Hvordan få mest oksygen (syre?) i vatnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 172

    Hvordan få mest oksygen (syre?) i vatnet?

    Hei! Hvordan får man mettet vannet best mulig med oksygen? (Er vel det samme som "syre" på svensk). Har en 450 l Juwel Vison med midlertidig for mange Malawi og vil sikre nok oksygen i vannet. Kjøpte en sirkulasjonspumpe ekstra. Vil det gi mer oksygeninnhold i vannet ved å koble til luft i inntaket - blir jo fullt av små luftbobler i hele akvariet. Eller er det nok å ha stor sirkulasjon i overflaten? Forstyrrer det fiskene at det er mye små luftbobler i hele karet?
    Har fra før Eheim 2080 og Juwel 1000l filter i karet. Vil det være mer gunstig å sette utløpet på Eheimpumpa over vann slik at vannet kommer ut som en foss?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    För att få bra med syre så kan du rikta utblåsen uppåt mot ytan så att du får mer ytrörelse och på det sättet ger det bättre syresättning i akvariet. Hur har du utblåsen nu? Sätt utblåsen så att du lagom får rörelse på ytan utan att det blir ljud av vattenrörelsen.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Ju mer det skvalar å plaskar från ytan ju mer "oxygen" får man ner i vattnet. Har man insugen nära botten är det ett xtra plus.Sådana där "airration" el vad de nu kallas tycker jag är överreklamerade. Drar dessutom ner på pumpkapaciteten...
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        skulle vilja sticka ut hakan här, med risk att få en snyting

        det der med cirkulation på ytan tror jag lite är en gammal skröna, detta baserar jag på att i mitt kar 540, med temp ca 28grader, hade jag innan bara mitt fluval fx. tyckte alla fiskarna flämtade, jag provade stoppa i syresten med syrepump, flämtandet minskade. men frugan gnällde lite på att den surrade för mycket stå jag stoppade i ett innerfilter ehiem av mindre strl, men satte den så högt att ublåset var allra längst upp vid vatten ytan. flämtningen blev lika som innan dvs högre än med syrestenen. det som jag tror är är skillnaden är att med syrestenen som blir det mer en rörelse nerifrån o upp som verkar syresätta mer än bara vid ytan, detta kan iof vara då i kombination med mitt andra filter. då det skickar runt vatten på ytani komb med att syrestenen får en liten rörelse på vattnet nerifrån o upp. att i det läget sätta in fler pumpar vid ytan hjälpte inte i mitt fall.

        *väntar med bävan på svar ang detta *

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Finns mängder med sätt att öka syrehalten i vattnet. Störst "mekanisk" effekt ger ren yta och bra ytcirkulation. Lägg till luftpump (bäst med stora bubblor då stora bubblor flyttar mest vatten). Lägre temperatur gör att mer syre förblir löst i vattnet, håll därmed temperaturen så låg som möjligt i det intervall där firrarna trivs. Välväxande växter i stor omfattning kan också öka syrehalten markant i vissa fall (syre är ju växtskit för att förenkla, men helt sant är det inte - växter förbrukar syre på natten). Man kan i vart fall få bra fjutt på syrehalten genom att koppla ihop ett växtkar med en riftlakeburk.

          Kemiska sätt att öka syrehalten är oxydator samt ozon. Rekommenderar den första, då den är enklare och ofarligare. Med båda kan man uppnå "supersaturation", dvs fullständig syremättnad. Lovar att du märker markant skillnad om du använder någon av ovanstående - skit bryts t ex ner med förbluffande hastighet. Kom bara ihåg att bara för att den synliga skiten försvinner, så försvinner den INTE ut ur vattnet. Vattenbyten är därmed precis lika nödvändiga, även om skiten är "osynlig".

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 januari 2007, 11:17.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av johan_lindgren
            skulle vilja sticka ut hakan här, med risk att få en snyting

            det der med cirkulation på ytan tror jag lite är en gammal skröna, detta baserar jag på att i mitt kar 540, med temp ca 28grader, hade jag innan bara mitt fluval fx. tyckte alla fiskarna flämtade, jag provade stoppa i syresten med syrepump, flämtandet minskade. men frugan gnällde lite på att den surrade för mycket stå jag stoppade i ett innerfilter ehiem av mindre strl, men satte den så högt att ublåset var allra längst upp vid vatten ytan. flämtningen blev lika som innan dvs högre än med syrestenen. det som jag tror är är skillnaden är att med syrestenen som blir det mer en rörelse nerifrån o upp som verkar syresätta mer än bara vid ytan, detta kan iof vara då i kombination med mitt andra filter. då det skickar runt vatten på ytani komb med att syrestenen får en liten rörelse på vattnet nerifrån o upp. att i det läget sätta in fler pumpar vid ytan hjälpte inte i mitt fall.

