hur viktigt är det med rätt ph??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drenner
    Användare
    • januari 2007
    • 272

    hur viktigt är det med rätt ph??

    låt oss säga att jag köper en fisk som vill ha ett ph på 7-8 men jag har 6,5 skulle jag ändå kunna ha den fisken???
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    #2
    Hej Drenner!

    Om jag fattat det rätt så är det viktigt.
    Har blivit upplyst om att fiskarna kan drabbas av inre oåterställbara skador om de får simma i fel ph-värde.
    Ingt jag skulle vilja riskera i varje fall.

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      teoretiskt kan det gå, bara omställningen går sakta.

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Ursprungligen postat av Ante
        teoretiskt kan det gå, bara omställningen går sakta.
        Teoretiskt? Det lär nog även gå praktiskt...

        Man brukar ju säga att ett stabilt pH är viktigare än att hålla på att pyssla med att få det helt rätt, med svängningar som följd. Men i exemplet ovan, om man ska höja pH, så är det ju lätt gjort med hjälp av bikarbonat.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Det beror lite på vad du tänkt dig. Många firrar funkar finfint i pH-värden som de inte går i naturligt. Att få rom att kläckas samt dra upp yngel under sådana villkor kan däremot vara svårt (men många firrar leker även i "fel" pH). Finns såklart också skillnader mellan olika arter i känslighet.

          Jag anser personligen att det är lite viktigare vad vattnet i sig innehåller. Ett enkelt exempel: pH-värdet i en öl, en flaska schampo och ett akvarium kan vara exakt samma. I vilken miljö överlever fiskarna? Ersätt detta grova exempel med t ex ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat i stället, så får det större bäring på akvaristiken.

          Sammanfattning: ska du odla fisk kan pH-värdet ha en helt avgörande betydelse. Ska du hålla fisk så spelar det oftast rätt liten roll (i något slags naturligt "normalspann", säg mellan 6,5 och 8,5).

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • MikeW
            Användare
            • september 2005
            • 155

            #6
            Ursprungligen postat av dinajel
            Teoretiskt? Det lär nog även gå praktiskt...

            Man brukar ju säga att ett stabilt pH är viktigare än att hålla på att pyssla med att få det helt rätt, med svängningar som följd. Men i exemplet ovan, om man ska höja pH, så är det ju lätt gjort med hjälp av bikarbonat.
            Håller med. Ett stabilt pH är det viktigaste och det kan du få genom att hålla KH runt 3 eller över. Om du höjer pH så glöm för allt du gör inte att göra ett vattenbyte innan du höjer! Har du mycket ammonium i vattnet och höjer pH så omvandlas en del av ammoniumet till ammoniak. Kan vara direkt dödligt för dina fiskar.
            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

            Kommentar

            • drenner
              Användare
              • januari 2007
              • 272

              #7
              ok, tack
              160l malawi
              112l sällskapskar/CA:D
              24l yngelkar:D

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Skulle nog rekomendera att säga att KH bör vara runt 5 istället för runt 3, känns lite säkrare så.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Ursprungligen postat av MikeW
                  Håller med. Ett stabilt pH är det viktigaste och det kan du få genom att hålla KH runt 3 eller över. Om du höjer pH så glöm för allt du gör inte att göra ett vattenbyte innan du höjer! Har du mycket ammonium i vattnet och höjer pH så omvandlas en del av ammoniumet till ammoniak. Kan vara direkt dödligt för dina fiskar.
                  Jag brukar låta ph gå ner till 7,5 i bland innan vatten byte sen drar jag upp det till 8,3-8,5 det resulterar alltid med en massa lek hoss mina malawi ,så att dom inte skulle tycka om svängningar i pht har jag aldrig märkt

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av tezz
                    Jag brukar låta ph gå ner till 7,5 i bland innan vatten byte sen drar jag upp det till 8,3-8,5 det resulterar alltid med en massa lek hoss mina malawi ,så att dom inte skulle tycka om svängningar i pht har jag aldrig märkt
                    Behöver ju inte vara pH-förändringen som triggar leken, kan lika gärna vara temperaturskiftning och/eller att kvävehalterna minskar. Ett stabilt pH är säkrare än svängningar, man riskerar att få ammoniak i burken om man höjer pH snabbt. Menar inte alls att du har det, och funkar det bra hos dig så kör vidare som du gör - men det är bättre att rekommendera nystartare att hålla pH stabilt än att det svänger.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Mina Discus är rysligt känsliga mot ph-svängningar. Särskilt om ph svänger (blir lägre) neråt. Sen är det så att i mina kar upplever jag att stabilt vatten är viktigt.
                      Har laborerat en del med osmosvatten. Och med så ostabilt(Kh=0) mår fiskarna riktigt dåligt.
                      Därför behövs b.l.a lite lite bikarbonat.
                      Om du drenner vill ha lågt ph till dina fiskar så finns det bra ph-buffert preparat som både sänker ph och gör det stabilt
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • MikeW
                        Användare
                        • september 2005
                        • 155

                        #12
                        Ursprungligen postat av tezz
                        Jag brukar låta ph gå ner till 7,5 i bland innan vatten byte sen drar jag upp det till 8,3-8,5 det resulterar alltid med en massa lek hoss mina malawi ,så att dom inte skulle tycka om svängningar i pht har jag aldrig märkt
                        Kul att det fungerar för dig Tess, men jag tycker som PatrikMalmo att det inte är något att rekomendera. Detta är inte min ensamma åsikt utan en (o)skriven regel som kan få katastrofala följder. Se länken nedan. Men fungerar det för dig så ska du inte ändra något.

                        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ar det inte sa att fiskarna inte brur sig ett smack om pH inom vettiga intervall MEN att det finns en massa kemikalier som daremot inte beter sig likadant. Ett svenskt exempel: Fiskarna dor av surstoten pa varen sags det. Detta ar inte helt sant. Aluminium i nagon form loses i det sura vattnet och nar sedan pHt hojs sa faller det ut pa fiskarnas galar och fiskarna kan do. Kvaveforeningar beter sig ocksa "festligt" nar pH andras. Ratta mig om jag har fel.

                          Hursomhelst: Stabilt pH ar bra.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Ar det inte sa att fiskarna inte brur sig ett smack om pH inom vettiga intervall MEN att det finns en massa kemikalier som daremot inte beter sig likadant. Ett svenskt exempel: Fiskarna dor av surstoten pa varen sags det. Detta ar inte helt sant. Aluminium i nagon form loses i det sura vattnet och nar sedan pHt hojs sa faller det ut pa fiskarnas galar och fiskarna kan do. Kvaveforeningar beter sig ocksa "festligt" nar pH andras. Ratta mig om jag har fel.

                            Hursomhelst: Stabilt pH ar bra.
                            Helt enig. Precis det jag försökte uttrycka med att pH i sig inte är en särdeles viktig spelare (om man inte ska odla), utan att det är viktigare vad vattnet innehåller. Med ett stabilt pH kan man i vart fall hålla reda på hur ens egen burk beter sig och undvika sådana förändringar. Det är väl också så att de flesta tungmetaller är giftigare i surt vatten än i hårt.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              #15
                              Är det så att bikabonat höjer kh och ph samtidigt? Jag tror att jag har ganska högt ph i kranen, typ 8 (göteborg). Hur mycket bikarbonat är lagom per 100l i så fall om jag vill ha över 8? Kan inte bli högre än 8,3...8,5, men det kanske finns andra risker med att ösa på med bikarbonat?

                              /Anders
                              Senast redigerad av elvin; 03 april 2007, 04:04.
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...