2 kvalificerade akvariebyggarfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    2 kvalificerade akvariebyggarfrågor.

    Här är jag igen, frågvis som jag är...

    Fråga 1. Det står tex på globefish.nu's sida att dom använder floatglas när dom limmar sina akvarium, för att dom ska vara klara, alltså bra genomsikt. Men sen läser man i akvariumböcker och på nätet att man inte ska använda fönsterglas. Sen står det även på nätet att floatglas ofta kallas vanligt fönsterglas osv. Vad floatglas är vet jag, det är glas som hälls ut på flytande tenn som har en högre densitet så att det flytande glaset oxå glyter på tennet och sen kyls ner sakta osv. MEN tål det akvarium upp till 1400 liter som jag planerat? jag tänkte på måtten 200x100x70. Om man läser glasgrafer för hållfasthet så står det vilken tjocklek man ska ha, men vilket glas utgår dom ifrån? Olika legeringar har ju olika hållfasthet?


    Fråga 2. Om man ska limma mitt akvarium 200x100x70 så står det att man kan använda 10 mm gavelglas, alltså på kortsidorna, men bör jag ändå betala lite extra för att få större fästarea på limfogarna? Pris kontra säkerhet.

    Svara bara om ni tror er vara säkra på svaren, spekulera kan jag själv. =)
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Varför riskera att få 1400 liter på golvet när du kan köpa ett färdigt och relativt säkert kar? Pris kontra säkerhet eller vad var det du skrev?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #3
      För att det intresserar mig och för att det vore en kul grej att bara få göra det själv, därför. Men samma material och lim så ska jag nog kunna utföra ett lika säkert akvarium som tillverkare. Och till ett mindre pris.. Dessutom vill inte jag bära ett akvarium med den storleken in i en lägenhet. Men du kan ju få hjälpa till om du vill?! Därför... Jag bygger givetvis på plats på en färdig bänk.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Ursprungligen postat av Nüddlah
        För att det intresserar mig och för att det vore en kul grej att bara få göra det själv, därför. Men samma material och lim så ska jag nog kunna utföra ett lika säkert akvarium som tillverkare. Och till ett mindre pris.. Dessutom vill inte jag bära ett akvarium med den storleken in i en lägenhet. Men du kan ju få hjälpa till om du vill?! Därför... Jag bygger givetvis på plats på en färdig bänk.
        Det finns akvariefirmor som limmar det på plats åt dig. Jag kan ge dig rådet att lära dig limma små kar först innan du ger dig på stora kar.

        Sen så blir det faktiskt inte så mycket billigare att göra det själv. Kanske lite men men.. Pris kontra säkerhet.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Nüddlah
          Användare
          • januari 2007
          • 294

          #5
          Jag är en mästare med fogspruta. =) Så länge jag bara får rätt material så har jag oxå alla förutsättningar. Jag är the Handyman. =)

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Ursprungligen postat av Nüddlah
            Jag är en mästare med fogspruta. =) Så länge jag bara får rätt material så har jag oxå alla förutsättningar. Jag är the Handyman. =)
            Då tycker jag du ska köra på allra minst tolvor, om inte femton mms glas. Det är en stor burk....
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Här har du lite att läsa.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Nüddlah
                Användare
                • januari 2007
                • 294

                #8
                Som ett litet tillägg så kan jag säga att jag förmodligen kommer att limma dit aluminiumkanter på varje sida om akvariet, alltså tunna remsor, och dom kommer ha en stor betydelse för säkerhetens skull med. Och så har jag läst nu på ca 12 stället hur man limmar akvarium, både svenska och engelska, och någon gång ska ju vara den första för mig. Och att lägga jämna fogar osv har jag inget problem med. Jag har inte tummen mitt i handen om man säger så. Jag fick min första verktygslåda när jag var 4 år, och nu för tiden renoverar jag bilar. Så jag har användt ett och annat verktyg, bla fogspruta. Eller limpistol vilket man nu vill kalla det. Och vem vet, om det är en hit att limma akvarium så kanske jag kan bli en leverantör i småland?! =) Tänk på det, då mste man ju tagit lite chanser och ha lite meriter att referera till i marknadsföringen.

                Utöver det så hade jag tänkt att fylla karet med en fjärdedel per dygn vid test så att jag kommer att låta det ta 4 dygn under stegrande tryck, annat vågar jag inte. Men jag hyser goda hopp. Men i stället för att ifrågasätta en fråga så refererar jag gärna till huvudfrågorna från och med nu.

