jag har vf troffar, jullar snäcklekare, prinsessor, och frontossor, jag har även 2 sorter callochromis som har klarat av kloraminet, dom har jag heller inte märkt någon skillnad när jag tog bort bikarbonaten.
              och körde blästersand tillsammans med krossat snäckskal.
              fördelen med snäckskal det är att man inte behöver tillsätta det varje vecka.mvh janne

              Kommentar

              • Rasmus Pedersen
                Användare
                • september 2006
                • 304

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                jomen det räcker väl, jag har lagt ner min bikarbonat sedan ett år, och jag ser ingen skillnad på varken malawi eller tanganyika, jag kan bara nämna att jag har vf troffar, jullar snäcklekare, prinsessor, och frontossor, jag har även 2 sorter callochromis som har klarat av kloraminet, dom har jag heller inte märkt någon skillnad när jag tog bort bikarbonaten.
                och körde blästersand tillsammans med krossat snäckskal.
                fördelen med snäckskal det är att man inte behöver tillsätta det varje vecka.mvh janne
                Om du har snäckskalen i sanden, skär sig inte Callochromisarna när de silar sanden eller när de gräver ner sig?
                MVH

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #23
                  Skär sig? Nah, det tror jag inte de gör...

                  Men jag funderar faktiskt på att varken använda bikarbonat eller snäckor eftersom jag har ett pH på över 8 och ett KH på 7. Det borde räcka rätt bra!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #24
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Skär sig? Nah, det tror jag inte de gör...

                    Men jag funderar faktiskt på att varken använda bikarbonat eller snäckor eftersom jag har ett pH på över 8 och ett KH på 7. Det borde räcka rätt bra!
                    Akta dig bara för kh värdet mitt låg på över 8 men sjönk så pass att pht föll från 8,5 till under 7,5 på 48tim

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Men jag funderar faktiskt på att varken använda bikarbonat eller snäckor eftersom jag har ett pH på över 8 och ett KH på 7. Det borde räcka rätt bra!
                      Borde räcka fint, bara du byter mycket vatten. I kar med mycket fisk kan pH/KH åka ner rätt fort. Där är snäckskal finfint. Har några kar där det legat kvar många vinbergssnäckor, och dessa smälter liksom bort med tiden (buffrar alltså). Det går dock långsammare med snäckskal än med bikarbonat.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #26
                        Ja, jag får väl göra lite mättester och sånt kanske. Det är inte så jobbigt att hysta i lite bikarbonat om det är så...
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...