Äntligen lokal + kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Äntligen lokal + kar!

    Jo då har man äntligen fått tag i lokal.

    Det har varit jakt och åter ständig jakt efter lokal. Men igår fick jag besked om att det har beslutats om att bygga om ena skyddsrummet i vår hyresförening till en odlingslokal till mig å frugan. Lokalen är ca 50kvm å duger för en mindre odling.

    Har även fått tag i kar som jag kommer att åka å hämta på Lördag. Följande mått, 4st 250l, 2st 285, 4st 180, 1st 320, 1st 530 plus 2 små spottkar på 46l som följer med. Till alla kar får jag med en aquaclear pump 802. Till fyra av karen följer ehiems kraftpaket med. Alla karen står i ställning o medföljande ljusramper. Så det är bara å starta igång kittet.

    Ska förarbeta lokalen med hjälp av en vän till mig som är rörmokare. Får väl antagligen bra pris på grejjerna o lite kunskapshjälp. Har själv aldrig dragit ett rör. Kommer väl ta ett tag å komma igång med allt nu när det är juletider å stressigt. Men jag har inte bråttom bara det blir bra så får det ta lite tid.

    p.s ÄNTLIGEN!!! d.s
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • xandersx
    Användare
    • september 2005
    • 72

    #2
    Grattis!

    Vad kul för er. Schysst julklapp! Bara att sätta igång och slita på en gång då.

    Har ni bestämt vad ni ska ha för fisk redan eller är det på planeringsstadiet?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Grattis 50 m2 det räcker långt då har ni inga fritidsproblem ett bra tag framöver......

      Lycka till

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Grattis till inga fritidsproblem!

        När du satt upp dessa 14 akvarier i din lokal så hör du att det fortfarande ekar i rummet.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Vad du än gör så stressa inte upp karen utan tänk igenom flera gånger innan du gör något.
          Frågar hellre får många gånger än att behöva göra om saker.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Ska tänka på det bmw! Tänker som sagt inte stressa! Har en rörmokare som kommer att hjälpa mig som sagt. Har idag även fått tag i en ställning med 6st 312liters... Dom andra karen sitter det ju aquaclear 802 i. Så för att elen inte ska sticka iväg mer än el pumparna, så kommer vi att investera i en kompressor till dessa 6 kar. Kanske överdimisonerar storleken på kompressorn så att vi kan koppla på ev. flera kar till den.

            Jag kommer att enbart inrikta mig på malawi. Ev. prova någon troffe grupp senare. Frugan är lite inne på å testa diskus i ett kar också. Men majoriteten av odlingen kommer bestå av malawiciklider som jag förkovrat mig så totalt i. Får se vilka arter jag kommer att odla bara.

            Får ja problem under resans gång så kommer ja garanterat att fråga här på forumet...

            Så vi lär höras! Kan också ta lite bilder under tiden jag bygger upp allting!
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Guzrob
              Användare
              • oktober 2004
              • 389

              #7
              precis som BMW sa. Stressa inte! Jag vet.... och gör inga provisoriska lösningar. och tänk på säkerheten vad det gäller el installationerna. Jag lovar att jag vet vad jag bubblar om..
              :D:D:D:D

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #8
                Får konsultera med en elektriker o kolla vad han ev. skulle rekommendera. Eller har ni några generella tips kring elen? Köra utom hus stickkontakter som är vattentåliga å jordfelsbrytare? Sätta allt högt?
                Senast redigerad av m[A]use^; 13 december 2006, 14:33.
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  I kar med mer än en pump så låter jag (om möjligt) pumparna gå på olika faser. Ballar en ur så slås förhoppningsvis inte hela karet ut. Ska du ändå göra ny el så dra fram och märk upp olika faser (grupper) så att ni lätt senare kan koppla in vad ni önskar med ökad säkerhet för dina firrar. Dessutom så skaffa jordfelsbrytare som bara löser den fas som det är fel på och inte alla tre samtidigt. För att annars kan en liten vattendroppe orsaka stor förödelse.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Tulle89
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 239

                    #10
                    Grattis grattis till lokalen!

                    Skulle det bli ett bombanfall så finns det åtminstånde en bra sak med det, man får se alla dina fina fiskar...

                    //MVH Tulle
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Måste bara hålla med Tulle.

                      Många grattis till lokalen. Superhäftigt helt enkelt
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        Som LN skriver
                        Om du kan gör olika säkringsgrupper så gör det och kör en jordfelsbrytare på varje grupp för annars om det blir kortis i en amatur så stannar även pumpar, jag själv har en jordfelsbrytare på sidokanalren och en på ljuset

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lennart 2
                          Grattis 50 m2 det räcker långt då har ni inga fritidsproblem ett bra tag framöver......

                          Lycka till
                          ja jag har fått ihop 160 baljor med tillsammans 27000 liter, på mina 50 m2, men jag kan säkert få plats med några tusen liter till.
                          så när du planerar platsen för era baljor tänk lite långsiktigt, för ni kommer säkert att byta ut en del baljor, samtidigt som ni lär säkert köpa fler baljor i framtiden.mvh janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av bmwpower
                            Som LN skriver
                            Om du kan gör olika säkringsgrupper så gör det och kör en jordfelsbrytare på varje grupp för annars om det blir kortis i en amatur så stannar även pumpar, jag själv har en jordfelsbrytare på sidokanalren och en på ljuset
                            ja jag har ingen jordfelsbrytare på min sidkanalare, det tycker jag är säkrare, mvh janne

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              Varför anser du det vara säkrare utan jordfelsbrytare??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...