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #9
                  Tack för länken!

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    vist blir det billigare att bygga själv särskilt när man ska ha 1000+liter och sämre på att silicona akvarier än dom som limmar dom som finns att köpa är svårt att bli, dom är fruktansvärt slarviga
                    Bygger man sen en kraftig ram behöver man inte bekymra sig för att glaset inte skall hålla,byggde en gång ett kar med måtten 125x75x75 med endast en 8mm front ruta och det höll

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nüddlah
                      Fråga 1. Det står tex på globefish.nu's sida att dom använder floatglas när dom limmar sina akvarium, för att dom ska vara klara, alltså bra genomsikt.
                      Jag har också undrat över denna formulering på deras hemsida. Exklusiva akvarietillverkare marknadsför sina akvarium genom att poängtera att de INTE är gjorda av vanligt flytglas. Flytglas är definitivt inte det bästa när det gäller klarhet. De allra flesta standardakvarium är gjorda av flytglas.

                      För övrigt tycker jag också det är kul att bygga själv. Kanske Robin numera är lite partisk när det kommer till valet mellan färdigköpt och hemmagjort ;-)

                      Skulle jag själv skaffa ett så stort akvarium hade jag också valt att limma det själv. Men då har jag erfarenhet från limning av många akvarium, det största på ca 1000 liter. Är detta det första akvariet du ska tillverka rråder jag dig att testa med några mindre först. Det är bra att få en känsla för hur silikonet och glaset 'uppför sig'.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 12 januari 2007, 00:46.
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #12
                        Ursprungligen postat av tezz
                        vist blir det billigare att bygga själv särskilt när man ska ha 1000+liter och sämre på att silicona akvarier än dom som limmar dom som finns att köpa är svårt att bli, dom är fruktansvärt slarviga
                        Bygger man sen en kraftig ram behöver man inte bekymra sig för att glaset inte skall hålla,byggde en gång ett kar med måtten 125x75x75 med endast en 8mm front ruta och det höll
                        Det gäller bara att få försäkringsbolaget att tycka att det var en lika bra ide som du tyckte, om/när det händer något.
                        Det ska vara "fackmannamässigt byggt", och det är upp till dom att bedömma. Eftersom de oftast inte kan bedömma detta, brukar de ringa större butiker och rådfråga. Risken i detta fallet är att svaret inte skulle bli överväldigande positivt.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Då gör jag det.

                          Ursprungligen postat av Nüddlah
                          Här är jag igen, frågvis som jag är...

                          Fråga 1. Det står tex på globefish.nu's sida att dom använder floatglas när dom limmar sina akvarium, för att dom ska vara klara, alltså bra genomsikt. Men sen läser man i akvariumböcker och på nätet att man inte ska använda fönsterglas. Sen står det även på nätet att floatglas ofta kallas vanligt fönsterglas osv. Vad floatglas är vet jag, det är glas som hälls ut på flytande tenn som har en högre densitet så att det flytande glaset oxå glyter på tennet och sen kyls ner sakta osv. MEN tål det akvarium upp till 1400 liter som jag planerat? jag tänkte på måtten 200x100x70. Om man läser glasgrafer för hållfasthet så står det vilken tjocklek man ska ha, men vilket glas utgår dom ifrån? Olika legeringar har ju olika hållfasthet?
                          Du bygger i float.


                          Fråga 2. Om man ska limma mitt akvarium 200x100x70 så står det att man kan använda 10 mm gavelglas, alltså på kortsidorna, men bör jag ändå betala lite extra för att få större fästarea på limfogarna? Pris kontra säkerhet.
                          Du bör använda tjockare glas - runt om.

                          Svara bara om ni tror er vara säkra på svaren, spekulera kan jag själv. =)
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Ursprungligen postat av tezz
                            vist blir det billigare att bygga själv särskilt när man ska ha 1000+liter och sämre på att silicona akvarier än dom som limmar dom som finns att köpa är svårt att bli, dom är fruktansvärt slarviga
                            Bygger man sen en kraftig ram behöver man inte bekymra sig för att glaset inte skall hålla,byggde en gång ett kar med måtten 125x75x75 med endast en 8mm front ruta och det höll
                            Man kan tanka med diesel i en bil avsedd för bensin också.. men problemen kommer när motorn använder sig av det nya bränslet.

                            Jag skulle inte limma 75 cm höga kar med 8or. Visst, det kan hålla men jag skulle inte riskera.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Nüddlah
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 294

                              #15
                              Klockrent, bra att du peppar mig tezz. =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...