Lysrör...igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena*
    Användare
    • november 2006
    • 72

    Lysrör...igen!

    Har läst genom massor av inlägg om lysrör hit och dit, men blir ändå inte klok på vilka jag ska satsa på. Har malawi, både blått och rött, i ett 450-liters och det jag vill uppnå är...:

    *Varmt sken - inte lila, blått...men inte heller "rött" sken.
    *Ta fram färgerna hos både de blå och de röda.

    Vad ska jag välja?

    Mvh/Lena.
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    dags att någon postar länken till den där sidan där man kan jämföra lysrör genom att kolla på bilder. Den är rätt go. Jag glömmer jämt var den är så jag är inte till stor hjälp
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #3
      Ursprungligen postat av Lena*
      Har läst genom massor av inlägg om lysrör hit och dit, men blir ändå inte klok på vilka jag ska satsa på. Har malawi, både blått och rött, i ett 450-liters och det jag vill uppnå är...:

      *Varmt sken - inte lila, blått...men inte heller "rött" sken.
      *Ta fram färgerna hos både de blå och de röda.

      Vad ska jag välja?

      Mvh/Lena.
      Tycker phillips aquarelle rör är oslagbara till Malawi, de tar fram både blått och rött hos fiskarna och ger ett behagligt sken.
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • Lena*
        Användare
        • november 2006
        • 72

        #4
        Ursprungligen postat av PsyM
        Tycker phillips aquarelle rör är oslagbara till Malawi, de tar fram både blått och rött hos fiskarna och ger ett behagligt sken.
        Ja, efter att ha kikat på dina fina bilder är ju valet enkelt. Om du nu har aquarelle på bilderna? Otroligt snygga fiskar! Och så är det bara att börja med asta...nxta...vad det nu hette. Vilka färger!!! Var hittar man sånt? Blandas det i räkmixen?

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • februari 2003
          • 1156

          #5
          Ursprungligen postat av Lena*
          Ja, efter att ha kikat på dina fina bilder är ju valet enkelt. Om du nu har aquarelle på bilderna? Otroligt snygga fiskar! Och så är det bara att börja med asta...nxta...vad det nu hette. Vilka färger!!! Var hittar man sånt? Blandas det i räkmixen?
          Det är nog Astaxanthin du menar, här kommer en länk till en annan tråd om det:
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • Lena*
            Användare
            • november 2006
            • 72

            #6
            Ursprungligen postat av Niklas Olsson
            Det är nog Astaxanthin du menar, här kommer en länk till en annan tråd om det:
            http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...highlight=asta
            Precis det, tack för länken.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              dags att någon postar länken till den där sidan där man kan jämföra lysrör genom att kolla på bilder. Den är rätt go. Jag glömmer jämt var den är så jag är inte till stor hjälp

              Är det denna länk du menar? om inte är den ändå bra!


              Kommentar

              • aquastyle
                Användare
                • december 2006
                • 42

                #8
                Lena:
                Nu kommer jag med ett litet fattigmans "fultips" här. Take it or leave it.

                Jag har flera gånger med framgång använt vita lysrör och sedan målat ränder på dessa med blå lampfärg.
                Poängen är att göra ljuset något "blåare". Ofta räcker det med t ex 1 av totalt 2 lysrör, och att måla strängar så att de täcker ca 50% av lysröret totalt.
                Var noga med att låta det torka innan det hängs in över ett akvarium bara - ångorna (och även färgen, för all del, är giftig innan den satt sig så ge det en dag).

                Ett litet gratis "fultips" för de som inte vill köpa dyra lysrör...
                http://www.akvarietorget.se

                Kommentar

                • Lena*
                  Användare
                  • november 2006
                  • 72

                  #9
                  Ursprungligen postat av aquastyle
                  Lena:
                  Nu kommer jag med ett litet fattigmans "fultips" här. Take it or leave it.

                  Jag har flera gånger med framgång använt vita lysrör och sedan målat ränder på dessa med blå lampfärg.
                  Poängen är att göra ljuset något "blåare". Ofta räcker det med t ex 1 av totalt 2 lysrör, och att måla strängar så att de täcker ca 50% av lysröret totalt.
                  Var noga med att låta det torka innan det hängs in över ett akvarium bara - ångorna (och även färgen, för all del, är giftig innan den satt sig så ge det en dag).

                  Ett litet gratis "fultips" för de som inte vill köpa dyra lysrör...
                  Alla tips emottages tacksamt, speciellt "fattigmans fultips" .

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Kör med PowerGlo och Aquarelle. PowerGlo ger ett starkt klart ljus med mycket blått, medans Aquarelle ger ett mer rödrosa sken...dock starkt ljus som Powerglo. Kanonfint för Malawi...men även bra till andra arter också. Jag gillar ljusa akvarium så därför har jag valt dessa.

                    Jag har provat massor av lysrör och den kombinationen är den absolut bästa enligt mig...

                    Astaxanthin i räkmix är kanon! Ger fiskarna underbara färger samt innehåller en hel del nyttiga näringsämnen. Beställ Naturose Astaxanthin genom Linkan AB där du får rabatt om du är medlem i NCS.
                    Senast redigerad av StefanL; 13 januari 2007, 12:00.

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #11
                      Kan bara hålla med Malawe om att den kombinationen (PowerGlo + Aquarelle) är kalasbra. Jag har det själv i mitt 375-liters tanganyika och det framhäver även röda (P. nigripinnis) och gula (N. leleupi) fiskar på ett fint sätt. Kommer ha kvar den kombinationen när jag gör om 375:an till malawiburk.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • Lena*
                        Användare
                        • november 2006
                        • 72

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe

                        Astaxanthin i räkmix är kanon! Ger fiskarna underbara färger samt innehåller en hel del nyttiga näringsämnen. Beställ Naturose Astaxanthin genom Linkan AB där du får rabatt om du är medlem i NCS.
                        Ja, men hur mycket ska man tillsätta i räkmixen? Recept från Zoopet.

                        ...och tack för lysrörstips!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag brukar köra med lite mindre än 1 msk per kg färdig räkmix. Det motsvarar 15ml eller ca 4-5gr Naturose astaxanthin per kg räkmix. Om du kör med Naturose astaxanthin så kan du utelämna multivitamin som står på Zoopets recept då astaxanthinet innehåller mängder av vitaminer och mineraler.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lena*
                            Ja, men hur mycket ska man tillsätta i räkmixen? Recept från Zoopet.

                            ...och tack för lysrörstips!
                            Du fick ju svar här
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Lena*
                              Användare
                              • november 2006
                              • 72

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Hm, hur lyckades jag missa det, jag som lusläser alla inlägg...

                              Tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...