            *väntar med bävan på svar ang detta *
            Bäva månne den osäkra... *skratt* Nedå, du har gjort en i mitt tycke korrekt iakttagelse. Det är inte enbart ytcirkulationen som styr syrehalten i vattnet, rörelsen nedifrån och upp är också viktig. Därmed rekommendationen tidigare att sätta insuget till ytblåset långt ner. Precis som man försöker få en cirkulation som snurrar runt i akvariet horisontellt, så bör man eftersträva en lodrät cirkulation, om du greppar vad jag menar. Kanske enklare att beskriva det som att ALLT vatten i karet så ofta som möjligt ska få kontakt med ytan så att det kan ske ett gasutbyte.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 januari 2007, 11:18.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Det är iof väldigt svårt att ha en bra ytrörelse utan att bottenvattnet hänger med =) jag har alldrig lyckats iaf. Om ytavattnet rör sig så kommer det ju automatiskt nytt vatten direkt som tar dess plats. Hur mycket osv det är nog som Johan va lite inne på... skröna, det krävs väldigt mycket mindre syre i vattnet än vad ett par pumpar på 3000L/T ger i ett 500liters akvarium och bakterierna i filtret kräver ännu mindre syre än fisken =))
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • KjellM
                NCS Medlem
                • november 2006
                • 172

                #8
                Takk for mange raske svar! Mitt Juwelfilter har utblås nedenfra og opp i ytan. Skal endre utløpet på Eheim 2080 filteret slik at det også får best mulig effekt i overflaten. Gir det best effekt og spre utløpet med utstrømmingsrøret (10 små hull) eller ha en samlet kraftig stråle? - (er jo bare å prøve seg frem).
                Kobler lufta fra sirkulasjonspumpen og kjører for fullt for å få rørelse i ytan.
                En slik løsning "bråker" jo også mindre.
                Alle inntak er nær bunnen.
                Event ekstra luftesten nær bunn eller andre tiltak venter jeg med til jeg ser om det er nødvendig.

                Har fulgt litt med på dette interessante forum i det siste, og har nå meldt meg inn i deres utmerkete forening!

                Hilsen Kjell Mykkeltvedt - fra de norske fjell ved Hardangervidda.
                Senast redigerad av KjellM; 12 januari 2007, 11:36.

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Ursprungligen postat av KjellM
                  Har fulgt litt med på dette interessante forum i det siste, og har nå meldt meg inn i deres utmerkete forening!
                  Välkommen!
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Det är iof väldigt svårt att ha en bra ytrörelse utan att bottenvattnet hänger med =) jag har alldrig lyckats iaf. Om ytavattnet rör sig så kommer det ju automatiskt nytt vatten direkt som tar dess plats. Hur mycket osv det är nog som Johan va lite inne på... skröna, det krävs väldigt mycket mindre syre i vattnet än vad ett par pumpar på 3000L/T ger i ett 500liters akvarium och bakterierna i filtret kräver ännu mindre syre än fisken =))
                    Mjo, oftast är det nog så och vi snackar lite finlir här. Tror inte det spelar någon större roll i de flesta kar, men när firrarna står och flämtar (och det är syrebrist som är anledningen) så kan det göra en viss skillnad. Har du t ex några powerheads som verkligen ser till att det blir snurr på vattnet i horisontalplanet så behöver bottenvattnet inte riktigt hänga med på samma sätt. Enkelt löst med hur man riktar utblåsen samt var vattnet sugs in. Helt enig med att syrehalten i långt de flesta kar är ett rätt litet "problem".

                    Kjell, svårt att svara på vad som ger bäst effekt - strilrör eller ett samlat utblås. Den lösning som "välter" vattnet mest är snäppet bättre vågar jag säga. Osäker på om du kommer märka någon skillnad hur du än gör.

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 januari 2007, 11:55.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...